12 svar
98 visningar
Swiwi 6 – Fd. Medlem
Postad: 7 mar 2021 14:14

Triangel i koordinatsystem

Hej! 
Det har gått väldigt bra för mig genom hela matteboken men nu kom jag till detta tal och det står helt still! Känner mig jättedum, jag förstår verkligen inte hur jag ska göra! 

Det enda jag lyckats med hittills är att göra om det till en k-funktion men inte ens det är jag säker på för det känns tokigt.

 

Går vidare i matteboken men kommer inte kunna släppa det här talet! Vill veta lösningen så jag lär mig. Hjääälp! 

Ture 9864 – Livehjälpare
Postad: 7 mar 2021 14:33
Swiwi skrev:

Hej! 
Det har gått väldigt bra för mig genom hela matteboken men nu kom jag till detta tal och det står helt still! Känner mig jättedum, jag förstår verkligen inte hur jag ska göra! 

Det enda jag lyckats med hittills är att göra om det till en k-funktion men inte ens det är jag säker på för det känns tokigt.

 

Går vidare i matteboken men kommer inte kunna släppa det här talet! Vill veta lösningen så jag lär mig. Hjääälp! 

så y = 6/b -1,5x !

då vet vi att:

- linjen skär y-axeln då x = 0, där är y = 6/b

- linjen skär x axeln då y = 0, där är x = 6/1,5b

arean av en triangel är x*y/2 = 6

Resten klarar du nog själv

Louis 3473
Postad: 7 mar 2021 14:38 Redigerad: 7 mar 2021 14:39

Det är en bra början att skriva på formen y=kx+m. Du ser då var linjen skär y-axeln och har höjden i triangeln.

Men du kan inte förkorta bort b när täljaren består av två termer och bara den ena innehåller faktorn b. Du får -1,5x/b, inte bara -1,5x.

Swiwi 6 – Fd. Medlem
Postad: 7 mar 2021 14:47
Louis skrev:

Det är en bra början att skriva på formen y=kx+m. Du ser då var linjen skär y-axeln och har höjden i triangeln.

Men du kan inte förkorta bort b när täljaren består av två termer och bara den ena innehåller faktorn b. Du får -1,5x/b, inte bara -1,5x.


Ja jag gjorde så först! Men då blev jag bara ännu mer förvirrad. 


Jag är mammaledig och lider av total sömnbrist så min hjärna är oooootroligt trög 😂 Jag ser detta tal och min hjärna kortsluter. Tror jag gör det för komplicerat!

Om du har lust att ge mig mer hjälp på traven så får du gärna göra det! Vill inte ge upp det här talet, iom att jag hade så svårt för det! Då måste detta lösas, mer än de andra! 

Smaragdalena 78311 – Lärare
Postad: 7 mar 2021 14:49

Läs det som Ture skrev:

så y = 6/b -1,5x !

då vet vi att:

- linjen skär y-axeln då x = 0, där är y = 6/b

- linjen skär x axeln då y = 0, där är x = 6/1,5b

arean av en triangel är x*y/2 = 6

Resten klarar du nog själv

Louis 3473
Postad: 7 mar 2021 14:55 Redigerad: 7 mar 2021 14:59

Ja, du har lösningen hos Ture.

Så när som på att han inte uppmärksammade felet du gjorde.

Linjen skär x-axeln i 6/1,5 = 4. (Det skall inte vara något b i den nämnaren.)

Är du med på att du inte kan förkorta som du gjorde? (5 + 4)/4 är inte 5.

Swiwi 6 – Fd. Medlem
Postad: 7 mar 2021 14:56
Smaragdalena skrev:

Läs det som Ture skrev:

så y = 6/b -1,5x !

då vet vi att:

- linjen skär y-axeln då x = 0, där är y = 6/b

- linjen skär x axeln då y = 0, där är x = 6/1,5b

arean av en triangel är x*y/2 = 6

Resten klarar du nog själv


Jag förstår ändå inte 😔 Jag är jättedålig på det här. 

Har gjort en uppställning men det ser helt tokigt ut. Division på division? Snälla hjälp mig. Jag vill lära mig. 

Swiwi 6 – Fd. Medlem
Postad: 7 mar 2021 15:03
Louis skrev:

Ja, du har lösningen hos Ture.

Så när som på att han inte uppmärksammade felet du gjorde.

Linjen skär x-axeln i 6/1,5 = 4. (Det skall inte vara något b i den nämnaren.)


Förvirringen tätnar 😅🙈

Har försökt följa råden här men det ser alldeles konstigt ut! Det här med att m är 6/b gör mig jätteförvirrad. Vill gärna veta hur detta ska skrivas ut! 

Det är inte en provuppgift eller läxa. Jag läser inför högskoleprovet. Alltså helt frivilligt. 

Kan du vara så snäll och visa mig hur uppställningen det här ser ut? Så att jag fattar! 

Louis 3473
Postad: 7 mar 2021 15:12

Att m = 6/b fick du själv. Felet var att det skulle vara b som nämnare i k-värdet.

Jag kan ge dig hela lösningen om du vill.

Swiwi 6 – Fd. Medlem
Postad: 7 mar 2021 15:19
Louis skrev:

Att m = 6/b fick du själv. Felet var att det skulle vara b som nämnare i k-värdet.

Jag kan ge dig hela lösningen om du vill.


Ja hemskt gärna! Just nu ser det ut såhär men det känns inte rätt 🤔 Den där 0/b känns fel. 


Matteboken har varit jättebra hittills, med att lägga till ny information och även repetera emellanåt. Men här känner jag att de hoppade fram ett par steg med saker vi inte gått igenom. Eller så har jag missat något... 

 

Det vore otroligt snällt om du kunde hjälpa med hela lösningen. Jag MÅSTE veta hur det här ska se ut, ordentligt gjort! Stort tack! 

Louis 3473
Postad: 7 mar 2021 15:20 Redigerad: 7 mar 2021 15:39

1,5x + by - 6 = 0

by = -1,5x + 6

y = -1,5x/b + 6/b        (Dela båda leden med b, alla termer måste delas.)

Det är en linje som går ungefär som den som är skissad i din figur.
Du vill veta var den skär axlarna för att få triangelns bas och höjd.

För att få skärningen med y-axeln:
Sätt x =0 vilket ger y = 6/b      (m-värdet).

För att få skärningen med x-axeln:
Sätt y =0 vilket ger

0 = -1,5x/b + 6/b             (Multiplicera båda leden med b. Det hade annars varit enklare att använda ursprungsekv.)

0 = -1,5x + 6

1,5x = 6

x = 4

Triangelns höjd är alltså 6/b l.e., basen är 4 l.e.
Arean ska vara 6 a.e. Får du till den ekvationen?

Swiwi 6 – Fd. Medlem
Postad: 7 mar 2021 15:34
Louis skrev:

1,5x + by - 6 = 0

by = -1,5x + 6

y = -1,5x/b + 6/b        (Dela båda leden med b, alla termer måste delas.)

Det är en linje som går ungefär som den som är skissad i din figur.
Du vill veta var den skär axlarna för att få triangelns bas och höjd.

För att få skärningen med y-axeln:
Sätt x =0 vilket ger y = 6/b      (m-värdet).

För att få skärningen med y-axeln:
Sätt y =0 vilket ger

0 = -1,5x/b + 6/b             (Multiplicera båda leden med b. Det hade annars varit enklare att använda ursprungsekv.)

0 = -1,5x + 6

1,5x = 6

x = 4

Triangelns höjd är alltså 6/b l.e., basen är 4 l.e.
Arean ska vara 6 a.e. Får du till den ekvationen?


AH! Där har vi det. Sambon har beordrat en paus för han tror jag kört sönder min hjärna 😂 

Det känns mer logiskt, jag ska göra ett försök efter vår paus. Tack så hjärtligt Louis! Mkt bra att kunna få SE det framför sig. Tack! 

Louis 3473
Postad: 7 mar 2021 15:38 Redigerad: 7 mar 2021 17:18

Vi skrev förbi varandra här, annars hade jag först kommenterat din lösning. Just där en strimma av ljus faller på den händer det konstiga saker. Jag undrar om du upprepar felet att när du har en täljare med två termer delar du bara den ena termen med nämnaren.

Du bör också göra lösningen mer lättläst genom att skriva x=0 ger ..., y=0 ger ...

Jag har rättat ett fel där jag skrev y-axeln i stället för x-axeln (kopierade och klistrade men glömde ändra).

Svara Avbryt
Close