5 svar
447 visningar
Erika.21 är nöjd med hjälpen
Erika.21 21
Postad: 23 jan 2020 14:09

Snett kast

En kula kastat snett uppåt i en riktning som bildar vinkeln a med horisontalplanet. När kulan passerar banans högsta punkt är dess hastighet 42% av vad den var från början. Beräkna vilken a. 

 

Jag tänkte följande:

100-42=58 --> 0,58 i vy 

och sen tänkte jag tan a = vy / vx 

Vet inte om jag har tänkt rätt hittils men förstår inte hur jag ska veta vx för och räkna ut t. 

Eller så tänkte jag vy=-gt²/2 --> vy=0,42

--> 0,42 =-9,82*t²/2

t=0,924 s 

Men vad ska jag göra med denna information för att s=v*t formlen funkar inte på den heller. Vet inte om jag har försvårat det för det är bara en E poäng. 

Tacksam för svar. 

cjan1122 416
Postad: 23 jan 2020 14:26 Redigerad: 23 jan 2020 14:33

Om du kastar kulan med en hastighet v0 i någon riktning med vinkel a från horisontellt kan den ju brytas ner till:

vx = v0*cos a   och   vy=v0*sin a   

I dessa typer av kast är vx konstant (anta försumbart luftmotstånd). Högst upp i banan så vet du att den inte har någon hastighet i y-led, varken upp eller ner så vy=0. Då vet du att dens totala hastighet i den punkten bara utgörs av vx som vi vet är 42% av v0.

Detta innebär att vx = v0*cos a = v0*0,42 

Härifrån kan du lösa ut cos a och sedan lösa för vinkeln

Erika.21 21
Postad: 23 jan 2020 14:43 Redigerad: 23 jan 2020 19:45
cjan1122 skrev:

Om du kastar kulan med en hastighet v0 i någon riktning med vinkel a från horisontellt kan den ju brytas ner till:

vx = v0*cos a   och   vy=v0*sin a   

I dessa typer av kast är vx konstant (anta försumbart luftmotstånd). Högst upp i banan så vet du att den inte har någon hastighet i y-led, varken upp eller ner så vy=0. Då vet du att dens totala hastighet i den punkten bara utgörs av vx som vi vet är 42% av v0.

Detta innebär att vx = v0*cos a = v0*0,42 

Härifrån kan du lösa ut cos a och sedan lösa för vinkeln

Är v0 = 1-0,42 då?

cjan1122 416
Postad: 23 jan 2020 15:02

I detta fall vet du inte vad v0 är utan endast hur hastigheten högst upp förhåller sig till den. Vi får inget numeriskt värde på någon av hastigheterna.

Det enda vi vet är att hastigheten högst upp (endast vx) är 42% av v0

detta ger som sagt förhållandet vx = v0*cos a = v0*0,42

i uttrycket v0*cos a = v0*0,42 ser du att du kan dela med v0 på båda sidor och därmed behöver du inte veta vad v0 är. Lös då bara cos a=0,42 så får du vinkeln de efterfrågar

Smaragdalena 78608 – Lärare
Postad: 23 jan 2020 20:10
Erika.21 skrev:
cjan1122 skrev:

Om du kastar kulan med en hastighet v0 i någon riktning med vinkel a från horisontellt kan den ju brytas ner till:

vx = v0*cos a   och   vy=v0*sin a   

I dessa typer av kast är vx konstant (anta försumbart luftmotstånd). Högst upp i banan så vet du att den inte har någon hastighet i y-led, varken upp eller ner så vy=0. Då vet du att dens totala hastighet i den punkten bara utgörs av vx som vi vet är 42% av v0.

Detta innebär att vx = v0*cos a = v0*0,42 

Härifrån kan du lösa ut cos a och sedan lösa för vinkeln

Är v0 = 1-0,42 då?

Redigerade ditt inlägg så att det syns vad som är citat och vad du har skrivit själv. Tråden blir väldigt rörig och svårläst om man inte kan se vem som har skrivit vad. /moderator

Filipeos 4
Postad: 14 jan 2023 16:50

Hej, jag har samma upggift men jag fortfarande sitter fast och fattar inte riktig hur man ska göra, om ni forfarande är kvar vet ni hur man ska göra i mer detaljerat tack : )

Svara Avbryt
Close