11 svar
230 visningar
spacexdragon är nöjd med hjälpen
spacexdragon 492 – Fd. Medlem
Postad: 28 dec 2019 10:34

talet a * b är störst av talet (a+b) oh 2b

Bestäm talet (3*4)*(4*3).

är (3*4)*(4*3)= a*b för då är a och b lika med 12 och det stämmer med beskrivningen för att 12*12=144

12*2=24 och 12+12=24  så a*b=12*12=144 är störst

pepparkvarn 1871 – Fd. Medlem
Postad: 28 dec 2019 10:38

Hur lyder frågan, mer exakt? Det stämmer att (3*4)*(4*3) är lika med tolv, ja. :)

spacexdragon 492 – Fd. Medlem
Postad: 28 dec 2019 10:44
pepparkvarn skrev:

Hur lyder frågan, mer exakt? Det stämmer att (3*4)*(4*3) är lika med tolv, ja. :)

Det är bara det som står

tomast80 4212
Postad: 28 dec 2019 10:59

* är inte multiplikation här, utan en operator.

a*b=max(a+b,2a)a*b=\max(a+b,2a)

spacexdragon 492 – Fd. Medlem
Postad: 28 dec 2019 11:12 Redigerad: 28 dec 2019 11:28
tomast80 skrev:

* är inte multiplikation här, utan en operator.

a*b=max(a+b,2a)a*b=\max(a+b,2a)

så vad ska jag göra med (3*4)*(4*3)

Laguna 28587
Postad: 28 dec 2019 11:24

3*4 är alltså det största av talen 3+4 och 2·32\cdot 3, alltså det största av 7 och 6, alltså 6.

Fortsätt med 4*3 själv, och stjärna ihop de båda talen till sist. 

spacexdragon 492 – Fd. Medlem
Postad: 28 dec 2019 11:32 Redigerad: 28 dec 2019 11:37
Laguna skrev:

3*4 är alltså det största av talen 3+4 och 2·32\cdot 3, alltså det största av 7 och 6, alltså 6.

Fortsätt med 4*3 själv, och stjärna ihop de båda talen till sist. 

 

4+3=7

4*2=8

så 8*6=48

Eller jag förstår fortfarande inte uppgiften. 

störst av 7 och 6 är inte 6? Det är väl 7

Laguna 28587
Postad: 28 dec 2019 12:03
baharsafari skrev:
Laguna skrev:

3*4 är alltså det största av talen 3+4 och 2·32\cdot 3, alltså det största av 7 och 6, alltså 6.

Fortsätt med 4*3 själv, och stjärna ihop de båda talen till sist. 

 

4+3=7

4*2=8

så 8*6=48

Eller jag förstår fortfarande inte uppgiften. 

störst av 7 och 6 är inte 6? Det är väl 7

Jaha, förlåt, 7 är förstås rätt, inte 6.

Den sista stjärnan är inte heller multiplikation, det är samma operator som förut. 

spacexdragon 492 – Fd. Medlem
Postad: 28 dec 2019 12:30 Redigerad: 28 dec 2019 12:31
Laguna skrev:
baharsafari skrev:
Laguna skrev:

3*4 är alltså det största av talen 3+4 och 2·32\cdot 3, alltså det största av 7 och 6, alltså 6.

Fortsätt med 4*3 själv, och stjärna ihop de båda talen till sist. 

 

4+3=7

4*2=8

så 8*6=48

Eller jag förstår fortfarande inte uppgiften. 

störst av 7 och 6 är inte 6? Det är väl 7

Jaha, förlåt, 7 är förstås rätt, inte 6.

Den sista stjärnan är inte heller multiplikation, det är samma operator som förut. 

hur kommer det se ut?

Jag förstår att den första blir 7 för att 3+4=7 och 2*3=6 

och att den andra blir 8 för att 3+4=7 och 4*2=8 och 8 är större

men vad händer med den sista stjärnan?

hur ofta förekommer sånt och hur kan jag öva på operatorer? Och hur kan jag märka att det inte är multiplikation utan operator?

Laguna 28587
Postad: 28 dec 2019 13:05

7*8 är det vi ska räkna ut. Det är det större av 7+8 och 2·72\cdot 7.

Innan datorer blev vanliga så använde man aldrig * för multiplikation (hade man inget annat, t. ex. på en skrivmaskin, så använde man x), så man behövde inte säga att * var nån påhittad ny operator. Men nuförtiden är det så vanligt att man skriver * för multiplikation att det borde påpekas i uppgiften. Man kunde ha valt nåt annat tecken också, t. ex. #. Men framför allt borde det stå att man kan hitta på nya operatorer (multiplikation och addition osv. är lika mycket operatorer) och ge dem nya konstiga namn.

Sådana operatorer behandlas inte systematiskt i skolan, utan det är mest för att träna på att förstå ovanliga beskrivningar och tänka konsekvent. Men det finns något som heter gruppteori, i det större området modern algebra, som sysslar med andra operatorer än de vanlig räknesätten. 

(Man kan säga operation också, jag vet inte vilket som är bäst på svenska.)

spacexdragon 492 – Fd. Medlem
Postad: 28 dec 2019 13:38
Laguna skrev:

7*8 är det vi ska räkna ut. Det är det större av 7+8 och 2·72\cdot 7.

Innan datorer blev vanliga så använde man aldrig * för multiplikation (hade man inget annat, t. ex. på en skrivmaskin, så använde man x), så man behövde inte säga att * var nån påhittad ny operator. Men nuförtiden är det så vanligt att man skriver * för multiplikation att det borde påpekas i uppgiften. Man kunde ha valt nåt annat tecken också, t. ex. #. Men framför allt borde det stå att man kan hitta på nya operatorer (multiplikation och addition osv. är lika mycket operatorer) och ge dem nya konstiga namn.

Sådana operatorer behandlas inte systematiskt i skolan, utan det är mest för att träna på att förstå ovanliga beskrivningar och tänka konsekvent. Men det finns något som heter gruppteori, i det större området modern algebra, som sysslar med andra operatorer än de vanlig räknesätten. 

(Man kan säga operation också, jag vet inte vilket som är bäst på svenska.)

du menar grupper som matrisgruppen, permutationsgrupper och transformationsgrupper?

Smaragdalena 78405 – Lärare
Postad: 28 dec 2019 13:45

Och hur kan jag märka att det inte är multiplikation utan operator?

Läsförståelse - till och med viktigare än att rita.

Det definieras i uppgiften att talet a*b är det som är störst av talen (a+b) och 2a. (Det hade varit smartare av dem att inte använda ett tecken som brukar betyda multiplikation, utan kallat det t ex a§b eller a¤b eller a$b istället.)

Svara Avbryt
Close