5 svar
69 visningar
Bex87 43 – Fd. Medlem
Postad: 12 aug 2021 16:14 Redigerad: 12 aug 2021 16:15

 Undersök hur intervallets storlek påverkar närmevärdet

 Undersök hur intervallets storlek påverkar närmevärdet.
För funktionen f(x) = x4 gäller det att f′(2) = 32. Gör en uppskattning av f′(2) genom att använda ändringskvoter i intervallet

a) 1 ≤ x ≤ 3
b) 1,9 ≤ x ≤ 2,1
c) 1,99 ≤ x ≤ 2,01
Vilka slutsatser kan du dra av din undersökning?

 

Vet inte hur jag ska lösa denna uppgift så kommer tyvärr inte igång. Någon som vet? Behöver jag göra en tabell för att lösa den?

Fermatrix 7841 – Fd. Medlem
Postad: 12 aug 2021 16:31 Redigerad: 12 aug 2021 16:32

Precis som du gjorxe i din förra tråd. f(x1)-f(x2)(x1-x2)\dfrac{f(x_1)-f(x_2)}{(x_1-x_2)}

Notera att vi är intresserade av lutningen då x=2, vad händer mellan de olika intervallen? Kommer vi nämre 32 eller längre ifrån? Vad kan vi dra för slutsats(er)?

Bex87 43 – Fd. Medlem
Postad: 12 aug 2021 17:02 Redigerad: 12 aug 2021 17:03
Dracaena skrev:

Precis som du gjorxe i din förra tråd. f(x1)-f(x2)(x1-x2)\dfrac{f(x_1)-f(x_2)}{(x_1-x_2)}

Notera att vi är intresserade av lutningen då x=2, vad händer mellan de olika intervallen? Kommer vi nämre 32 eller längre ifrån? Vad kan vi dra för slutsats(er)?

Men vad är xoch x2

Ska jag ta 24?

Smaragdalena 78455 – Lärare
Postad: 12 aug 2021 17:28

Men vad är x1 och x2

Det står i uppgiften:

a) 1 ≤ x ≤ 3
b) 1,9 ≤ x ≤ 2,1
c) 1,99 ≤ x ≤ 2,01

I a-uppgiften är x1 = 3 och x2 = 1 (eller tvärtom, om du föredrar det) och så vidare. Du skall alltså beräkna 34-14 och dela differensen med (3-1) = 2.

Bex87 43 – Fd. Medlem
Postad: 13 aug 2021 02:17
Smaragdalena skrev:

Men vad är x1 och x2

Det står i uppgiften:

a) 1 ≤ x ≤ 3
b) 1,9 ≤ x ≤ 2,1
c) 1,99 ≤ x ≤ 2,01

I a-uppgiften är x1 = 3 och x2 = 1 (eller tvärtom, om du föredrar det) och så vidare. Du skall alltså beräkna 34-14 och dela differensen med (3-1) = 2.

Tack så jättemycket! Jag förväntar mig alltid att det ska vara mycket svårare än det är. Nu klarade jag uppgiften, och ser förhoppningsvis vad jag ska göra nästa gång en sådan här uppgift dyker upp.  Tack igen!

Smaragdalena 78455 – Lärare
Postad: 13 aug 2021 10:00

Matematiken har inte hittat på någonting alls bara för att göra världen krångligare, även om det ofta känns så, när man just har lärt sig ett nytt (krångligare) sätt att göra nånting: Som t ex när man lär sig använda förändringsfaktor för att räkna ut vad det blir när nånting ökar med 20 % - det funkade alldeles utmärkt att räkna ut vad 20 % var och sedan addera - men om nånting ökar med 20 % 5 ggr så räknar jag hellre ut 1,25 på en räknare än gör det steg för steg med plus...

Svara Avbryt
Close