13 svar
62 visningar
Rachel.younes 39
Postad: 5 feb 2023 16:35 Redigerad: 5 feb 2023 16:36

Undersök hur många rötter 2x³-C(x-1)²=0 har för olika värden på C.

Ledtråd : 

-en rot för : 

-två olika rötter för :

-tre rötter för : 

 Jag vet inte ens vart jag ska börja med denna fråga. 

Laguna 28700
Postad: 5 feb 2023 16:45

Jag skulle först skriva det som

2x3 = C(x-1)2

Rachel.younes 39
Postad: 5 feb 2023 16:51 Redigerad: 5 feb 2023 16:52
Laguna skrev:

Jag skulle först skriva det som

2x3 = C(x-1)2

okej då får jag att c=2x³/x²-2x+1. Vad gör jag sen det går inte att skriva det på enklare form?

Laguna 28700
Postad: 5 feb 2023 16:59

Det kanske är bra att rita båda sidorna i ett koordinatsystem för att få idéer.

Rachel.younes skrev:
Laguna skrev:

Jag skulle först skriva det som

2x3 = C(x-1)2

okej då får jag att c=2x³/x²-2x+1. Vad gör jag sen det går inte att skriva det på enklare form?

Nej - glöm inte parenteser!

Rachel.younes 39
Postad: 5 feb 2023 17:04
Smaragdalena skrev:
Rachel.younes skrev:
Laguna skrev:

Jag skulle först skriva det som

2x3 = C(x-1)2

okej då får jag att c=2x³/x²-2x+1. Vad gör jag sen det går inte att skriva det på enklare form?

Nej - glöm inte parenteser!

så det blir inte c=(2x³)/(x²-2x+1). 

Rachel.younes 39
Postad: 5 feb 2023 17:08
Laguna skrev:

Det kanske är bra att rita båda sidorna i ett koordinatsystem för att få idéer.

2x³ har en terasspunkt vid (0,0) men jag förstår inte hur det hjälper mig.

Laguna 28700
Postad: 5 feb 2023 17:10

Att undersöka derivatan av den ursprungliga vänstersidan kanske kan ge något.

SaintVenant 3845
Postad: 5 feb 2023 17:11 Redigerad: 5 feb 2023 17:12

Vad får du tillgång till för redskap? Med grafräknare kan du i alla fall grafiskt studera ett beteende som kan ge insikt.

Alltså rita:

C=1 : y=2x3-(x-1)2C=1 \ : \ y = 2x^3-(x-1)^2

C=-1 : y=2x3+(x-1)2C= -1 \ : \ y = 2x^3+(x-1)^2

C=2 : y=2x3-2(x-1)2C = 2\ : \ y = 2x^3-2(x-1)^2

Annars bara köra GeoGebra.

Rachel.younes 39
Postad: 5 feb 2023 17:16
Laguna skrev:

Att undersöka derivatan av den ursprungliga vänstersidan kanske kan ge något.

om jag deriverar den får jag 6x²-2xz+2z. vad säger det?

Rachel.younes 39
Postad: 5 feb 2023 17:16
SaintVenant skrev:

Vad får du tillgång till för redskap? Med grafräknare kan du i alla fall grafiskt studera ett beteende som kan ge insikt.

Alltså rita:

C=1 : y=2x3-(x-1)2C=1 \ : \ y = 2x^3-(x-1)^2

C=-1 : y=2x3+(x-1)2C= -1 \ : \ y = 2x^3+(x-1)^2

C=2 : y=2x3-2(x-1)2C = 2\ : \ y = 2x^3-2(x-1)^2

Annars bara köra GeoGebra.

vi får inte använda grafräknare:(

SaintVenant 3845
Postad: 5 feb 2023 19:46 Redigerad: 5 feb 2023 19:46

Då ska du nog göra en teckentabell för olika värden och rita. Börja med 0, hur många rötter har du då? Ta sedan 1, -1 och se om du kan skönja någon trend.

SaintVenant 3845
Postad: 7 feb 2023 09:05
Rachel.younes skrev:

vi får inte använda grafräknare:(

Efter att ha undersökt detta närmre har jag svårt att tro detta. Fråga din lärare hur denne tänkt sig att ni ska göra. Någon ledtråd måste du kunna få.

Laguna 28700
Postad: 9 feb 2023 13:14

Här är en algebraisk metod. Låt f(x) = 2x3 - C(x-1)2. Denna har minst en rot, och eventuellt tre. Den har två rötter om en av dem är en dubbelrot, och då är detta x-värde också ett nollställe för f'(x).

f'(x) = 6x2 - 2C(x-1)

f'(x) = 0 ger att C = 9x/2

Sätt in detta i f(x)=0 och då får man ut ett x-värde. Då har man fått det värde på C som ger två rötter.

Knepig uppgift. Var kommer den ifrån?

Svara Avbryt
Close