Temperatur
När man tillverkar flygplan kyler man nitarna för att det ska fastna bättre. Anta att ett nithål har diametern 5,000 mm vid 20°C och att nitarna, som är gjorda av aluminium, ska ha perfekt passform när de kylts ner. Vad är nitens maximala diameter vid 20°C om den kyls med torris (fast CO2) som har temperaturen -78°C.
Lösning:ΔL/L = αΔTdär α är längdutvidningskoefficienten för aluminium vid rumpstemperatur.
ΔT= Tslut - Tstart
α= 23E-6
ΔL/5,000 = 23E-6 * (20-(-78))
ΔL = 0,01127 mm
Den nya diametern blir då 5,000mm + 0,01127mm = 5,01127mm
Svaret är 5,025mm.
Jag set inget fel i din lösning.
Kan du ladda upp en bild på själva uppgiften och facit?


I facit står det endast 5,025mm. Jag har bifogat uppgiften samt ledning till uppgiften.
Ljunghonung skrev:När man tillverkar flygplan kyler man nitarna för att det ska fastna bättre. Anta att ett nithål har diametern 5,000 mm vid 20°C och att nitarna, som är gjorda av aluminium,
α= 23E-6
Ja, det stämmer med aluminium, .
Det är en faktor två skillnad med facit, och då är det kanske någon som har varit förvirrad med tvärsnittsarean (areor blir 2α större).
Okej, uträkningen stämmer alltså?
Ljunghonung skrev:Okej, uträkningen stämmer alltså?
Ja, den stämmer.
Ljunghonung skrev:När man tillverkar flygplan kyler man nitarna för att det ska fastna bättre.
Även här har uppgiften problem. Det lät inte rimligt att termisk utvidgning skulle spela någon roll och det är inte sant:
https://www.metallurgyfordummies.com/how-to-rivet-aluminum.html
"“Ice box” aluminum alloy rivets harden with age, and must likewise be annealed and then kept at sub-freezing temperatures (hence the name “ice box”) to slow the age-hardening process. "