109 svar
197 visningar
Katarina149 är nöjd med hjälpen
Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 14:06

Uppgift 3.8 c

Hur kan man veta att magnetfältetsriktning är riktad uppåt?  Hur kan man se det mha högerhandsregeln?

Smaragdalena Online 78403 – Lärare
Postad: 22 nov 2021 14:15

Sätt en penna i punkten där det är 3,2 A. Håll om pennan med höger hand med tummen uppåt (man kan ju se på symbolen att strömmen går uppåt) på sådant sätt att dina fingrar är vid bokstaven R. Åt vilket håll pekar dina fingrar?

Sätt en penna i punkten där det är 1,2 A. Håll om pennan med höger hand med tummen neråt (man kan ju se på symbolen att strömmen går neråt) på sådant sätt att dina fingrar är vid bokstaven R. Åt vilket håll pekar dina fingrar?

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 15:35 Redigerad: 22 nov 2021 15:36

Sätt en penna i punkten där det är 3,2 A. Håll om pennan med höger hand med tummen uppåt (man kan ju se på symbolen att strömmen går uppåt) på sådant sätt att dina fingrar är vid bokstaven R. Åt vilket håll pekar dina fingrar?

-

Mina fingrar pekar åt höger.. har jag gjort rätt med mina fingrar?

Smaragdalena Online 78403 – Lärare
Postad: 22 nov 2021 15:48

När dina fingrar pekar åt höger är de inte ovanför punkten R, utan då är de mellan pennan och dig. Du behöver vrida hela handen moturs så att fingrarna hamnar på rätt ställe.

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 15:49 Redigerad: 22 nov 2021 15:49

Hur menar du med att jag måste vrida hela handen moturs? Hur ska man göra det och varför?

Smaragdalena Online 78403 – Lärare
Postad: 22 nov 2021 15:53

Håll på samma sätt men flytta armbågen framåt, bort från dig. Då kommer fingrarna att hamna på rätt ställe.

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 15:56

Jag hänger inte med, hur ska jag flytta på armbågen? How do you mean?

Smaragdalena Online 78403 – Lärare
Postad: 22 nov 2021 16:00

Jag försökte logga in på mobilen, så att jag skulle kunna lägga in bilder, men det blev jättekonstigt. Jag får försöka förklara med ord istället: Naglarna på dina fingrar skall vara på "klockan tre", inte på "klockan sex" som i din bild. Förstår du hur jag menar?

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 16:05
Smaragdalena skrev:

Jag försökte logga in på mobilen, så att jag skulle kunna lägga in bilder, men det blev jättekonstigt. Jag får försöka förklara med ord istället: Naglarna på dina fingrar skall vara på "klockan tre", inte på "klockan sex" som i din bild. Förstår du hur jag menar?

Det låter förvirrande 

Kan den här bilden ksk hjälpa?

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 16:12 Redigerad: 22 nov 2021 16:15

Jag tror förvirringen kan komma från att de uppgifter du postat handlar om två olika aspekter av magnetfält:
a) magnetfältet runt en ledare
b) hur en ledare påverkas om den finns i ett magnetfält

a) Om du greppar runt en ledare med högerhanden så att tummen pekar i strömriktningen visar de andra fingrarna ett magnetfält som finns runt ledaren. Du kan snurra handen runt ledaren och fingrarna pekar ändå alltid medsols eller motsols (beroende på strömriktningen).
Det betyder att  en punkt "till vänster" om en ledare där strömmen går uppåt har ett uppåtriktat magnetfält och en punkt "till höger" har ett nedåtriktat magnetfält. I 3.8a ligger P i ett uppåtriktat magnetfält.
Styrkan beräknas med formeln och beror på strömmen I och a (avståndet)

b) "FBI", alltså när långfingret är F, pekfingret är B och tummen I används på en ledare som utsätts för ett magnetfält. Dvs hur magnetfältet runt ledaren interagerar med det externa magnetfältet. När man vet riktningen på I och riktningen på B får man riktningen på F. F kan beräknas med F=B*I*l där l är längden av ledaren i magnetfältet.

Hittade den här sidan som jag tycker är tydlig: http://mattefysik.se/fysik2.kap5.html

 

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 17:06

Hur ska man veta när man ska använda FBI metoden eller den andra? Jag har försökt hänga med på din förklaring med det verkar inte klargöras för mig vad det är man ska göra samt hur.. Det vore bättre om du förklarar med hjälp av en bild, eller kanske med hjälp av ett exempel 

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 17:11

Försök att läsa förklaringen igen. I uppgifterna du publicerat än så länge är det endast "a" du behöver, alltså ta reda på om magnetfältet  går motsols eller medsols runt ledaren. Det "handgreppet" är mycket enklare än FBI. Jag tror förvirringen kommer av att båda handgreppen kallas "högerhandsregeln" på olika sidor på nätet.

I exemplet i frågan ovan finns en ledare. Som ger upphov till ett magnetfält. Det finns ju inget annat magnetfält som ledaren påverkas av. Uppgiften är enklare än du kanske tror, du ska inte blanda in "FBI" alls.

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 17:25 Redigerad: 22 nov 2021 17:26

fattar ju inte trots att jag har läst igenom det du skrivit. Det här området är helt nytt för mig. Kan vi ta det stegvist istället? Bilder är alltid bra att förklara med

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 17:30 Redigerad: 22 nov 2021 19:17

Du är inte dum, det är ofta förvirrande i början av ett område. Exempel:

I 3.8 a ovan:
Greppa ledaren med högerhanden. Tummen åt höger.
Övriga fingrar ringlar sig runt ledaren. De pekar mot dig (eller uppåt). Magnetfältet går alltså RUNT ledaren. Ett "varv" kommer upp bakom papperet och passerar ut genom papperet pekande mot dig en bit ovanför ledaren. Mitt för ledaren pekar det nedåt och när det träffar papperet igen (det är ju som en ring runt ledaren) så pekar det från dig in i papperet.
I punkten P är alltså magnetfältet riktat rakt mot dig upp ur papperet.

cnx.org / Rice University

Creative Commons Attribution 4.0

I uppgift c är det på sätt och vis enklare att förklara eftersom ledarna går ut från respektive in i papperet.
Den som är 3.2A kommer mot oss, ut ur papperet. Rita en ring runt ledaren. "Greppa" ledaren och titta på fingrarna. De pekar motsols, eller hur?  Rita ut riktningen av magnetfältet på ringen. Mellan ledarna blir motsols uppåt.
Den som är 1.2A går från oss, in i papperet. Greppa ledaren. Fingrarna pekar medsols. Mellan ledarna bir medsols uppåt. Rita ut.
Magnetfälten från ledarna i punkten R förstärker varandra. De ska adderas för att få fram det total fätet i punkten R.

 

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:22

Jag undrar varför är metallstaven på bilden riktad åt vänster? Borde den inte vara riktad uppåt som på a uppgiften?

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:26
Programmeraren skrev:

Du är inte dum, det är ofta förvirrande i början av ett område. Exempel:

I 3.8 a ovan:
Greppa ledaren med högerhanden. Tummen åt höger.
Övriga fingrar ringlar sig runt ledaren. De pekar mot dig (eller uppåt). Magnetfältet går alltså RUNT ledaren. Ett "varv" kommer upp bakom papperet och passerar ut genom papperet pekande mot dig en bit ovanför ledaren. Mitt för ledaren pekar det nedåt och när det träffar papperet igen (det är ju som en ring runt ledaren) så pekar det från dig in i papperet.
I punkten P är alltså magnetfältet riktat rakt mot dig upp ur papperet.

cnx.org / Rice University

Creative Commons Attribution 4.0

I uppgift c är det på sätt och vis enklare att förklara eftersom ledarna går ut från respektive in i papperet.
Den som är 3.2A kommer mot oss, ut ur papperet. Rita en ring runt ledaren. "Greppa" ledaren och titta på fingrarna. De pekar motsols, eller hur?  Rita ut riktningen av magnetfältet på ringen. Mellan ledarna blir motsols uppåt.
Den som är 1.2A går från oss, in i papperet. Greppa ledaren. Fingrarna pekar medsols. Mellan ledarna bir medsols uppåt. Rita ut.
Magnetfälten från ledarna i punkten R förstärker varandra. De ska adderas för att få fram det total fätet i punkten R.

 

Hur menar du med ”Rita en ring runt ledaren” 

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 20:26 Redigerad: 22 nov 2021 20:27

Ledaren i 3.8a ä riktad åt höger. Den streckade pilen är bara avståndet till P. Bilden jag postade har ledaren (metallstaven) i samma riktning.

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:27 Redigerad: 22 nov 2021 20:27

Vad är ledaren? Är det inte det vertikala sträcket som pekar mot punkten P?

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 20:28 Redigerad: 22 nov 2021 20:29

Nej den streckade linjen är en avståndsmarkering. Om du tolkat det så förstår jag varför det blir obegripligt! Jag tyckte också avståndet var lite fult utritat.

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:29 Redigerad: 22 nov 2021 20:29

Jaha tummen ska alltså vara riktad mot ledaren som är i horisontell riktning. Därefter vad ska jag göra för att hitta riktning? Ska jag vrida på min hand ?dvs ringla sig runt ledaren.

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 20:30 Redigerad: 22 nov 2021 20:30

Fältet går i en cirkel runt ledaren. Greppa runt ledaren. Du ska bara titta på fingrarna om det är medsols eller motsols.

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:30

Vad är skillnaden mellan medsols och motsols?

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 20:31 Redigerad: 22 nov 2021 20:31

Medsols = som klockan går. Motsols är tvärtom.

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:31 Redigerad: 22 nov 2021 20:31

Hur vet jag om ett elektriskt fält går motsols eller medsols 

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 20:32 Redigerad: 22 nov 2021 20:34

Det är det som är greppet. Du ser det på handen. Greppa ledaren (eller en penna). Tummen i strömriktningen. De andra fingrarna går runt ledaren/pennan. Det är riktningen på fältet. Fältet är som ringar runt ledaren.

Titta på bilden jag postade så ser du att fingrarna pekar som pilarna på de blå ringarna.

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:34 Redigerad: 22 nov 2021 20:35

Är det så handen ska vara i a uppgiften? Vad säger detta? Hur ska man uppfatta det här?

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 20:35 Redigerad: 22 nov 2021 20:36

Ja. Fingrarna pekar på riktningen RUNT ledaren. Dvs ovanför ledaren pekar fältet uppåt. Nere vid din handled pekar fältet nedåt.

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:35

Är svaret alltså att det elektriskta fältet pekar runt ledaren?

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 20:36

Ja, det är som en ring. Och då blir det ju olika på olika sidor om ledaren eller hur?

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:37 Redigerad: 22 nov 2021 20:38

I b uppgiften blir handen så här.. vad kan vi uppfatta av det här? Att handen går snett åt höger?

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:37
Programmeraren skrev:

Ja, det är som en ring. Och då blir det ju olika på olika sidor om ledaren eller hur?

Hur menar du?

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 20:38

Titta på bilden i mitt inlägg. Där är fältet inritat som ringar. Med pilar så du ser riktningen

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 20:39

I b är strömriktningen in i papperet. Då ska tummen peka in i papperet.

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:39
Programmeraren skrev:

Ja, det är som en ring. Och då blir det ju olika på olika sidor om ledaren eller hur?

Menar du att den elektriska strömmen kommer att snurra runt ledaren i ringar ?

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:40

Menar du så häri b 

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 20:40

Nej. Strömmen går i ledaren. Det som snurrar runt är det magnetiska fältet.

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:40 Redigerad: 22 nov 2021 20:41
Programmeraren skrev:

Nej. Strömmen går i ledaren. Det som snurrar runt är det magnetiska fältet.

Du menar alltså att det magnetiska fältet kommer Att snurra runt ledaren i ringar 

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 20:41 Redigerad: 22 nov 2021 20:41

Ja exakt, det magnetiska fältet går i cirkel runt ledaren.

Senate bilden på handen är korrekt för b. Rita en cirkel runt ledarsymbolen. Åt vilket håll "snurrar" den?

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:42 Redigerad: 22 nov 2021 20:42

den snurrar runt? Fattar inte hur ska jag veta hur den snurrar.. Hur ska jag tänka? Är det åt vänster 

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:43

Hur menar du 

”Rita en cirkel runt ledarsymbolen.”

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 20:44 Redigerad: 22 nov 2021 20:45

I b finns en symbol för ledaren. En ring med ett kryss i. Rita en cirkel runt symbolen en liten bit ut (kanske tredubbla radien). Det är det magnetiska fältet.

Sen sätter du en pil på cirkeln för att markera åt vilket håll fältet "snurrar".

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:45 Redigerad: 22 nov 2021 20:46

Oj nu hängde jag inte med. … den här meningen förstod jag inte riktigt ”En ring med ett kryss i. Rita en cirkel runt symbolen en liten bit ut (kanske tredubbla radien). ”

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 20:48

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:48 Redigerad: 22 nov 2021 20:48

Menar du så?

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 20:49 Redigerad: 22 nov 2021 20:49

Ja

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:50 Redigerad: 22 nov 2021 20:51

Hur ska jag rikta min hand i C?  Det är ju både en pil som har X och en som har •

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 20:51

Ena ledaren går mot dig, andra ifrån dig. Tummen i strömriktningen. Gör en ring runt varje ledare och sätt ut riktning i båda ringarna.

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:52 Redigerad: 22 nov 2021 20:52

Hur menar du att ena går mot mig ? 

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:54

Den andra är riktad inåt 

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 20:54 Redigerad: 22 nov 2021 20:54

Ja på båda.

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:54

Hur ska jag rita en cirkel  runt symbolen?

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 20:55

Det är två ledare. Du ska rita en ring runt var och en.

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:55 Redigerad: 22 nov 2021 20:56

Ja men hur ska pilarna ritas runt varje ring? Det kommer ju vara 2 ringar för det är 2 ledare. Om min hand är riktad inåt hur ska jag rita pilarna?

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 20:57 Redigerad: 22 nov 2021 20:57

Det vet du på samma sätt som i a och i b. Du greppar ledarn med högerhanden, tummen i strömriktningen. Fingrarna visar då åt vilket håll fältet "snurrar".
Att det är två har ingen betydelse. Ta en ledare i taget.

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:57

Har jag inte gjort det på rätt sätt i mina två senaste bilder?

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:57
Katarina149 skrev:

Den andra är riktad inåt 

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:58
Katarina149 skrev:

Hur ska jag rikta min hand i C?  Det är ju både en pil som har X och en som har •

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:59 Redigerad: 22 nov 2021 21:00

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 20:59

Om en ledare har ström som går mot dig ska tummen peka mot dig.

Om en ledare har ström som ifrån dig ska tummen peka ifrån dig.

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 20:59 Redigerad: 22 nov 2021 20:59

Ser du varför det blir så här?

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 20:59
Programmeraren skrev:

Jag gjorde isåfall rätt va? 

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 21:00

Det tror jag men lite svårt hänga med med så många korta inlägg

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:00
Katarina149 skrev:

Den här är ju precis som den du ritade 

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 21:01

Ja. Den är rätt

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:02 Redigerad: 22 nov 2021 21:04



Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 21:03

Vänta med den, vi måste göra klart c i detalj först.

Om du tittar på den här bilden, kommer fälten från ledarna att samverka eller motverka varandra i punkten R?

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:03 Redigerad: 22 nov 2021 21:03

Ok

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:04
Programmeraren skrev:

Vänta med den, vi måste göra klart c i detalj först.

Om du tittar på den här bilden, kommer fälten från ledarna att samverka eller motverka varandra i punkten R?

Vad menar du med samverka? Menar du att de ska gå i samma riktning?

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 21:05 Redigerad: 22 nov 2021 21:05

Ringarna vi ritat visar fältets riktning.
Det betyder inte att fältet bara finns in en smal ring.
Fälten finns i punkten R också.
Vilken riktning har fältet från den vänstra ledaren i punkten R?
Vilken riktning har fältet från den högra ledaren i punkten R?

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:07 Redigerad: 22 nov 2021 21:08

Hur kan man veta det? Hmm?

Kanske hjälper detta?

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 21:08

Magnetfälten är inritade i figuren. Pilarna visar riktningen.

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:09 Redigerad: 22 nov 2021 21:09
Programmeraren skrev:

Magnetfälten är inritade i figuren. Pilarna visar riktningen.

Ok . Vilken riktning har pilarna? Räcker det med att rita. Elr måste man förklara med ord?

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 21:10

I punkten R är magnetfältet från den vänstra ledaren riktat uppåt
I punkten R är magnetfältet från den högra ledaren riktat uppåt

Ser du det?

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:10 Redigerad: 22 nov 2021 21:11

Nej? Hur kan magnetfältet från den vänstra ledaren riktas uppåt? Jag ser inte det? Jag ser att den går runt åt vänster i banor och vänder tillbaka 

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 21:13 Redigerad: 22 nov 2021 21:14

Fältet går ju i cirkel runt ledaren. Med en rotationsriktning. Då ju riktningen olika i varje punkt.
Till höger om den vänstra ledaren är fältet riktat uppåt
Ovanför den vänstra ledaren är fältet riktat åt vänster
Till vänster om den vänstra ledaren är fältet riktat nedåt
Nedanför den vänstra ledaren är fältet riktat åt höger

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:15 Redigerad: 22 nov 2021 21:17
Programmeraren skrev:

Magnetfälten är inritade i figuren. Pilarna visar riktningen.

Hur kommer det sig att pilarna i den vänstra magnetsfältet är ritade på det sättet? Hur ska man kunna se att pilarna ska vara riktade åt det hållet… Nu inser jag att jag inte förstår 

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:16
Programmeraren skrev:

Fältet går ju i cirkel runt ledaren. Med en rotationsriktning. Då ju riktningen olika i varje punkt.
Till höger om den vänstra ledaren är fältet riktat uppåt
Ovanför den vänstra ledaren är fältet riktat åt vänster
Till vänster om den vänstra ledaren är fältet riktat nedåt
Nedanför den vänstra ledaren är fältet riktat åt höger

Jag förstår inte hur du menar..Då jag inte ser hur fältet kan vara riktad uppåt 

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 21:16

Genom att greppa ledaren med tummen i strömriktningen. Fingrarna visar rotationsriktningen,

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 21:18 Redigerad: 22 nov 2021 21:19

Jämför med: Om du åker karusell och tittar i tangentens riktning kommer du titta åt olika håll när karusellen snurrar.

Fältets riktning är som riktningen för tangenten till en cirkel.

Kanske är det den där andra varianten av "Högerhandsregeln", "FBI" som ligger kvar i bakhuvudet. Men den har inte med detta att göra.

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:19 Redigerad: 22 nov 2021 21:20

Så här eller? Hur ska jag kunna veta riktningen? Mina fingrar kommer riktas uppåt 

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 21:20 Redigerad: 22 nov 2021 21:21

Inte säker på vad tummen pekar mot. Men vi fortsätter med c där strömmen i en ledare går mot oss och den andra ifrån oss.

På bilden ser det ut som tummen pekar åt vänster. Men  strömmen är ut från respektive in mot papperet

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:21 Redigerad: 22 nov 2021 21:22

Ja men först måste ju jag med hjälp av högerhands regeln veta strömriktninigen . Det försöker jag göra för punkten • 

fingarna ska peka ut

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 21:22

Du blandar ihop ström och magnetfält.

Tummen ska peka i strömriktningen. Då visar fingrarna "rotationsriktningen" på magnetfältet.

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:23 Redigerad: 22 nov 2021 21:23

Vart går strömmen? Vart går magnetfältet? Är magnetfältet det horisontella i C

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 21:26 Redigerad: 22 nov 2021 21:27

Prova att "nollställa" tanken.

Vi tittar på b. En ledare med strömriktningen rakt in i papperet. Tummen pekar in i papperet.Fingrarna ritar en cirkel runt ledaren som "roterar" som klockan går.

Du ritade den förut. Är du med på att strömmen får "in i papperet" och att magnetfältet går runt ledaren och har riktningen medsols, alltså som klockan går?

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:27 Redigerad: 22 nov 2021 21:27

Ok så långt hänger jag med jag ska försöka nollställa tanken

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 21:28

Vilken riktning har magnetfältet till höger om ledaren? Det är samma sak som tangentens riktning av magnetfältet.

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:30

Om du menar i C uppgiften 

så är ju det mot höger 

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 21:30 Redigerad: 22 nov 2021 21:31

Vi kör vidare med b så vi håller oss till en ledare till att börja med

Till höger om ledaren är magnetfältet riktat nedåt. Det är ju så "tangenten" av cirkeln som visar magnetfältet är riktad (till höger om ledaren).

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:31

Jag har svårt att förstå hur jag ska göra med fingrarna . Tummen ska pekas nedåt , vad ska fingrarna pekas åt? 

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 21:31 Redigerad: 22 nov 2021 21:32

Du behöver inte fingrarna nu. Du har redan ritat en cirkel med pilar på. Vi tittar ju på samma ledare, inget har ändrats.

Vi ska analysera riktningen på magnetfältet på olika punkter runt ledaren.

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 21:35

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:35

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:35
Programmeraren skrev:

Okej, men varför ritade du de stora pilarna? Vad visar de? 

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 21:36

De visar magnetfältets riktning i några olika punkter. De är som tangenter till cirkeln.

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:37

Ok. Så långt hänger jag med

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 21:38

Till höger om ledaren, vilken riktning har magnetfältet?
Till vänster om ledaren?
Ovanför ledaren?
Nedanför ledaren?

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:40 Redigerad: 22 nov 2021 21:42

Till höger om ledaren, vilken riktning har magnetfältet -> nedåt riktad fältlinje 

Till vänster om ledaren -> uppåt riktad linje 

Ovanför ledaren -> horisontell fältlinje riktad åt höger

nedanför ->horisontell  riktad åt vänster 

[Edit) ändrade på riktningen 

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 21:43 Redigerad: 22 nov 2021 21:44

Bra.

Om vi tittar på c igen så är högra ledaren likadant riktad som den vi hade i b.
Den vänstra ledaren går mot oss. Vi har magnetfälten:

Kan du nu se hur den vänstra ledarens magnetfält är riktat i punkten R?

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:45 Redigerad: 22 nov 2021 21:46

Kanske såhär?

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 21:47 Redigerad: 22 nov 2021 21:48

Snyggt. Så vad säger du om punkten R? Vilken riktning har fältet från den vänstra ledaren i punkten R?

Samverkar (pekar åt samma håll) eller motverkar (pekar åt motsatt håll) fälten från de två ledarna varandra i punkten R?

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:48

De motverkar för pilarna pekar inte åt samma håll i Den vänstra magnetiska fältlinjen som i den högra

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 21:49

Nej. Båda ledarnas magnetfält pekar uppåt i punkten R. Titta på din ritning igen.

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:50 Redigerad: 22 nov 2021 21:51

Jaha ok.. Nu ser jag det . Men vad säger detta ?

Dessa pilar visar att de samverkar väl?

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 21:51 Redigerad: 22 nov 2021 21:51

Ja, eftersom båda är riktade uppåt samverkar de. Dvs magnetfältet är summan av bidragen från båda ledarna. Man räknar ut dem var för sig och adderar.

I exemplet räknar de ut fältets styrka. Nu när du vet hur du får fram fälten, gå igenom a, b, och c igen så du är med på alla detaljer. Kolla hur boken räknar också.

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 21:52 Redigerad: 22 nov 2021 21:52

Du kan det tydligare om du ritar om din figur men låter cirklarna vara precis så stora att de snuddar R (min bild ovan gör nästan det).

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:54 Redigerad: 22 nov 2021 21:55

Ok.. Om vi ska sammanfatta hur man ska veta riktningen för magnetfältet : visst ska man rikta tummen antingen nedåt om det står ett ”x” eller uppåt om det står ”•”.  Därefter se hur fingrarna slingrar . Detta kommer ge oss en riktning till hur magnetfältet ska vara vilket kan illustreras med en bild som den vi gjorde ovan. 

Är det rätt?

Programmeraren 3387
Postad: 22 nov 2021 21:56 Redigerad: 22 nov 2021 21:58

Exakt så, tummen i strömriktningen, fingrarna visar magnetfältets riktning runt ledaren.

Nu kan du!

Om ledaren går åt sidan får man tänka att man greppar runt den och att cirklarna går runt den. Kolla bilden jag hade kopierat från nätet ovan (för många inlägg sen)

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:56

Åhhh känns så bra att äntligen förstå!!! Tack så himla mycket!!:) 

Du är räddaren i nöden! :) 

Katarina149 7151
Postad: 22 nov 2021 21:57
Programmeraren skrev:

Exakt så, tummen i strömriktningen, fingrarna visar magnetfältets riktning runt ledaren.

Nu kan du!

Om ledaren går åt sidan får man tänka att nan greppar runt den och att cirklarna går runt den. Kolla bilden jag hade kopierat från nätet ovan (för många inlägg sen)

Japp . Det kan jag även nu! :)

Svara Avbryt
Close