Träffar en vägg
Borde inte vågen som reflekteras, reflekteras spegelvänt till den inkommande vågen i figur a då den träffar ett tätare medium ? ( väggen)
Hej!
Jo, vågen reflekteras spegelvänt i alla figurer. Kanske är det enklare att se att den faktiskt gör det om man också ritar hur vågen skulle ha sett ut om väggen inte hade varit där. De blå punkterna på vågen visar hur vågen såg ut när den träffade väggen. (Den streckade vågen i bokens figur a och c förvirrar lite. Den ska egentligen se exakt likadan ut som den helddragna linjen i samma figur, men den är bara ritad lite på sidan om för att det ska vara lättare att se strecken)
JohanF skrev:Hej!
Jo, vågen reflekteras spegelvänt i alla figurer. Kanske är det enklare att se att den faktiskt gör det om man också ritar hur vågen skulle ha sett ut om väggen inte hade varit där. De blå punkterna på vågen visar hur vågen såg ut när den träffade väggen. (Den streckade vågen i bokens figur a och c förvirrar lite. Den ska egentligen se exakt likadan ut som den helddragna linjen i samma figur, men den är bara ritad lite på sidan om för att det ska vara lättare att se strecken)
![]()
Ska man inte ta slutänden av punkte som träffar vågen och bara vända på den ? Varför väljer du punkter bakom väggen?
Därför att du måste "spela tillbaka bandet i tiden" för att se vad som egentligen hände när en punkt på vågen var vid väggen.
Titta på figur b. När den inkommande vågens blå del träffar väggen så reflekteras den spegelvänt. Det är du med på, eller hur?
Fortsätt titta på figur b. Vid tidpunkten då den gröna delen på den reflekterade vågen var vid väggen, så var den gröna delen på den heldragna inkommande vågen (numera imaginär) också vid väggen, fast spegelvänd.
Hänger du med?
user54321 skrev:
Varför väljer du punkter bakom väggen?
Det är ett sätt att simulera en fast ändpunkt eller en fri ändpunkt. En animering:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Reflection_at_fixed_and_free_string_ends_single_pulse.gif
Pieter Kuiper skrev:user54321 skrev:
Varför väljer du punkter bakom väggen?Det är ett sätt att simulera en fast ändpunkt eller en fri ändpunkt. En animering:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Reflection_at_fixed_and_free_string_ends_single_pulse.gif
Om jag har förstått rätt nu så är det fortsättningen av vågen som byter ”sida” om den träffar ett tätare material?? Men när det gäller en puls så är det själva pulsen som byter sida?
user54321 skrev:
Om jag har förstått rätt nu så är det fortsättningen av vågen som byter ”sida” om den träffar ett tätare material?? Men när det gäller en puls så är det själva pulsen som byter sida?
Jag förstår inte din fråga.
Detta är en konstruktion med "spegling" för att hantera randvillkoret för reflektion vid en fast ändpunkt eller en fri ändpunkt. Det finns inget material på andra sidan. (Fallet med reflektion på ett tätare material och partiell transmission är matematiskt nog för komplicerat för gymnasiet.)
Eller frågar du om det är något speciellt med en puls? Här simuleringen av en period:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Reflection_at_fixed_and_free_string_ends.gif
Och här kan man se hur superpositionen ger en stående våg:https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Standing_waves1.gif