4 svar
2719 visningar
Fysik 1 är nöjd med hjälpen
Fysik 1 143
Postad: 21 aug 2019 10:25

Slutprovet

Hej! har någon tips på hur ska jag repetera och plugga kemi 1 inför slutprovet?

pepparkvarn 1871 – Fd. Medlem
Postad: 21 aug 2019 11:57

Repetera det som är viktigt i Ke1 (no shit, Smutstvätt/Pepparkvarn). Här kan du läsa kunskapskraven i Kemi 1. Magnus Ehinger har en bra förklaring av kunskapskraven i Kemi 1. Se till att du är stensäker på stökiometriberäkningar. Det kommer du alltid att ha nytta av. 

Skolverket skriver att:

Undervisningen i ämnet kemi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

1. Kunskaper om kemins begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder samt förståelse av hur dessa utvecklas.
2. Förmåga att analysera och söka svar på ämnesrelaterade frågor samt att identifiera, formulera och lösa problem. Förmåga att reflektera över och värdera valda strategier, metoder och resultat.
3. Förmåga att planera, genomföra, tolka och redovisa experiment och observationer samt förmåga att hantera kemikalier och utrustning.
4. Kunskaper om kemins betydelse för individ och samhälle.
5. Förmåga att använda kunskaper i kemi för att kommunicera samt för att granska och använda information.

Det troligaste är att ett nationellt kursprov kommer att försöka pröva om dessa mål är uppnådda eller inte. Om vi går igenom dessa mål, ett i taget, kan vi lista vad som kan vara bra att läsa in sig på:

Kunskaper om kemins begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder samt förståelse av hur dessa utvecklas.

Vilka huvudsakliga teorier finns det inom ämnet kemi? Hur har dessa utvecklats? Kan vi hitta spår av denna utveckling idag? Ett uttjatat exempel är modellen av atomen, vars utveckling är viktig att förstå. Ett annat är redoxreaktioner. När ett ämne förlorar elektroner säger vi att ämnet oxideras, det beror på att syre var det första ämne vars oxiderande förmåga vi upptäckt (Engelska wikipedia har mer information angående denna namngivning). Hur uppkom stökiometrin, och hur räknade kemister innan dess? Hur fungerar allmänna gaslagen?

Förmåga att analysera och söka svar på ämnesrelaterade frågor samt att identifiera, formulera och lösa problem. Förmåga att reflektera över och värdera valda strategier, metoder och resultat.

Förmågan att söka svar (i litteratur och andra källor) är svår att pröva under ett kursprov, men förmågan att identifiera, formulera och lösa ett problem kan absolut testas. Att träna på detta är dock svårt, annat än att göra gamla uppgifter, men träna på att skriva och balansera även komplicerade reaktionsformler, och träna på att applicera de kunskaper du har på olika problem.

Förmåga att planera, genomföra, tolka och redovisa experiment och observationer samt förmåga att hantera kemikalier och utrustning.

Om ert kursprov innehåller en laborativ del är det troligtvis där detta kommer att testas. Repetera säkerhetsreglerna på din skola, samt vilken extra skyddsutrustning som kan behövas och när. Om du gör en laboration med natriumklorid och vatten behöver du inte ha extra skyddshandskar på dig, men om ni använder en stark syra, exempelvis svavelsyra, kommer du att behöva använda extra skyddshandskar, och skyddsglasögon. Ta alltid med detta i din planering. 

Kunskaper om kemins betydelse för individ och samhälle. [samt]
Förmåga att använda kunskaper i kemi för att kommunicera samt för att granska och använda information.

Dessa är två viktiga mål, eftersom det är den del av kemiundervisningen som med störst sannolikhet kommer att påverka ditt liv efter att kemikursen är slut. Försök därför att läsa in dig på processer som påverkar människor i vardagen på olika sätt, och formulera frågor därefter. (i frågorna nedan är det helt okej att både förenkla processer och leta upp information på nätet. Du behöver självklart inte veta hur en biogasbil fungerar. Sådan information får du i provhäftet, men jag är lat det kan vara bra att lära sig leta upp trovärdig information själv.

  1. Hur fungerar en frys eller en spis?
  2. När en burk pantas pressas den ihop, körs till smältverket, smälts ned till flytande aluminium som sedan kan stansas ut till nya burkar. Ändå hävdar Pantamera att denna process kräver nittiofem procent mindre energi än att tillverka en burk av nyutvunnen aluminium.1 Hur går detta ihop? Vad är det som gör att aluminiumutvinning är så extremt energikrävande?
  3. Hur fungerar ett vanligt batteri? Varför blir det sämre med tiden?
  4. I Stockholm satsar staden på gratis matavfallsinhämtning i samband med den vanliga sophämtningen. Soporna omvandlas till biogas genom att matresterna får ruttna. Dessutom hävdar staden att en påse (som rymmer kanske en liter matavfall) kan räcka till att köra en biogasbil en tre kilometer lång sträcka. Hur fungerar förruttningsprocessen? Hur många liter metangas kan maximalt utvinnas från en full påse (utgå från en reaktionsformel för metangas, där sjuttiofem procent av innehållet blir metan)? Hur används metangasen som drivmedel? Finns det någon sanning i påståendet om återvinningens effektivitet?

 

Gör gamla kursprov (om er lärare tillhandahåller sådana, vad jag vet finns de inte släppta till allmänheten än) och repetera hur du använder periodiska systemet. Lycka till!

Smaragdalena 78311 – Lärare
Postad: 21 aug 2019 11:58
  • Läs igenom Teraeagles tråd här.
  • Lär dig hitta i din formelsamling, och se till att du vet vad alla formler handlar om.
  • Läs igenom frågorna ordentligt och se till att du svarar på det man frågar efter
Fysik 1 143
Postad: 21 aug 2019 12:04

Tack så mycket pepparkvarn & Smaragdalena! 

pepparkvarn 1871 – Fd. Medlem
Postad: 21 aug 2019 12:06

Varsågod! :)

Svara Avbryt
Close