22 svar
107 visningar
solskenet är nöjd med hjälpen
solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 15 sep 2020 15:24

Undersök om man kan bestämma talet a

Har jag tänkt rätt? 

Smaragdalena Online 78415 – Lärare
Postad: 15 sep 2020 15:52

Nej, det ser ut som om du inte har satt in att x=ax2x+3x=\frac{ax}{2x+3} i nämnaren, bara i täljaren.

Henning 2055
Postad: 15 sep 2020 15:53

Jag tycker att du gör rätt hela vägen, men då du drar roten ur uttrycken så bör du pröva båda lösningarna och finner då att endast den ena stämmer. Vilken?

solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 15 sep 2020 15:57 Redigerad: 15 sep 2020 16:06

Är det rätt nu? :

Edit. Såg nyss att jag hade glömt lägga ”+3” i nämnaren.. Så långt har jag kommit i min nya uträkning 

Hur kommer jag vidare?

Henning 2055
Postad: 15 sep 2020 16:06

Det är mer rätt nu, men du har glömt termen +3 i nämnaren i första ledet

solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 15 sep 2020 16:06

Se min nya uträkning ovan

Henning 2055
Postad: 15 sep 2020 16:17

Rätt så långt. Detta bråk ska ju sättas lika med x.
Då får du en 2-gradsekvation i a att lösa

solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 15 sep 2020 17:00

Det blev lite krångligt här mot slutet. 

Henning 2055
Postad: 15 sep 2020 17:05

Då du får fram 2-gradsekvationen i a och skriver den på normalform blir det: a2-2ax-(6x+9)=0

Den kan du lösa med pq-formeln - lite krångligt men nyttig övning.

De två rötter du får bör du pröva - kanske är bara en rot riktig

solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 15 sep 2020 17:12

Hur kan jag lösa en sån andragradsekvation? 

är det ”-2a” som jag ska istället för p och (-6x-9) istället för q?

Henning 2055
Postad: 15 sep 2020 17:17

Ja, precis

solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 15 sep 2020 17:22

Så löser jag den

Henning 2055
Postad: 15 sep 2020 17:30

Nja, det är lätt att blanda ihop a- och x-termerna.

Du har ekvationen: a2-2x·a-(6x+9)=0

pq-formeln ger: a=2x2±x2+(6x+9)

Hur utvecklar du vidare?

solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 15 sep 2020 17:48 Redigerad: 15 sep 2020 17:49

Jag får två värden på a. 
Eftersom att de i frågan skriver bestäm ”talet” och inte ”uttrycket” så borde a vara -3

Henning 2055
Postad: 15 sep 2020 18:00
Henning skrev:

Nja, det är lätt att blanda ihop a- och x-termerna.

Du har ekvationen: a2-2x·a-(6x+9)=0

pq-formeln ger: a=2x2±x2+(6x+9)

Hur utvecklar du vidare?

Som du ser i min lösning ovan så är det x som är konstant i denna uträkning och inte a.

Så du får: a=x±x2+6x+9

Uttrycket under rottecknet kan du skriva om med kvadreringsregeln 'baklänges' så att det blir:a=x±(x+3)2=x±(x+3)

Då får du: a1=x+(x+3)=2x+3 samt a2=x-(x+3)=-3

Dessa två rötter bör du pröva genom att sätta in i ursprungsuttrycket

Laguna Online 28589
Postad: 15 sep 2020 18:01

Det här som du har kommit fram till är korrekt:

a2x = 2ax2 + 6x2 + 9x

Men sedan händer konstiga saker. Vi söker ett a så att den där ekvationen är sann för alla x. Då måste x2-termerna vara lika och x-termerna vara lika. Dvs. a2 = 9 och 2a+6 = 0.

På något sätt kommer du fram till rätt värde på a, men jag tycker det verkar vara en slump.

solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 15 sep 2020 18:10

Det känns som att jag bara blandar ihop a och x. Hur ska man kunna avgöra vad som är konstant och vad som inte är det?

solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 15 sep 2020 18:18 Redigerad: 15 sep 2020 18:20
Henning skrev:
Henning skrev:

Nja, det är lätt att blanda ihop a- och x-termerna.

Du har ekvationen: a2-2x·a-(6x+9)=0

pq-formeln ger: a=2x2±x2+(6x+9)

Hur utvecklar du vidare?

Som du ser i min lösning ovan så är det x som är konstant i denna uträkning och inte a.

Så du får: a=x±x2+6x+9

Uttrycket under rottecknet kan du skriva om med kvadreringsregeln 'baklänges' så att det blir:a=x±(x+3)2=x±(x+3)

Då får du: a1=x+(x+3)=2x+3 samt a2=x-(x+3)=-3

Dessa två rötter bör du pröva genom att sätta in i oursprungsuttrycket

Nytt försök 

Henning 2055
Postad: 15 sep 2020 18:44

Ja, det här som du gjort senast tycker jag är rätt.
Och prövar du detta i utgångsuttrycket så stämmer båda rötterna.

Denna uppgift är verkligen inte lätt.
Är det en Ma2-uppgift?

Oavsett, så ger den matteträning på en mängd olika sätt

Bra jobbat !

solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 15 sep 2020 18:45
solskenet skrev:

Det känns som att jag bara blandar ihop a och x. Hur ska man kunna avgöra vad som är konstant och vad som inte är det?

Henning 2055
Postad: 15 sep 2020 18:57

I denna uppgift är man ute efter värden på a oberoende av x och då blir det a som är variabel.
Men verkligen inte lätt att hålla isär, särskilt då vanligen x är variabeln.

Det är därför jag undrar vilken nivå denna uppgift är placerad på

solskenet 2674 – Fd. Medlem
Postad: 15 sep 2020 19:13

Tror att det ligger på en ma2c till 3c nivå (osäker på det iaf)

tomast80 4212
Postad: 16 sep 2020 20:36 Redigerad: 16 sep 2020 20:36

Alternativ lösning medelst invers.

x=ay2y+3x=\frac{ay}{2y+3}

...

y=-3x2x-a=f-1(x)y=\frac{-3x}{2x-a}=f^{-1}(x)

Applicera inversen i VL & HL:

f-1(f(f(x)))=f-1(x)f^{-1}(f(f(x)))=f^{-1}(x)

f(x)=f-1(x)f(x)=f^{-1}(x)

ax2x+3=-3x2x-a\displaystyle \frac{ax}{2x+3}=\frac{-3x}{2x-a}

...

Svara Avbryt
Close