13 svar
104 visningar
Matte älskare 113
Postad: 16 jan 20:51

teknik

hej kan jag snälla få hjälp med den fråga har ingen aning hur jag ska börja. 

det är digitalteknik btw

ThomasN 1977
Postad: 16 jan 23:57

Börja med att jämföra koden (a3-0) med nyckeln (b3-0). Alltså a3 mot b3, a2 mot b2 ....

Vad kan du använda för grind till detta?
Är lite osäker på vad ni har gått igenom om olika grindars funktion.

Matte älskare 113
Postad: 17 jan 10:51

Vi har gått igenom många grindar som och, eller, icke, nand, xor 

vad menar du med att jämföra hur gör jag det?

ThomasN 1977
Postad: 17 jan 11:43

För att låsa upp måste a3 = b3, a2 = b2 osv. Finns det någon två-ingångars grind som fungerar så?

Matte älskare 113
Postad: 17 jan 11:51

grejen är att jag ska ha 5 insignaler och 2 utsignaler, så jag förstår inte riktigt hur jag få nyckeln?

ThomasN 1977
Postad: 17 jan 11:55

Varför begränsningen till 5 insignaler? Kod, nyckel och öppnasignal blir ju 9 insignaler.

Matte älskare 113
Postad: 17 jan 11:58 Redigerad: 17 jan 12:00

i uppgiften står det att det blir 5 insignaler, 4 som koden och 1 öppnarknappen, det är det som inte förstår, nyckeln ska det vara konstanta värden, men vad är det som bestämma vilka konstanta värden det har. 

ThomasN 1977
Postad: 17 jan 12:06

Ah, det står 5 insignaler i uppgiften, läste slarvigt.

Jag tror man menar insignaler som användaren kan påverka. Nyckeln på fyra bitar har någon annan bestämt (som en portkod).

Men trots allt måste koden och nyckeln vara samma för att rätt saker ska ända, eller hur?

Matte älskare 113
Postad: 17 jan 12:07

ja det förstår jag att det måste vara, men hur jämför jag a- b3, a2-b2, osv. är det med en funktionstabell eller

ThomasN 1977
Postad: 17 jan 12:08

Tips: Hur fungerar en XOR-grind?

Matte älskare 113
Postad: 17 jan 12:24

den ger ut en etta endast när insignaler är lika

ThomasN 1977
Postad: 17 jan 15:55

Precis! Det är vad vi behöver när vi jämför bit för bit, eller hur?

(XOR utgången blir 1 om ingångarna är olika, XNOR är tvärt om)

Matte älskare 113
Postad: 17 jan 16:00

aa, då blir det y3=a3(Invers)*b3(invers)+a3*b3 

tänker jag rätt?

osv. men hur fortsätter jag 

ThomasN 1977
Postad: 17 jan 17:15

Du får fyra signaler som alla är 1 om koden och nyckeln är lika (om du använder XNOR). Om en bit är fel så blir den utgången 0.
Dessa fyra signalerna kan du sedan koppla till en annan grind som genererar en etta vid rätt och nolla vid fel kod.

Jag tänker mig i grindar och då ser det ut så här:

Svara
Close