5 svar
1039 visningar
Ferra 12 – Fd. Medlem
Postad: 6 feb 2018 00:56 Redigerad: 6 feb 2018 01:00

Spridningsmått hos data som är ordinalskala

Hej!

Jag har ett stort dilemma kring hur man räknar ut percentilen i data som är av sorten ordinalskala. 

 

Mitt exempel är följande:

 

Räkna ut medianen och spridningsvärde hos pojkarnas betyg i matematik i årskurs 6 under vårterminen 2017: 

Här har alltså procenten omvandlats till antal elever. Hur gör jag för att räkna ut spridningsvärdena här? Vilka spridningsvärden KAN jag överhuvudtaget räkna ut här? Har för mig att det ska gå att göra en lådagram, men jag kan för livet inte lista ut hur. 

Smaragdalena 78397 – Lärare
Postad: 6 feb 2018 07:14 Redigerad: 6 feb 2018 11:05

I det här fallet skulle jag kolla hur man översätter betygen för att beräkna medelbetyg och använda samma algoritm. A är väl värt 20?

EDIT: Den metoden skiljer inte mellan - och F, så Albikis metod är mycket bättre.

Albiki 5096 – Fd. Medlem
Postad: 6 feb 2018 10:52

Hej!

Det underlättar om du skriver ut samtliga betyg i en lång ordnad lista som börjar med betyg - (lägsta omdöme) och slutar med betyg A (högsta omdöme).

Listan börjar med 239 stycken -, följda av 5685 stycken F, följda av 11943 stycken E, följda av 9936 stycken D, följda av 9936 stycken C, följda av 6115 stycken B, följda av 3869 stycken A. Totalt innehåller listan

    239+5685+11943+9936+9936+6115+3869=47723=n 239+5685+11943+9936+9936+6115+3869 = 47723 = n stycken betyg.

Medianen (även kallad den andra kvartilen) är lika med betyget som finns på plats nummer n+12 \frac{n+1}{2} i listan det vill säga betyget på plats nummer 23862, som är betyg D.

Den första kvartilen är lika med det betyg som finns på plats nummer n+14 \frac{n+1}{4} i listan det vill säga betyget på plats nummer 11931, som är betyg E.

Den tredje kvartilen är lika med det betyg som finns på plats nummer 3n+14 3\frac{n+1}{4} i listan det vill säga betyget på plats nummer ... , som är betyg ... .

Albiki

Ferra 12 – Fd. Medlem
Postad: 6 feb 2018 20:02
Albiki skrev :

Hej!

Det underlättar om du skriver ut samtliga betyg i en lång ordnad lista som börjar med betyg - (lägsta omdöme) och slutar med betyg A (högsta omdöme).

Listan börjar med 239 stycken -, följda av 5685 stycken F, följda av 11943 stycken E, följda av 9936 stycken D, följda av 9936 stycken C, följda av 6115 stycken B, följda av 3869 stycken A. Totalt innehåller listan

    239+5685+11943+9936+9936+6115+3869=47723=n 239+5685+11943+9936+9936+6115+3869 = 47723 = n stycken betyg.

Medianen (även kallad den andra kvartilen) är lika med betyget som finns på plats nummer n+12 \frac{n+1}{2} i listan det vill säga betyget på plats nummer 23862, som är betyg D.

Den första kvartilen är lika med det betyg som finns på plats nummer n+14 \frac{n+1}{4} i listan det vill säga betyget på plats nummer 11931, som är betyg E.

Den tredje kvartilen är lika med det betyg som finns på plats nummer 3n+14 3\frac{n+1}{4} i listan det vill säga betyget på plats nummer ... , som är betyg ... .

Albiki

Okej. Är det här verkligen korrekt sätt att räkna ett percentiler på? Och i så fall, hur gör jag ett lådagram?

Jag tänkte ta ett annat exempel som visar på uträkningen av percentiler, dock på ett annat sätt än betyg - nämligen längden på ett par personer:

 

Låt oss säga att vi har ett gäng personer som är olika långa:

155, 157, 163, 165, 165, 172, 174, 175, 179, 183, 186, 193. (CM)

Medianen bör då vara 172 + 174 dividerat med 2, vilket då blir 173.

Medianen = 173. 

Den nedre kvartilen bör då bli 163 + 165 dividerat med 2, vilket blir 164.

Den över kvartilen bär i sin tur bli 179 + 183 dividerat med 2 = 181. 

Nedre Kvartil = 164.

Median = 173.

Övre kvartil = 181.

Minsta värde = 155.

Största värde = 193.

 

Mitt dilemma är ju, att om vi ska försöka översätta det här tankesättet till betygen, så....blir det ju lite annorlunda än det sättet du använde dig ut av:

239, 3869, 5685, 6115 9936, 9936, 11 943.

Medianen, bör då vara 6115

Nedre kvartilen ser ut att vara 3869 + 5685 dividerat med 2 = 4777.

Övre kvartilen....o.s.v. 

 

Tänker jag helt åt skogen här? 

Ferra 12 – Fd. Medlem
Postad: 7 feb 2018 12:05

Men om vi utgår från att Albiki har det korrekta tankesättet här, hur går jag till väga för att skapa en lådagram? 

Ferra 12 – Fd. Medlem
Postad: 7 feb 2018 12:30
Ferra skrev :

Men om vi utgår från att Albiki har det korrekta tankesättet här, hur går jag till väga för att skapa en lådagram? Bör jag utgå från de tal som representerar hur många som fått ett visst betyg, eller ska jag utgå från rangordningen av betygen?

- F E D C B A

Svara Avbryt
Close