15 svar
213 visningar
genuis 113
Postad: 20 jan 16:54 Redigerad: 20 jan 17:02

svarta sidorna fråga 11

fråga a

genuis 113
Postad: 20 jan 16:54 Redigerad: 20 jan 17:01
genuis skrev:
Ture 11046 – Livehjälpare
Postad: 20 jan 17:08

40

genuis 113
Postad: 20 jan 17:08

men hur räknade du????

Ture 11046 – Livehjälpare
Postad: 20 jan 17:15 Redigerad: 20 jan 17:16
genuis skrev:

men hur räknade du????

Det enkla sättet är att rita upp två figurer till.

Ett svårare men mer generellt sätt är att försöka se ett samband mellan figurerna.

från figur 1 till figur 2 tillkommer 5 kort

från fig 2 till fig 3 tillkommer 8 kort

så figur 2 innehåller lika många kort som figur 1  plus 5 kort dvs 2+ 5, och 5 = 2*3-1

figur 3 innehåller lika många kort som figur 2 + 8 och 8 = 3*3-1

fig 4 = fig 3 + 4*3-1

osv

så  antalkort(n) = antalkort(n-1) + n*3-1

genuis 113
Postad: 20 jan 17:16

förlåt men jag fattade inte 😭

Ture 11046 – Livehjälpare
Postad: 20 jan 17:18 Redigerad: 20 jan 17:28

vad i resonemanget är det du inte förstår?

Om du ritar upp de 5 första figurerna ser du att det är 

2, 7, 15, 26 och 40 kort i dom

TA sen skillnaden mellan två på varandra följande figurer då får du 

5, 8, 11, 14
Vilket alltså betyder att det tillkommit
5 kort från fig 1 till fig 2,
8kort från fig 2 till fig 3,
11 kort från fig 3 till fig 4
14 kort från fig 4 till fig 5

Nu går det att ana ett mönster

TAr du sen skillnaden en gång till får du den här raden

3, 3, 3

genuis 113
Postad: 20 jan 17:27

hur du beräknade sättet förstog jag inte 

Ture 11046 – Livehjälpare
Postad: 20 jan 17:29

jag har uppdaterat inlägg 7

genuis 113
Postad: 20 jan 18:03
Ture skrev:

vad i resonemanget är det du inte förstår?

Om du ritar upp de 5 första figurerna ser du att det är 

2, 7, 15, 26 och 40 kort i dom

TA sen skillnaden mellan två på varandra följande figurer då får du 

5, 8, 11, 14
Vilket alltså betyder att det tillkommit
5 kort från fig 1 till fig 2,
8kort från fig 2 till fig 3,
11 kort från fig 3 till fig 4
14 kort från fig 4 till fig 5

Nu går det att ana ett mönster

TAr du sen skillnaden en gång till får du den här raden

3, 3, 3

men hur får jag figur 10???

Ture 11046 – Livehjälpare
Postad: 20 jan 18:11 Redigerad: 20 jan 18:11

När vi vet antal kort i en figur kan vi beräkna antal kort i nästa figur

antal kort(i figur n) = antalkort(i figur n-1) + 3n-1

så figur 3 har 15 kort då har figur 4

15+3*4-1 = 26 kort

sen kan du beräkna figur 5.

När du har det kan du beräkna figur 6 osv tills du har beräknat figur 10.

Det går att hitta en formel för att direkt hitta antal kort i figur 10, eller vilket nummer som helst, men den tycker jag du ska försöka hitta själv.

genuis 113
Postad: 20 jan 18:17

tack så mycket:)

genuis 113
Postad: 20 jan 18:31

kan inte hitta formeln

Ture 11046 – Livehjälpare
Postad: 20 jan 18:43

Hur har du försökt?

Ture 11046 – Livehjälpare
Postad: 22 jan 17:32

Jag känner inte till ngn generell metod att hitta en formel för detta. 

Lämpligen utgår man från det man känner till, provar och korrigerar.

I det här fallet vet vi att differensen mellan två på varandra följande figurer är 3n-1, vilket utgör basen i den högre figuren

Låt oss alltså utgå från det, figuren är dessutom trianglar så någon typ av basen*höjden/2 kunde vara en bra ansats

alltså n(3n-1)/2, prova med n = 3 vilket ger 3*8/2 = 12 vilket ju är för litet (15 skulle det bli)

Vi provar också med n = 4 och får 22 (rätt är 26)

Felet i de här 2 försöken är alltså lika stort som figurens nummer, dvs n. då gäller det att justera formeln och prova igen.

Grejar du det?

Louis 3896
Postad: 22 jan 17:52 Redigerad: 22 jan 17:58

Figur nummer n har n våningar.
Den översta våningen består av 1 triangel,
den nedersta av n trianglar,
fast där saknas n stycken "golv",
i medeltal (n + 1)/2 trianglar per våning.

Visa spoiler 3*n*(n+1)/2 - n = (3n2+n)/2

Sedan är frågan om det är en sådan lösning som avses (i årskurs 9).
Eller vad de tänkt sig.


Tillägg: 22 jan 2025 21:27

Här är en annan variant. Ta en kopia av figuren, vänd den upp och ned,
och flytta några av strecken. Man kan tänka på tändstickor i stället för spelkort.

Vi har n*n trianglar som jag färglagt för tydlighetens skull, alltså 3n2 stickor.
Plus n stickor längst till höger.
Antalet stickor i ursprungsfiguren: (3n2 + n)/2

 

Svara
Close