Speglingar
När jag räknar ut speglingar så brukar jag rita upp det och utifrån det ta fram standardmatrisen genom att undersökta standard basvektorerna... men finns det ett bättre sätt att tackla speglingar?
Såg denhär formeln: a 2projb(a) - a , där a är inputvektorn och 2projb(a) - a är vektorn a:s reflektion.... men gäller det för alla speglingar? https://youtu.be/BCmFsYFln2k?si=QmG06Glgr3W9UU-r
brunbjörn skrev:Såg denhär formeln: a 2projb(a) - a , där a är inputvektorn och 2projb(a) - a är vektorn a:s reflektion.... men gäller det för alla speglingar?
Vad menas med b i formeln? Denna formel ger nämligen spegling i den linje vars riktningsvektor är b.
Det står faktiskt i videons beskrivning att man arbetar med speglingar av vektorer i en vektor, d.v.s. inte i ett plan.

Menar man spegling i det plan vars normalvektor är b, så är det formeln a ↦ a - 2 projb(a) som gäller.
Rita en figur med projektionen på planet (och/eller dess normal) samt den sökta spegelbilden för att kunna klura ut varför formeln ser ut som den gör.
LuMa07 skrev:brunbjörn skrev:Såg denhär formeln: a 2projb(a) - a , där a är inputvektorn och 2projb(a) - a är vektorn a:s reflektion.... men gäller det för alla speglingar?
Vad menas med b i formeln? Denna formel ger nämligen spegling i den linje vars riktningsvektor är b.
Det står faktiskt i videons beskrivning att man arbetar med speglingar av vektorer i en vektor, d.v.s. inte i ett plan.
Menar man spegling i det plan vars normalvektor är b, så är det formeln a ↦ a - 2 projb(a) som gäller.
Rita en figur med projektionen på planet (och/eller dess normal) samt den sökta spegelbilden för att kunna klura ut varför formeln ser ut som den gör.
Hmmm... misstänkte det men asså hittade en likande tråd där de nämnde formen: https://www.pluggakuten.se/trad/spegling-39/ 😕
Tycker att det är svårt at rita upp planet
brunbjörn skrev:Tycker att det är svårt at rita upp planet
Ignorera x3-koordinaten och rita bara upp x1- och x2-planet. Hur ritar du då upp där som x1 = x2?
Bedinsis skrev:brunbjörn skrev:Tycker att det är svårt at rita upp planet
Ignorera x3-koordinaten och rita bara upp x1- och x2-planet. Hur ritar du då upp där som x1 = x2?

Sen använde jag min hand för att få planet... men har liksom svårt för att ta fram speglingen (mycket enklare när planet är x1x2 planet)
Hur skulle du spegla vektorn v= x1? (dvs. en vektor som bara har utsträckning i x1-led?)
Hur skulle du spegla vektorn v= x2? (dvs. en vektor som bara har utsträckning i x2-led?)
Bedinsis skrev:Hur skulle du spegla vektorn v= x1? (dvs. en vektor som bara har utsträckning i x1-led?)
Hur skulle du spegla vektorn v= x2? (dvs. en vektor som bara har utsträckning i x2-led?)
Det är just det jag har svårt för 😕 har ingen aning
Vrid huvudet 45 grader åt vänster så att din vita speglingsyta är vågrät. Kan du då hitta någon punkt ovanför linjen som du kan hitta dess spegelbild av, dvs. den punkt som ligger rakt nedanför på andra sidan linjen på samma avstånd till linjen?
Om det inte går att bara se det...
Kan du säga vad planets normal blir?
Bedinsis skrev:Vrid huvudet 45 grader åt vänster så att din vita speglingsyta är vågrät. Kan du då hitta någon punkt ovanför linjen som du kan hitta dess spegelbild av, dvs. den punkt som ligger rakt nedanför på andra sidan linjen på samma avstånd till linjen?
Om det inte går att bara se det...
Kan du säga vad planets normal blir?
planets ekvation är : p = span { <1,1,0> , <0,0,1> } . En normal är <-1,1,0>
Men hur ser du speglingen när spegeln är vriden? Blir osäker när spegeln inte är horisontell eller vertikal
Just det, en normal är <-1,1,0>.
Kan du applicera speglingsformeln a ↦ a - 2 projb(a) då a är en vektor helt i x1-led eller helt i x2-led?
b ges här av planets normal.
Bedinsis skrev:Just det, en normal är <-1,1,0>.
Kan du applicera speglingsformeln a ↦ a - 2 projb(a) då a är en vektor helt i x1-led eller helt i x2-led?
b ges här av planets normal.
Jo men asså är ju osäker kring när den formen används (dvs. i vilka sammanhang)
När man vill spegla i ett plan.
Bedinsis skrev:När man vill spegla i ett plan.
känns som att jag bara använder en formel utan att veta vad jag håller på med då... hur ser du vad reflektionen blir?
Vektorn a kommer gå från origo till punkten som motsvarar dess koordinater.
Vektorn a - projb(a) kommer motsvara a minus a:s projektion på vektorn b. Vektorn b var planets normal, så genom att jobba på detta viset kommer vi endast ha kvar de bitar i a som har en utsträckning i planet, eftersom vi projicerat bort de bitar som har en utsträckning utanför planet.
Eftersom vektorn a - projb(a) pekar från origo till den punkt i planet som ligger närmast a så vill vi nu röra oss lika långt från planet som a befinner sig fast i andra riktningen. Eftersom vi fortfarande skall röra oss i normalens riktning och att det skall vara samma avstånd så skall vi subtrahera med igen projb(a), så i slutändan har vi vektorn a - projb(a) - projb(a) = a - 2*projb(a).
Rita upp en bild om du känner dig osäker. Hitta på ett a, rita upp dess vektor, rita upp dess projektion på normalen b, dvs. projb(a).
Här är den bild jag brukar använda. Notera att det fungerar då origo ingår i planet. Du kan använda samma princip för en linje, men notera att du då behöver ta fram en normal till linjen (och att linjen ska gå genom origo).

D4NIEL skrev:Här är den bild jag brukar använda. Notera att det fungerar då origo ingår i planet. Du kan använda samma princip för en linje, men notera att du då behöver ta fram en normal till linjen (och att linjen ska gå genom origo).

Svaret på T(<1,0,0>) är enligt facit <0,1,0> men jag får alltid det negativa av svaret...
(jag föreställer mig att jag tittar ner på planet x1=x2, dvs så ser det ut som en linje då)
Planet har ekvationen
(Planets ekvation på normalform)
Du kan också uttrycka det som
Alltså är två normaler (som pekar åt olika håll) och
Oavsett vilken normal du väljer ger reflektionsformeln vi härledde ovan för
Du kanske kan visa du hur du räknade ut din reflektion? Av din bild framgår också att punkten borde mappas till (tycker jag!).

D4NIEL skrev:Planet har ekvationen
(Planets ekvation på normalform)
Du kan också uttrycka det som
Alltså är två normaler (som pekar åt olika håll) och
Oavsett vilken normal du väljer ger reflektionsformeln vi härledde ovan för
Du kanske kan visa du hur du räknade ut din reflektion? Av din bild framgår också att punkten borde mappas till (tycker jag!).
räknade inte ut reflektionen försökte ”se” den men nu när jag föreställer mig att planet är en spegel så ser jag faktiskt hur facit fick svaret! MEN när jag härleder formeln så får jag det till:
vilket är samma som din FAST gånger -1 ☹️
Ja, du har härlett en formel som bygger på att man projicerar på planet istället för att projicera på planets normal. Den ger såklart också rätt svar
Att projicera på planet är dock en liten omväg. Man kan t.ex. göra såhär för att hitta projektionen på planet:
Om man sätter in projektionen som använder planets normal i din formel får man den "vanliga" formeln för reflektion
Notera att det du kallar alltså är projektionen av på planet men att man i de vanliga formlerna använder projektionen av på planets normal.
D4NIEL skrev:Ja, du har härlett en formel som bygger på att man projicerar på planet istället för att projicera på planets normal. Den ger såklart också rätt svar
Att projicera på planet är dock en liten omväg. Man kan t.ex. göra såhär för att hitta projektionen på planet:
Om man sätter in projektionen som använder planets normal i din formel får man den "vanliga" formeln för reflektion
Notera att det du kallar alltså är projektionen av på planet men att man i de vanliga formlerna använder projektionen av på planets normal.
dum fråga kanske men hur vet du att min formlen projecerar på planet medan din på normalen? Så min formel är inte felaktig?
Din formel är korrekt om man tolkar din figur som att den rödmarkerade vektorn är det du avser med projektionen, alltså

Är denna del av vektorn (som ligger i planet, dvs projektionen av vektorn på planet):
Är du med? Men att beräkna kräver ju att du ändå använder planets normal eller bestämmer en bas för planet.
Det du kallar är en normal till planet, närmare bestämt . dvs projektionen av på planets normal.
D4NIEL skrev:Din formel är korrekt om man tolkar din figur som att den rödmarkerade vektorn är det du avser med projektionen, alltså
Är denna del av vektorn (som ligger i planet, dvs projektionen av vektorn på planet):
Är du med? Men att beräkna kräver ju att du ändå använder planets normal eller bestämmer en bas för planet.
Det du kallar är en normal till planet, närmare bestämt . dvs projektionen av på planets normal.
Fattar inte vad för fel jag gör när jag använder formeln rakt av….
Din formel bygger som sagt på projektion utmed den vektor du kallar . Den är INTE riktad åt samma håll som normalen, tvärtom är den vinkelrät mot normalen. Så här:

Normalen till planet är den gröna pilen. Du försöker använda den som i din projektion. Använd istället om du ska använda din egen formel.
Jag tror du blandar ihop formeln du lärt dig för att projicera utmed en vektor med projektion på ett plan, trots att planets normal är vinkelrät mot alla vektorer som ligger i planet. Blanda alltså inte ihop de snarlika koncepten projektion på plan och projektion utmed en vektor.
Du kan tänka dig att vektorn består av två delar, en del som är parallell med planet och en del som är ortogonal (vinkelrät) mot planet. Detta är samma beteckningar du använder i din skiss. Alltså
Den ortogonala delen är parallell med normalen till planet.
D4NIEL skrev:Din formel bygger som sagt på projektion utmed den vektor du kallar . Den är INTE riktad åt samma håll som normalen, tvärtom är den vinkelrät mot normalen. Så här:
Normalen till planet är den gröna pilen. Du försöker använda den som i din projektion. Använd istället om du ska använda din egen formel.
Jag tror du blandar ihop formeln du lärt dig för att projicera utmed en vektor med projektion på ett plan, trots att planets normal är vinkelrät mot alla vektorer som ligger i planet. Blanda alltså inte ihop de snarlika koncepten projektion på plan och projektion utmed en vektor.
Det som förvirrar mig är att om jag inte skulle ha en aning kring vad reflektionen blir så hur hade jag då vetat vilken vektor b är?
Nu är det så att jag "ser" att normalen inte kan vara b EFTERSOM jag ser vad reflektionen blir.... dessutom det faktum att din och min formel inte är samma känns förvirrande 😕
Du har en triangel som ser ut så här:

Vi löser ut
är projektionen av på planets normal:
Alltså kan du beräkna för varje och sedan använda din formel. Det är detta jag menar med att det blir ett extra steg att använda din formel.
För blir och
D4NIEL skrev:Du har en triangel som ser ut så här:
Vi löser ut
är projektionen av på planets normal:
Alltså kan du beräkna för varje och sedan använda din formel. Det är detta jag menar med att det blir ett extra steg att använda din formel.
För blir och
fast vad menar du med " Alltså kan du beräkna b för varje a"? hur vet man ens vad b är?
Du vet inte vad är. Du måste beräkna för varje .
För blir
För blir
För blir (Planet är ju ))
(Det var förövrigt du själv som definierade vektor i din skiss, så nu får du ta ansvar för den! :-)
D4NIEL skrev:Du vet inte vad är. Du måste beräkna för varje .
För blir
För blir
För blir (Planet är ju ))
(Det var förövrigt du själv som definierade vektor i din skiss, så nu får du ta ansvar för den! :-)
det var inte jag, det var han 😬
Hur tar du fram din formel?
Jag ritar bara upp planet med en godtycklig punkt(röd) och dess spegling (blå). Så här

Sedan tänker jag mig att jag ställer mig i origo (O) och går först till A och sedan -2 rakt ned till B. Är du med?
Notera också att videon du tittat på verkar vara reflektion över en vektor (linje). Det vi gör är att reflektera i ett plan med en normal (normalen är en vektor som är vinkelrät mot planet). Eftersom vi redan har normalen till planet är det enkelt att beräkna vektorn , dvs projektionen av på normalen.
D4NIEL skrev:Jag ritar bara upp planet med en godtycklig punkt(röd) och dess spegling (blå). Så här
Sedan tänker jag mig att jag ställer mig i origo (O) och går först till A och sedan -2 rakt ned till B. Är du med?
Notera också att videon du tittat på verkar vara reflektion över en vektor (linje). Det vi gör är att reflektera i ett plan med en normal (normalen är en vektor som är vinkelrät mot planet). Eftersom vi redan har normalen till planet är det enkelt att beräkna vektorn , dvs projektionen av på normalen.
Jaha.... så b är egentligen onödig? så själva "algoritmen" är:
1. hitta en normal till planet (alternativ till linjen om vektorn ska reflekteras på en linje)
2. räkna ut projN(a), N en normal till planet (eller linjen)
3. räkna ut:
T(<1,0,0>) = <1,0,0> -2projN(<1,0,0>)
T(<0,1,0>) = <0,1,0> -2projN(<0,1,0>)
T(<0,0,1>) = <0,0,1> -2projN(<0,0,1>)
Med den formlen dvs r = a - 2projN(a), r är a:s reflektion, så behöver man inte ens rita upp planet, bara följa stegen ovan
Ja, förutom att du kan stryka steg 2. ovan eftersom det ingår i steg 3. Sammanfattningsvis kan man säga att:
När du har ett plan är normalen lätt tillgänglig. När du istället har en linje är det ofta linjens riktningsvektor som är lätt tillgänglig. Vilken projektionsformel du väljer att använda beror på vad som är lätt tillgängligt.
Du behöver inte rita upp planet. Men jag skulle rekommendera dig att rita, tänka och tydligt sätta ut dina vektorer eftersom det är annars är lätt att blanda ihop saker :-)
D4NIEL skrev:Ja, förutom att du kan stryka steg 2. ovan eftersom det ingår i steg 3. Sammanfattningsvis kan man säga att:
När du har ett plan är normalen lätt tillgänglig. När du istället har en linje är det ofta linjens riktningsvektor som är lätt tillgänglig. Vilken projektionsformel du väljer att använda beror på vad som är lätt tillgängligt.
Du behöver inte rita upp planet. Men jag skulle rekommendera dig att rita, tänka och tydligt sätta ut dina vektorer eftersom det är annars är lätt att blanda ihop saker :-)
Tack för hjälpen och ditt enorma tålamod ❤️❤️❤️
