51 svar
65 visningar
KatrinC behöver inte mer hjälp
KatrinC 204
Postad: 31 jan 15:32

Triangel i koordinatsystem

En liksidig triangel med vertikal höjd och sidlängd 10 har ett hörn i punkten (0,5). Bestäm koordinaterna för de två övriga hörnen, om origo ligger i triangeln. Hur ska jag tänka? I facit är det koordinaterna -5(1,roten ur 3 - 1) och 5(1, 1 - roten ur 3) Hur kommer jag dit?!

Yngve 40925 – Livehjälpare
Postad: 31 jan 15:37

Hej.

Börja med att rita ett koordinatsystem och markera den givna punkten i det.

Fundera sedan på vad det betyder att triangeln har "vertikal höjd och sidlängd 10" samt att den är liksidig och att origo ligger inuti triangeln.

Gör en grov skiss av hur du tror att en sådan triangel skulle kunna se ut. Skissen behöver inte vara skalenlig.

Visa oss din skiss så tar vi det vidare därifrån.

KatrinC 204
Postad: 31 jan 15:40

Ja, jag har börjat att rita ut den...

Yngve 40925 – Livehjälpare
Postad: 31 jan 16:00

Snyggt!

Försök nu att klura ut koordinaterna (x, y) för triangelns nedre högra hörn.

Till din hjälp har du att alla sidor har längden 10.

KatrinC 204
Postad: 31 jan 16:02

Ja, det är det jag inte förstår.... ska jag använda pythagoras sats? 

KatrinC 204
Postad: 31 jan 16:03

.... nej, det är väl ingen idé kom jag på, då jag redan vet sidorna.... jag vill ju bara få ena koordinaten till (-10, -5) och det är ju fel...

Yngve 40925 – Livehjälpare
Postad: 31 jan 16:07 Redigerad: 31 jan 16:09

Om du tittar på din utmärkta bild så kanske du kan klura ut x-koordinaten för det nedre högra hörnet?

När du vet den så kan du använda avståndsformeln (dvs Pythagoras sats) för att ta fram ett uttryck för hörnets y-koordinat.

KatrinC 204
Postad: 31 jan 16:14

Den måste vara tvärtom alltså (10, -5) eller? Så x-värdena minus varandra och y-värdena minus varandra och sedan i kvadrat och roten ur?! 

Yngve 40925 – Livehjälpare
Postad: 31 jan 16:15 Redigerad: 31 jan 16:15

Nja, du vet att triangelns bas har längden 10, eller hur?

Hur stor del av basen ligger till höger respektive till vänster om y-axeln?

KatrinC 204
Postad: 31 jan 16:17

Så jag ska inte använda koodinaterna? Är det basen 10 som är hypotenusan? Jag förstår inte hur det kan kopplas ihop?

KatrinC 204
Postad: 31 jan 16:18

.... det är 20 mellan spetsarna.

Yngve 40925 – Livehjälpare
Postad: 31 jan 16:19 Redigerad: 31 jan 16:20

Du är för långt fram i lösningen. Backa tillbaka lite.

Triangelns nedre vänstra hörn har inte koordinaterna (-10, -5).

Titta på den här bilden.

Är du med på att den blåa sträckan har längden 10?

KatrinC 204
Postad: 31 jan 16:22

Ja, det skulle vara en liksidig triangel med sidorna 10. Hur kopplas det ihop med koordinaterna? Ska jag ta värdet 20 då och dela det med 2 för att få 10?

Yngve 40925 – Livehjälpare
Postad: 31 jan 16:26 Redigerad: 31 jan 16:28

Varför 20? Släpp tanken på att det vänstra hörnet har koordinaterna (-10, -5), för det stämmer inte.

Ta ett steg i taget. Det är ännu inte dags för Pythagoras sats.

Nu börjar vi om från början i tankebanorna:

Du vet att det blåa strecket har längden 10.

Försök att endast besvara dessa två frågor. Vänta med fortsättningen.

  • Hur stor del av det blåa strecket ligger till höger om y-axeln?
  • Hur stor del av det blåa strecket ligger till vänster om y-axeln?
KatrinC 204
Postad: 31 jan 16:28

Det är hälften av det blå strecket, så 5...

Yngve 40925 – Livehjälpare
Postad: 31 jan 16:29

Ja, det stämmer.

Vad säger det dig om vad x-koordinaten för det nedre högra hörnet bör vara?

KatrinC 204
Postad: 31 jan 16:34

Det måste ju vara -5 och på den högra sidan +5?

Yngve 40925 – Livehjälpare
Postad: 31 jan 16:37

Bra, det stämmer.

Det nedre högra hörnet har alltså koordinaterna (5, y).

Använd nu Pythagiras sats på den blåmarkerade rätvinkliga triangeln för att bestämma y.

KatrinC 204
Postad: 31 jan 16:40

.... alltså hypotenusan? Ska jag räkna höjden som 5 också eller som 10?

KatrinC 204
Postad: 31 jan 16:42

.... sidan var 10.... så det är höjden jag ska räkna ut förresten?

Yngve 40925 – Livehjälpare
Postad: 31 jan 16:42

Skriv in de mått du känner till i din skiss.

Du kan kalla triangelns höjd h för att förenkla det hela.

Yngve 40925 – Livehjälpare
Postad: 31 jan 16:43 Redigerad: 31 jan 16:44

Försök att i större utsträckning använda visualisering genom att skriva och markera i din skiss innan du börjar tänka på formler och beräkningar.

KatrinC 204
Postad: 31 jan 16:46

Jag vet inte vad jag ska räkna ut? Är det en koordinat eller är det kateten i triangeln? Jag får nu 10 i kvadrat =5 i kvadrat + h i kvadrat. det här blev roten ur 75 för höjden... Är det y? Åh, andra sidan är ju den högsta hörnet på 5 och jag är ju 5 nedanför, så y borde ju vara -10? Jag förstår inte vad jag gör....

Yngve 40925 – Livehjälpare
Postad: 31 jan 16:49 Redigerad: 31 jan 16:50

Du är inte "5 nedanför"  det är ju hur mycket nedanför du är som du försöker räkna ut.

Men du är på rätt väg och behöver bara komma på hur du ska koppla y till h.

Ett bra tips för att göra den kopplingen är att visualisera sambandet mellan y och h i din skiss.

Gör det och visa.

KatrinC 204
Postad: 31 jan 16:52

Jag vet inte hur jag ska visualisera detta.... det enda jag har gjort är att skriva h för höjden utmed y-axeln...  Triangeln har ju -5 nedåt och +5 uppåt. Där kommer mina 10:or som jag skrev tidigare...

Yngve 40925 – Livehjälpare
Postad: 31 jan 16:53 Redigerad: 31 jan 16:54

Varför tror du att basen ligger 5 steg under x-axeln?

Om den gjorde det så skulle inte de sneda sidorna ha längden 10.

Basen måste ligga högre upp än vid y = -5.

KatrinC 204
Postad: 31 jan 16:54

... alltså att y=h

Ja, det är ju en liksidig triangel med sidlängd 10. Ska jag vara ovanför x-axeln?!

KatrinC 204
Postad: 31 jan 16:56

Varför jag tror att den ligger nedanför x-axeln är för att origo skulle vara i triangeln...

Yngve 40925 – Livehjälpare
Postad: 31 jan 16:59
KatrinC skrev:

Varför jag tror att den ligger nedanför x-axeln är för att origo skulle vara i triangeln...

Läs min fråga igen, jag frågade inte varför du tror att basen ligger under x-axeln, jag frågade varför du tror att basen ligger just 5 steg under x-axeln.

Här är ett förslag på visualisering av sambandet mellan y och h.

KatrinC 204
Postad: 31 jan 17:04

Ok, så jag ska döpa höjden till h=5+y eller 5y?

KatrinC 204
Postad: 31 jan 17:11

.... eller bara h/2?

Yngve 40925 – Livehjälpare
Postad: 31 jan 17:27 Redigerad: 31 jan 17:29

Vi gör så här till att börja med.

Om vi kallar ströckan mellan triangelns bas och x-axeln a så gäller det att h = a + 5.

Är du med på det?

KatrinC 204
Postad: 31 jan 17:28

Yes!

Yngve 40925 – Livehjälpare
Postad: 31 jan 17:32 Redigerad: 31 jan 17:32

Bra.

(Jag bytte till att kalla den a istället för b, för att slippa risk för sammanblandning med triangelns bas, som ju brukar kallas b.)

Vi har alltså att h=a+5h = a+5 och vi har räknat ut att h=75h=\sqrt{75} (som vi för övrigt kan skriva som 535\sqrt{3}).

Det betyder att a=53-5a=5\sqrt{3}-5

Är du med så långt? 

KatrinC 204
Postad: 31 jan 17:34

Ja, jag hänger med på det!

Yngve 40925 – Livehjälpare
Postad: 31 jan 17:38 Redigerad: 31 jan 17:39

Bra.

Avståndet mellan x-axeln och triangelns bas ät alltså 53-55\sqrt{3}-5

Det betyder att triangelns bas ligger vid y=-(53-5)y=-(5\sqrt{3}-5), dvs vid y=5-53y=5-5\sqrt{3}

Det betyder i sin tur att y-koordinaten för triangelns nedre högra hörnet är 5-535-5\sqrt{3} och alltså att det nedre högra hörnet har koordinaterna (5;5-53)(5; 5-5\sqrt{3})

Hänger du fortfarande med?

Om ja, försök då att besvara följande kontrollfråga:

Vilka koordinater har triangelns nedre vänstra hörn?

KatrinC 204
Postad: 31 jan 17:44

Eftersom den är spegelvänd så borde den då bli tvärtom eller? Så x blir -5 och y: +5 roten ur 3?

Yngve 40925 – Livehjälpare
Postad: 31 jan 17:48 Redigerad: 31 jan 17:55

Att x-koordinaten blir -5 stämmer.

Men varför tror du att y-koordinaten för det nedre vänstra hörnet borde vara annorlunda jämfört med det nedre högra hörnet?

Titta I din skiss, jag tror att du återigen fastnar i fällan att resonera utan visuellt stöd.

KatrinC 204
Postad: 31 jan 18:00

De ligger åh andra sidan på samma linje, så y borde nog vara samma värde som det högra?

KatrinC 204
Postad: 31 jan 18:01

Jag tänker att x-värdet är spegelvänt, då det vänstra hörnet i triangeln är lika långt från y-axeln

Yngve 40925 – Livehjälpare
Postad: 31 jan 18:02
KatrinC skrev:

De ligger åh andra sidan på samma linje, så y borde nog vara samma värde som det högra?

Ja, det stämmer.

Tänkte du på vad som hände nu när du använde din visualisering istället för att funderabut vad det "borde" vara?

KatrinC 204
Postad: 31 jan 18:02

Ja, en bild blir ju enklare.... Tack!

Yngve 40925 – Livehjälpare
Postad: 31 jan 18:03 Redigerad: 31 jan 18:03
KatrinC skrev:

Jag tänker att x-värdet är spegelvänt, då det vänstra hörnet i triangeln är lika långt från y-axeln

Ja, det stämmer.

Så triangelns nedre vänstra hörn har alltså koordinaterna (-5;5-53)(-5; 5-5\sqrt{3})

Yngve 40925 – Livehjälpare
Postad: 31 jan 18:07
KatrinC skrev:

Ja, en bild blir ju enklare.... Tack!

Exakt så!

I början är det svårt att veta hur man ska rita och hur man kan använda bilden för att underlätta tänkandet, men med tiden då blir det en naturlig och mycket värdefull del av problemlösningen.

Både som tankestöd under själva lösningsprocessen och som rimlighetskontroll av resultatet.

Yngve 40925 – Livehjälpare
Postad: 31 jan 18:09

Det sista steget kanske är det kurigaste, att inse att det svar du har kommit fram till är identiskt med det som står i facit.

Ser du att det är så?

KatrinC 204
Postad: 31 jan 18:12

Det måste vara någon slags förkortning, men får man göra det bara så där?

Yngve 40925 – Livehjälpare
Postad: 31 jan 18:23 Redigerad: 31 jan 18:25

De faktoriserar den högra y-koordinaten enligt 5-53=5(1-3)5-5\sqrt{3}=5(1-\sqrt{3}) och den vänstra y-koordinaten enligt 5-53=-5(3-1)5-5\sqrt{3}=-5(\sqrt{3}-1).

Då blir vänstra hörnets koordinater (-5;-5(3-1))(-5; -5(\sqrt{3}-1))

Och högra hörnets koordinater (5;5(1-3))(5; 5(1-\sqrt{3}))

Sen bryter de ut -5 ur vänstra hörnets koordinater och 5 ur högra hörnets koordinater, vilket ger -5(1;3-1)-5(1; \sqrt{3}-1) och 5(1;1-3)5(1; 1-\sqrt{3}).

Personligen så föredrar jag nog den ofaktoriserade formen, pga att det få är enklare att föreställa sig ungefär var punkterna ligger.

KatrinC 204
Postad: 31 jan 18:25

Ok, tack för tydlig förklaring! Jag tycker nog också att den ofaktoriserade koordinaterna verkar bättre. Hur ska man veta att man ska faktorisera på t ex en tenta?

Yngve 40925 – Livehjälpare
Postad: 31 jan 18:29 Redigerad: 31 jan 18:30

Här är det lite lurigt.

Generellt gäller att du ska svara på "enklaste form".

Men om det ena anses vara "enklare" än det andra är ju ibland olika från person till person.

Personligen tycker jag att det är viktigare att skriva 535\sqrt{3} istället för 75\sqrt{75} än att skriva 5(1;1-3)5(1; 1-\sqrt{3}) istället för (5;5-53)(5; 5-5\sqrt{3}).

Båda skrivformerna är ju rätt, vilket är det viktigaste.

KatrinC 204
Postad: 31 jan 18:32

Ok. Så jag ska alltid förenkla roten ur, om det går?

Yngve 40925 – Livehjälpare
Postad: 31 jan 19:01

Ja, det är klokt.

KatrinC 204
Postad: 31 jan 19:29

Ok, tack för hjälpen! 

Svara
Close