14 svar
887 visningar
ASDFGHJKL 86 – Avstängd
Postad: 21 mar 2017 20:21 Redigerad: 21 mar 2017 21:54

Spännkraft, lyftkraft, densitet... Ballong-helium. Provfråga

En tom plastballong väger 2,00g. Man fyller den med helium så att volymen blir 6,0 liter. För att ballongen inte skall stiga till väders och försvinna knyter man fast en tråd i den. Tråden fästs sedan i ett bord. Hur stor blir spännkraften i tråden?

Det var så att jag gjorde på ett annat sätt än läraren och hon gav mig ej poängen fastän jag kom fram till rätt svar.  Hon sa att om jag kan förklara det kan jag få poängen.

Jag gjorde såhär:

ρHelium = 0,178 kg/m3                                                  2g = 0,002kg      6L=6dm3=6m3                                                                                                                                                       ρLuft = 1,293 kg/m3

 

0,002*9,82 = 0,01964 N

 

ρLuft-ρHelium = 1,115 kg/m3    <---- (Jag tror hon frågade varför jag gjorde detta, hon fattade ej)

 

FL = 1,115 * 9,82 * 0,006                                                                                                                                                              

FL = 0,0657 N

 

0,0657-0,01964 = 0,0461 N (ungefär)

Svar: 0,0461 N

 

Det hon gjorde :

Använde sig av

FL = S + mg                                                                                                                                                                                    

S = FL - mg

(Spännkraft = FL- Fg total )    

 

Asså gjorde jag fel? Jag kom fram till rätt svar. Kan någon hjälpa mig förklara om jag gjorde rätt. 

Tacksam för svar.

Min: https://imgur.com/a/XE1u6

Hennes: https://imgur.com/a/lWm56

HT-Borås 1287
Postad: 21 mar 2017 20:31

Du bör förstås kunna förklara hur du har tänkt, annars verkar resultatet ha kommit fram av en slump. Men du tycks ha räknat ut en nettolyftkraft av skillnaden mellan luftens och heliumets densiteter, medan läraren låtit heliumets tyngd ingå i hela ballongens tyngd. Du borde haft en tydligare uppställning, gärna med figur som visar krafterna, och inte skrivit att 6 kubikdecimeter är lika med 6 kubikmeter.

Bubo 6998
Postad: 21 mar 2017 22:26
ASDFGHJKL skrev :ρLuft-ρHelium = 1,115 kg/m3    <---- (Jag tror hon frågade varför jag gjorde detta, hon fattade ej) 

Varför gjorde du detta? Förklara.

ASDFGHJKL 86 – Avstängd
Postad: 21 mar 2017 22:52
Bubo skrev :
ASDFGHJKL skrev :ρLuft-ρHelium = 1,115 kg/m3    <---- (Jag tror hon frågade varför jag gjorde detta, hon fattade ej) 

Varför gjorde du detta? Förklara.

Jag minns ej, hade sett det tidigare tror jag. Men är det fel?

Smaragdalena Online 78377 – Lärare
Postad: 21 mar 2017 23:26

Inte om man kan förklara varför man gjorde så tillräckligt väl. Annars - ja.

ASDFGHJKL 86 – Avstängd
Postad: 22 mar 2017 18:41
smaragdalena skrev :

Inte om man kan förklara varför man gjorde så tillräckligt väl. Annars - ja.

Men det är väl inte fel?

Smaragdalena Online 78377 – Lärare
Postad: 22 mar 2017 19:03

Som sagt var - om du kan motivera det väl är det OK - men det verkar som om du inte kunde det, av din beskrivning att döma. Du skulle kunna ha kallat det nettolyftkraft per kubikmeter ballong eller något i den stilen. Kunde du inte förklara det så att din lärare förstod vad du menade, så kan det inte anses vara riktigt. Dessutom borde du ha förklarat tydligare att du beräknat ballongens tyngd.

ASDFGHJKL 86 – Avstängd
Postad: 22 mar 2017 23:50 Redigerad: 22 mar 2017 23:55
smaragdalena skrev :

Som sagt var - om du kan motivera det väl är det OK - men det verkar som om du inte kunde det, av din beskrivning att döma. Du skulle kunna ha kallat det nettolyftkraft per kubikmeter ballong eller något i den stilen. Kunde du inte förklara det så att din lärare förstod vad du menade, så kan det inte anses vara riktigt. Dessutom borde du ha förklarat tydligare att du beräknat ballongens tyngd.

Gör inte jag och läraren egentligen typ basically samma sak?

Hennes: 

S = 1.293 * 6e-3 * g - ((2e-3 + 6e-3 * 0.178) * g)

Med variabler:

S = p(Luft) * V * g - ((m(ballong) + V * p(He)) * g)

S = p(Luft) * V * g - p(He) * V * g - m(ballong * g

S = V * g * (p(Luft) - p(He) ) - m(ballong) * g

 

kanske blev lite fel

Smaragdalena Online 78377 – Lärare
Postad: 23 mar 2017 08:15

Jodå, bara du motiverar väl, men eftersom du skrev att din lärare inte förstod vad du menade, var motiveringen inte tillräckligt bra. 

ASDFGHJKL 86 – Avstängd
Postad: 23 mar 2017 08:34
smaragdalena skrev :

Jodå, bara du motiverar väl, men eftersom du skrev att din lärare inte förstod vad du menade, var motiveringen inte tillräckligt bra. 

Asså hon förstod det inte.. Hon sa ngt med att dem inte är vätskor och inte flyter eller ngt. Varför tar du då p(luft - p(he)? Typ ngt sånt

Smaragdalena Online 78377 – Lärare
Postad: 23 mar 2017 09:41

Det borde ha gått att förklara så att hon förstod. Jag tror att jag skulle ha tänkt likadant som du - ballongen tränger undan luften, så att det blir en lyftkraft, Archimedes princip fast i luften. Men jag är inte utbildad fysiklärare, även om jag gillar fysik! 

ASDFGHJKL 86 – Avstängd
Postad: 23 mar 2017 12:08 Redigerad: 23 mar 2017 12:08
smaragdalena skrev :

Det borde ha gått att förklara så att hon förstod. Jag tror att jag skulle ha tänkt likadant som du - ballongen tränger undan luften, så att det blir en lyftkraft, Archimedes princip fast i luften. Men jag är inte utbildad fysiklärare, även om jag gillar fysik! 

Hur skulle du ha förklarat det? (Lite kort bara)

(Om du vill säga)

Henrik Eriksson 1405 – Fd. Medlem
Postad: 23 mar 2017 16:22

Nej, det vill vi inte säga. Det är inte okej att komma med någon annan persons förklaring till läraren och låtsas att man själv kommit på den.

ASDFGHJKL 86 – Avstängd
Postad: 23 mar 2017 18:36
Henrik Eriksson skrev :

Nej, det vill vi inte säga. Det är inte okej att komma med någon annan persons förklaring till läraren och låtsas att man själv kommit på den.

Det är ändå nog försent nu. Men hade jag kunnat sagt att jag typ räknade ut nettolyftkraften per m3 och sedan säga att jag och hon ungefär gjorde samma sak, det jag sa ovan?

Bubo 6998
Postad: 23 mar 2017 18:40
ASDFGHJKL skrev :

... och sedan säga att jag och hon ungefär gjorde samma sak, det jag sa ovan?

Som du nog märker har du svårt att säga EXAKT vad du menar och vad du har räknat på. Det är därför du har fått poängavdrag. Tala om vilka krafter som finns, varför de finns och hur stora de är.

Svara Avbryt
Close