4 svar
28 visningar
starboy är nöjd med hjälpen
starboy 172
Postad: 9 jan 2023 14:36 Redigerad: 9 jan 2023 15:23

Ta fram skärningspunkt (LinAlg)

Hej,

Nu har jag fastnat igen och jag kan inte se var jag tänker fel..!

Eftersom linjerna L1 och L2 ligger i planet pi så tänker jag att dess riktningevktorer, (1,0,1) och (1,1,0) spänner upp planet. Jag tar vektorprodukten mellan dessa = (1,1,1) som är en normal till planet. På så vis kan jag skriva planets ekvation som x + y + z + d = 0

När jag ska ta fram d kommer jag till mitt första problem. Jag tänker att d borde gå att ta fram genom att sätta in valfri punkt i ekvationen som vi vet ligger i planet. Eftersom L1 och L2 ligger i planet anser jag att vi borde kunna välja att sätta in punkten (1,0,0) eller (2,0,1) i ekvationen för planet och på så vis ta fram d. Men, jag kommer få olika svar om jag sätter in dessa olika punkter. Varför?

ska i vilket fall få värdet -1 enligt facit. Ekvationen för planet bli x - y - z - 1 = 0

För att ta fram skärningspunkten P tänker jag man borde...
1. Sätt in L3 i planets ekvation: (1 + t) + t + (2 + t) - 1 = 0 och lös ut t
2. Sätt in t-värdet i L3 igen och lös ut (x,y,z).
Men detta ger helt fel svar. Hur ska jag tänka? :)

Dr. G 9374
Postad: 9 jan 2023 14:55
starboy skrev:

För att ta fram skärningspunkten P tänker jag man borde...
1. Sätt in L3 i planets ekvation: (1 + t) + t + (2 + t) - 1 = 0 och lös ut t
2. Sätt in t-värdet i L3 igen och lös ut (x,y,z).
Men detta ger helt fel svar. Hur ska jag tänka? :)

Der borde ge rätt svar. 


Tillägg: 9 jan 2023 15:07

Planet som spänns av L1 och L2 har inte rätt normalvektor. 

starboy 172
Postad: 9 jan 2023 15:23
Dr. G skrev:
starboy skrev:

För att ta fram skärningspunkten P tänker jag man borde...
1. Sätt in L3 i planets ekvation: (1 + t) + t + (2 + t) - 1 = 0 och lös ut t
2. Sätt in t-värdet i L3 igen och lös ut (x,y,z).
Men detta ger helt fel svar. Hur ska jag tänka? :)

Der borde ge rätt svar. 


Tillägg: 9 jan 2023 15:07

Planet som spänns av L1 och L2 har inte rätt normalvektor. 

Tack, det ser jag nu att jag gjort fel! Normalvektorn blir alltså (-1,1,1)

Men, då får jag planet -x + y + z + d = 0
Och då blir det lätt att ta fram att d = 1
Planets ekvation blir alltså -x + y + z + 1

I facit skriver man att planets ekvation är x - y - z - 1 = 0, alltså precis som mig fast med ombytta tecken. Ger detta samma plan alltså?

Ska testa ta fram skärningspunkten P nu med min nya ekvation för planet!

jarenfoa 420
Postad: 9 jan 2023 16:16

Planets ekvation multiplicerat med en konstant faktor ger en alternativ ekvation för samma plan.

Ditt svar och facit skiljer sig bara med en konstant faktor: -1 

starboy 172
Postad: 9 jan 2023 16:19
jarenfoa skrev:

Planets ekvation multiplicerat med en konstant faktor ger en alternativ ekvation för samma plan.

Ditt svar och facit skiljer sig bara med en konstant faktor: -1 

Tack!!

Svara Avbryt
Close