Talföljd med bokstäver
Hej, har denna fråga: 
Vet inte om det finns någon formel eller ett uttryck man kan räkna ut detta med, skulle uppskatta vägledning!
Det finns en formel för värdet av
Eller man kan själv räkna ut det.
Vadå vadå?? 😅
Pieter Kuiper skrev:Det finns en formel för värdet av
Eller man kan själv räkna ut det.
är själv inte säker på hur man skulle läsa uppgiften, men tror att denna formel är överkurs för åk 9 :)
h_09 skrev:Vadå vadå?? 😅
Vad säger ledtråden? har samma bok, men har. den ej hemma så kan ej kolla just nu. Det kan oxå vara en liten hjälp på traven IBLAND. Ibland är den dock värdelös, men tänkte att det alltid är värt och kolla :)
KlmJan skrev:Pieter Kuiper skrev:Det finns en formel för värdet av
Eller man kan själv räkna ut det.är själv inte säker på hur man skulle läsa uppgiften, men tror att denna formel är överkurs för åk 9 :)
Det tror jag inte. Jag kommer ihåg att vi adderade alla heltal upp till hundra. Eller tusen.
På mellanstadiet, men då utan sigma-symbolen.
Jasså! Det hade jag ingen aning om, i så fall har jag antingen glömt bort det totalt eller så har vi aldrig lärt oss det. Hade du kunnat visa hur man kommer fram till ett uttryck på en sådan fråga?
KlmJan skrev:Hade du kunnat visa hur man kommer på ett uttryck för en sådan fråga?
Tricket är att man adderar den första och den sista: 1 + 100 = 101.
Sedan ser man att 2 + 99 = 101.
Osv.
Det leder lätt till ett uttryck för summan.
(Ett annat sätt är att se det grafiskt som en yta av en "triangel".)
Kika på det här svaret på din tidigare fråga: https://www.pluggakuten.se/trad/geometriskt-monster-hur-manga-graa-trianglar-finns-i-figur-n/
Då ville du veta hur många grå trianglar det fanns i figur n.
Nu vill du veta i vilken figur n det finns 250 trianglar. Ja, inte exakt det, men samma princip.
Det blir en andragradsekvation 250=… (se andra svaret).
Om n=10 exempelvis så är svaret J (10:e bokstaven).
Pieter Kuiper skrev:
Det tror jag inte. Jag kommer ihåg att vi adderade alla heltal upp till hundra. Eller tusen.
På mellanstadiet, men då utan sisigma-symbolen.
Formeln som sådan, med sigmatecken, är överkurs för årskurs 9.
Jag tror man får räkna för hand i Åk9:

Det blir den 22:a bokstaven vilket är V (V är på platserna 232...253)
Om man känner till att högerkolumen beskrivs av 1/2 n(n+1) kan man ställa upp ekv.
1/2 n(n+1) = 250, n>0,
vilket har lösningen 21.8663 alltså är det 22:a bokstaven.
Det är inte alltid så att man känner till formeln 1/2 n(n+1) i Åk9.
Så här ser sviten ut
A,B,B,C,C,C,D,D,D,D,E,E,E,E,E,F,F,F,F,F,F,G,G,G,G,G,G,G,H,H,H,H,H,H,H,H,I,I,I,I,I,I,I,I,I,J,J,J,J,J,J,J,J,J,J,K,K,K,K,K,K,K,K,K,K,K,L,L,L,L,L,L,L,L,L,L,L,L,M,M,M,M,M,M,M,M,M,M,M,M,M,N,N,N,N,N,N,N,N,N,N,N,N,N,N,O,O,O,O,O,O,O,O,O,O,O,O,O,O,O,P,P,P,P,P,P,P,P,P,P,P,P,P,P,P,P,Q,Q,Q,Q,Q,Q,Q,Q,Q,Q,Q,Q,Q,Q,Q,Q,Q,R,R,R,R,R,R,R,R,R,R,R,R,R,R,R,R,R,R,S,S,S,S,S,S,S,S,S,S,S,S,S,S,S,S,S,S,S,T,T,T,T,T,T,T,T,T,T,T,T,T,T,T,T,T,T,T,T,U,U,U,U,U,U,U,U,U,U,U,U,U,U,U,U,U,U,U,U,U[=231],V,V,V,V,V,V,V,V,V,V,V,V,V,V,V,V,V,V,V[=250],V,V,V
Jag har märkt att det är mycket med mönster och talföljder som vi förväntas kunna i nian men ingen jag känner har lärt sig det. Är det inte lite problematiskt?
Beror väl på lite skulle jag säga? går sj i nian och har gjort en del gamla NP i matte nu. Har än så länge inte stött på en fråga som testar just sådana talföljder med en sådan lösning. Bara med de vanliga lösningarna vi har lärt oss. Men samtidigt tänker jag att man aldrig ska säga aldrig haha. Man vet aldrig vad som kan komma på proven :)
KlmJan skrev:Beror väl på lite skulle jag säga? går sj i nian och har gjort en del gamla NP i matte nu. Har än så länge inte stött på en fråga som testar just sådana talföljder med en sådan lösning. Bara med de vanliga lösningarna vi har lärt oss. Men samtidigt tänker jag att man aldrig ska säga aldrig haha. Man vet aldrig vad som kan komma på proven :)
aaa men jag hörde från någon annan på denna sida som stött på flera liknande frågor på gamla np. undrar helt enkelt vart de hittat dessa
aa, undrar jag me... Nu har jag inte gjort alla gamla NP, är på 2016 just nu. Men det är det jag menar med att det alltid är värt att kunna ändå för att man aldrig vet vad som kommer på NP :)
Sant det, har själv inte över gamla np och hoppas lite för det bästa 😭
Själv har jag knappt jobbat i boken haha, har samma som dig. Men vi alla har ju olika metoder :) jag kan med gott samvete säga att de proven jag har gjort hittills är enklare än vissa frågor i den boken :) men återigen vet man aldrig vad som kan komma!
Tyvärr är prov "mode". Innehållet ändras med läroplaner och gamla prov behöver behöver inte vara representativa för kommande prov. Men 70% bör vara en grund som hela tiden återkommer. Ett tag var t.ex. konsumentprisindex ett stort "nummer". Tror inte man tar upp det idag.
Näpp, aldrig hört det :) så ja, du har nog en poäng
Man får väl bara hoppas att rätt frågor kommer för att demonstrera ens kunskap 😅
hahaha aa!
Lycka till på NP!!!
Detsamma!!