4 svar
159 visningar
danielladd är nöjd med hjälpen
danielladd 148
Postad: 17 jun 2018 14:25

tycker differentialekvationer är svårt..

hej, jag tycker det är svårt att förstå differentialekvationer och hur man använder de, gått igenom en mängd olika förklaringar känns det som men lossnar ej. 

Någon här som vill försöka förklara? Vore väldigt snällt.

Teraeagle Online 20229 – Moderator
Postad: 17 jun 2018 14:51 Redigerad: 17 jun 2018 14:53

Är det någon speciellt moment som du inte förstår? Generellt beskriver en differerentialekvation sambandet mellan någonting (en funktion) och hur snabbt detta någonting förändras (dess derivata/derivator). 

Man kanske vet att ett lands årliga befolkningsökning (y') är proportionell mot antalet invånare i landet (y). Det skulle vi kunna ställa upp som differentialekvationen:

y'=kyy'=ky

Om vi löser ekvationen får vi fram hur funktionsvärdet y varierar med tiden, dvs vad invånarantalet är i landet ett visst år.

danielladd 148
Postad: 17 jun 2018 19:24 Redigerad: 17 jun 2018 19:32
Teraeagle skrev:

Är det någon speciellt moment som du inte förstår? Generellt beskriver en differerentialekvation sambandet mellan någonting (en funktion) och hur snabbt detta någonting förändras (dess derivata/derivator). 

Man kanske vet att ett lands årliga befolkningsökning (y') är proportionell mot antalet invånare i landet (y). Det skulle vi kunna ställa upp som differentialekvationen:

y'=kyy'=ky

Om vi löser ekvationen får vi fram hur funktionsvärdet y varierar med tiden, dvs vad invånarantalet är i landet ett visst år.

Jag har svårt att förstå dessa frågor: 

1. Varför vill man veta funktionens ursprungliga värde?

2. Varför använder man y=C*e^(-ax)?

Smaragdalena 78373 – Lärare
Postad: 17 jun 2018 19:46 Redigerad: 17 jun 2018 20:05

Ett lösa sådana här uppgifter lärde du dig egentligen redan i Ma1, det är bara att vi stoppar in dem i en ny terminologi som gör dem besvärligare.

Om man vill kunna veta vilken befolkning ett land har om 10 år , måste man veta hur många som bor där från början. Om befolkningen ökar med t ex 2 % så blir det olika många om det är 2 miljoner eller 10 miljoner från början.

Om ett lands befolkning sökning är proportionell mot antalet invånare i landet, innebär det att befolkningen ökar med t ex 2 % varje år. Då får du fram funktionen y=C·1,02t y=C \cdot1,02^t. Denna kan skrivas om med e som bas, då blir det y=C·eln1,02·ty=C \cdot e^{\ln 1,02 \cdot t}.

danielladd 148
Postad: 17 jun 2018 20:42
Smaragdalena skrev:

Ett lösa sådana här uppgifter lärde du dig egentligen redan i Ma1, det är bara att vi stoppar in dem i en ny terminologi som gör dem besvärligare.

Om man vill kunna veta vilken befolkning ett land har om 10 år , måste man veta hur många som bor där från början. Om befolkningen ökar med t ex 2 % så blir det olika många om det är 2 miljoner eller 10 miljoner från början.

Om ett lands befolkning sökning är proportionell mot antalet invånare i landet, innebär det att befolkningen ökar med t ex 2 % varje år. Då får du fram funktionen y=C·1,02t y=C \cdot1,02^t. Denna kan skrivas om med e som bas, då blir det y=C·eln1,02·ty=C \cdot e^{\ln 1,02 \cdot t}.

 jaha! tack nu blev det mycket klarare i min hjärna! 

Svara Avbryt
Close