15 svar
178 visningar
Anonym_15 behöver inte mer hjälp
Anonym_15 825
Postad: 6 nov 08:20

Svårt att förstå hur man räknar väglängden för en punkt när en puls passerar

Hej, har fastnat på denna uppgift:

Jag förstår varför punkten A inte flyttar sig i sidled, och jag förstår att man ska räkna den vertikala rörelsen.

Men jag förstår inte varför man räknar sträckan som:

 

s = (A - y1) + (A - y2)

Alltså “uppsträckan + nedsträckan”.

Bubo 7889
Postad: 6 nov 09:35

Om du metar har du ett flöte som guppar upp och ner på vågorna. När det rör sig uppåt 5 cm och sedan neråt 5 cm, har det då rört sig 10 cm (dvs 5 + 5) eller noll ( det är på samma plats som det började på)?

Bubo 7889
Postad: 6 nov 09:37 Redigerad: 6 nov 10:09

Den som cyklar Vätternrundan har tilryggalagt 315 kilometer när han är tillbaka precis vid starten, kan man ju också tänka på...

Anonym_15 825
Postad: 6 nov 17:07

Ok, men hur tar man reda på denna sträcka? Hur vet man vart (i höjdled) punkten befann sig vid det tidigare tillfället?

Laguna 31739
Postad: 6 nov 18:24

A rör sig bara vertikalt, så titta var den första kurvan är precis ovanför A. Det är på höjden 1,5.

JohanF 6350 – Moderator
Postad: 6 nov 18:59

Hej!

Jag tycker frågan var väääldigt dåligt formulerad. 

Men jag tänker mig att det är ett rött rep, som ligger på marken, och man skickar en transversell puls genom (kanske genom att knycka ena repänden upp och ner). Figuren visar repets form vid två tidpunkter. På repet har man markerat en position A (kanske med en bit tejp). Hur lång sträcka färdas tejpbiten mellan dessa två tidpunkter?

Vid första tidpunkten befinner sig tejpbiten vid y=1.5. Därifrån färdas den sedan upp tiłl y=4.5

Etc etc. Hänger du med nu?

Anonym_15 825
Postad: 7 nov 15:31

Om den är vid Y = 1,5 vid tidigare tillfället och sedan Y = 0,5 vid andra tillfället bör inte skillnaden i höjdled vara 0,5?

Laguna 31739
Postad: 7 nov 17:09

Menar du 1,0? Nej, den går upp till 4,5 och sedan ner igen.

Anonym_15 825
Postad: 7 nov 18:27

Hur vet du att den går upp först?

Laguna 31739
Postad: 7 nov 18:34

Flytta kurvan åt höger och se vad som händer med A.

JohanF 6350 – Moderator
Postad: 7 nov 20:08

Hjälper den här bilden dig?

Anonym_15 825
Postad: 7 nov 21:52

Jag försöker förstå hur vågen rör sig. Hur många våglängder är det mellan t1 och t2?

JohanF 6350 – Moderator
Postad: 7 nov 23:17

Jag tror du missuppfattar scenariot. Det går inte att definiera. en våglängd, eftersom det handlar om en (1) puls som fortplantar genom ett medium.

Till exempel en av dessa pulser

https://youtu.be/uAX9YMgupM4?si=F_rz1UaBWgM8gd3C

 

Att det är två kurvor i figuren till uppgifttexten beror inte på att det är två pulser, utan det är en och samma puls som är avbildad vid två olika tillfällen 

Peter 1139
Postad: 8 nov 14:18
JohanF skrev:

Hej!

Jag tycker frågan var väääldigt dåligt formulerad. 

Tack JohanF, det är alltså inte bara jag som reagerar. 

Men det går att få fason på frågan som ni skriver. Jag tror att både repliknelsen (som jag själv också hade i tankarna) och flötesliknelsen kan hjälpa. Var är flötet vid tidpunkt 1 och var är det vid tidpunkt 2 och inte minst hur har det rör sig däremellan. 

Bubo 7889
Postad: 8 nov 16:29

Frågan är väl glasklart formulerad?

Det framgår tydligt att det är en transversell puls, och vi ser exakt var rörelsen börjar och slutar. Vi ser också exakt hur partikeln rör sig mellan dessa två punkter.

JohanF 6350 – Moderator
Postad: 8 nov 18:16 Redigerad: 8 nov 18:51
Bubo skrev:

Frågan är väl glasklart formulerad?

Det framgår tydligt att det är en transversell puls, och vi ser exakt var rörelsen börjar och slutar. Vi ser också exakt hur partikeln rör sig mellan dessa två punkter.

Första bisatsen är helt glasklart formulerad. Figuren är jättebra. Precis som du säger, svårt att göra bättre.

Men när man läser andra bisatsen följer, så tänker ialłafall jag: "Jaha, vilken ytterligare information tillförde den här meningen då, förutom att den måste få många att börja tvivla på om de förstått första meningen korrekt..."

Svara
Close