41 svar
243 visningar
destiny99 är nöjd med hjälpen
destiny99 6929
Postad: 3 jul 2021 10:49

Uppgift 61

 

Hej

 

På bilden ser jag att svarta bilen och blåa bilen har samma tid vid tiden 2 s och kör i samma sträcka. Men jag ser ej var bilarna har förflyttat sig lika långt 

Yngve 37851 – Livehjälpare
Postad: 3 jul 2021 11:30 Redigerad: 3 jul 2021 11:33

Arean under grafen i ett v/t-diagram anger tillryggalagd sträcka, dvs i detta fallet hur långt respektive bil kört.

De frågar när bilarna har kört lika långt, vilket du alltså kan ta reda på genom att bestämma vid vilken tidpunkt t areorna under graferna är lika stora.

(Tidpunkten då graferna korsar varandra är då bilarna har samma hastighet, men det är inte relevant i den här uppgiften.)

destiny99 6929
Postad: 3 jul 2021 11:40 Redigerad: 3 jul 2021 11:47

Okej men hur upptäcker jag då bilarnas areor är samma vid en viss tidpunkt på grafen? Jag provade att räkna ut arean under grafen för blåa bilen och fick det till 18 m och den svarta bilen fick jag det till 12,25 m. Deras areor är ej detsamma här. 

Jan Ragnar 1669
Postad: 3 jul 2021 11:52

Du får leta upp tiden T då ytorna är lika stora.

 

Yngve 37851 – Livehjälpare
Postad: 3 jul 2021 12:46 Redigerad: 3 jul 2021 12:47
Mahiya99 skrev:

Okej men hur upptäcker jag då bilarnas areor är samma vid en viss tidpunkt på grafen? Jag provade att räkna ut arean under grafen för blåa bilen och fick det till 18 m och den svarta bilen fick jag det till 12,25 m. Deras areor är ej detsamma här. 

Graferna är två räta linjer.

Börja med att bestämma dessa linjers ekvationer på formen y = kx + m.

När du väl har det kan du sätta upp två uttryck som beskriver areorna under graferna mellan tidpunkterna 0 och t.

Sätt dessa två uttryck lika med varandra och lös ut t.

destiny99 6929
Postad: 3 jul 2021 17:02 Redigerad: 3 jul 2021 17:54

Den ena grafen har funktionen y =-x+6 och den andra är 0,5x+3.

Jag får ekvationssystemet - x+6=3t/2 och 0,5x+3=4,5t/2. Är jag på rätt spår? När jag sätter dem lika med varandra som funktionen v =0,5t+3,0 och v =6,0-t så får jag att t =5

Mahiya99 skrev:

Den ena grafen har funktionen y =-x+6 och den andra är 0,5x+3.

Det stämmer.

Den ena grafen har arean 22,05 och den andra grafen har arean 18 m 

Det stämmer inte. Hur gör du för att räkna ut areorna? Hur stora areorna är beror på x-värdet. Du skall ta reda på för vilket x det gäller att de båda areorna är lika stora.

destiny99 6929
Postad: 3 jul 2021 17:27 Redigerad: 3 jul 2021 17:30

Vi känner ej till för vilket x som deras areor är gemensamma för, alltså tiden i det här fallet. Det är just det jag har svårt att ta reda på eftersom jag drog streck såhär

destiny99 6929
Postad: 3 jul 2021 17:37

Det blåa grafen där strecket drogs ser ut att ha en area på 2,5t och svarta ser ut att ha en area på t*(4,6-3)/2 

Yngve 37851 – Livehjälpare
Postad: 3 jul 2021 17:58 Redigerad: 3 jul 2021 18:01

Se bild nedan, den blåa punkten har koordinaterna (t,6-t) (t, 6-t).

Området under den blåa grafen är en parallellogram och dess area är därför 6+(6-t)2·t=12t-t22\frac{6+(6-t)}{2}\cdot t=\frac{12t-t^2}{2} (titta i formelsamlingen).

Det betyder att den "blåa" bilen har hunnit 12t-t22\frac{12t-t^2}{2} meter på tt sekunder.

Ta på samma sätt fram ett uttryck för arean under den svarta grafen vid tidounkten tt.

Sätt dessa uttryck lika med varandra.

Lös ut tt ur den ekvationen.

Det ger dig tidpunkten då de båda bilarna har förflyttat sig lika långt från omkörningsplatsen.

destiny99 6929
Postad: 3 jul 2021 18:16

Förlåt Yngve men jag ser ej var du menar är parallelogram. Du får gärna peka som du gjorde med t 

destiny99 6929
Postad: 3 jul 2021 18:19 Redigerad: 3 jul 2021 18:21

Menar du såhär? 

destiny99 6929
Postad: 3 jul 2021 19:01

Kan man ej lösa den här uppgiften på ett annat sätt än sättet du presenterade Yngve? Det är ej säkert att jag begriper det här sättet. 

PATENTERAMERA 5427
Postad: 3 jul 2021 19:10
Mahiya99 skrev:

Förlåt Yngve men jag ser ej var du menar är parallelogram. Du får gärna peka som du gjorde med t 

destiny99 6929
Postad: 3 jul 2021 19:14

Men hur kan den figuren vara en parallelogram? Det är typ en rektangel plus en triangel. I formel samlingen ser det ej ut så. Jag antar i alla fall att man ska lägga ihop dessa areor. 

destiny99 6929
Postad: 3 jul 2021 19:18

Men för mig blir rektangel delen t*2,3 och triangel blir (6-2,3)*t /2. 

Smaragdalena Online 78300 – Lärare
Postad: 3 jul 2021 19:19 Redigerad: 3 jul 2021 19:22

Det stämmer, det är inte en parallellogram. det är ett parallelltrapets. I en parallellogram skall alla sidor vara parvis parallella med varandra.

En parallellogram är en fyrhörning där två av sidorna är parallella med varandra. Ser du att det stämmer med bilden?

destiny99 6929
Postad: 3 jul 2021 19:24 Redigerad: 3 jul 2021 19:25

Jaha okej. 

PATENTERAMERA 5427
Postad: 3 jul 2021 19:24
Mahiya99 skrev:

Men hur kan den figuren vara en parallelogram? Det är typ en rektangel plus en triangel. I formel samlingen ser det ej ut så. Jag antar i alla fall att man ska lägga ihop dessa areor. 

Jag tror Yngve menar parallelltrapets, som är en generalisering av ett parallellogram.

destiny99 6929
Postad: 3 jul 2021 19:27 Redigerad: 3 jul 2021 19:31

Okej formeln för en paralleltrapets är h(a+B) /2. Men jag har svårt att lista ut utifrån figuren vilken som är a och b samt höjden. 

destiny99 6929
Postad: 3 jul 2021 19:36 Redigerad: 3 jul 2021 19:37

Jag tänker mig att h är t och b är 6. Men jag vet ej vilken som är a 

Yngve 37851 – Livehjälpare
Postad: 3 jul 2021 19:45 Redigerad: 3 jul 2021 19:45

Det stämmer, jag menade parallelltrapets.

Areaformeln är A = (a+b)*h/2, där a och b är längderna på de parallella sidorna och h är avståndet mellan de parallella sidorna.

I det här fallet så är alltså b = 6, a = 6-t och h = t.

destiny99 6929
Postad: 3 jul 2021 19:47

Hm hur kan b vara 6-t?

PATENTERAMERA 5427
Postad: 3 jul 2021 19:50

destiny99 6929
Postad: 3 jul 2021 20:12

Yngve b är den korta sidan så den är 6-t och b = 6-t 

destiny99 6929
Postad: 3 jul 2021 20:36

Jag fick att den svarta grafen har arean 1,5t/2

Yngve 37851 – Livehjälpare
Postad: 3 jul 2021 21:59
Mahiya99 skrev:

Yngve b är den korta sidan så den är 6-t och b = 6-t 

Det spelar ingen roll om den korta sidan är a eller b.

Jag valde att kalla den vänstra sidan för b eftersom det var så du hade gjort tidigare.

Yngve 37851 – Livehjälpare
Postad: 3 jul 2021 22:00
Mahiya99 skrev:

Jag fick att den svarta grafen har arean 1,5t/2

Nej det stämmer inte. Visa hur du kom fram till det så hjälper vi dig att hitta felet.

destiny99 6929
Postad: 3 jul 2021 22:17

höjden är 4,5-3 och basen är t för triangel. För rektangel under är höjden 3 och basen är t 

Yngve 37851 – Livehjälpare
Postad: 3 jul 2021 23:44
Mahiya99 skrev:

höjden är 4,5-3 och basen är t för triangel. För rektangel under är höjden 3 och basen är t 

Nej, du ska inte mäta i figuren, eftersom vi inte vet att det t vi söker ligger just där.

Det kan lika gärna ligga 1 längdenhet åt höger. Eller 0,56378 längdenheter åt vänster ...

Även här är området ett parallelltrapets. Den vänstra sidan har längden 3 och den högra sidans längd beror även här på t. 

Förstod du hur vi kom fram till sidlängderna 6 och 6-t i det andra fallet?

I så fall kan du tänka på samma sätt här.

destiny99 6929
Postad: 4 jul 2021 00:20

Då har vi 12t-6t^2= 6t-t^2/2

Jan Ragnar 1669
Postad: 4 jul 2021 08:03

Den blåa triangelns yta beskriver det maximala avståndet mellan bilarna som inträffar efter 2 sekunder. Det är (3*2)/2 = 3 m (ganska lite jämfört med en bils storlek) och de har hastigheten 14,4 km/h så de kör nog i parallella filer i stadstrafik. Därefter är den svarta bilens hastighet störst så avståndet mellan dem krymper nu. De är åter parallellt med varandra vid T = 4 s, då trianglarnas ytor är lika.

Yngve 37851 – Livehjälpare
Postad: 4 jul 2021 08:57
Mahiya99 skrev:

Då har vi 12t-6t^2= 6t-t^2/2

Nej det stämmer inte.

Börja med att skriva ett uttryck för arean under den svarta grafen, se bild.

Den vänstra sidan har längden 3. Vad har den högra sidan för längd?

Jan Ragnar 1669
Postad: 4 jul 2021 09:25

destiny99 6929
Postad: 4 jul 2021 10:14 Redigerad: 4 jul 2021 10:20

Jag hänger ej med på hur man ska tänka här. Är det ej paralleltrapets? Den högra sida har längden 3-t? Varför multiplicerar du med 4? 

destiny99 6929
Postad: 4 jul 2021 10:22 Redigerad: 4 jul 2021 10:24
Jan Ragnar skrev:

Den blåa triangelns yta beskriver det maximala avståndet mellan bilarna som inträffar efter 2 sekunder. Det är (3*2)/2 = 3 m (ganska lite jämfört med en bils storlek) och de har hastigheten 14,4 km/h så de kör nog i parallella filer i stadstrafik. Därefter är den svarta bilens hastighet störst så avståndet mellan dem krymper nu. De är åter parallellt med varandra vid T = 4 s, då trianglarnas ytor är lika.

Hur kom du fram till det? Jag förstår ej hur du fick fram 14 km/h och tiden 4 s

destiny99 6929
Postad: 4 jul 2021 10:26

Jag hade använt 

S= v0t + (at^2)/2

Och satt dem lika varandra eftersom det är när s är likadan som efterfrågas

Så det blir

v01*t + (a1*t^2)/2 = v02*t + (A2*t^2)/2

Lös sedan ut t och stoppa in värden för bilarnas acceleration och begynnelsehastighet. Kan man ej göra så istället? 

Jan Ragnar 1669
Postad: 4 jul 2021 11:38

destiny99 6929
Postad: 4 jul 2021 11:41 Redigerad: 4 jul 2021 11:42

Jag läser teknisk basår på KTH justnu. Integrationer är nästa termin. Så vi håller oss till matte 3c. 

destiny99 6929
Postad: 4 jul 2021 11:49

Men jag fick iaf ut tiden med hjälp av den där andra sättet jag nämnde. 

Jan Ragnar 1669
Postad: 4 jul 2021 11:57

Så bra. Lycka till med basåret!

Yngve 37851 – Livehjälpare
Postad: 5 jul 2021 08:34
Mahiya99 skrev:

Jag hade använt 

S= v0t + (at^2)/2

Och satt dem lika varandra eftersom det är när s är likadan som efterfrågas

Så det blir

v01*t + (a1*t^2)/2 = v02*t + (A2*t^2)/2

Lös sedan ut t och stoppa in värden för bilarnas acceleration och begynnelsehastighet. Kan man ej göra så istället? 

Jo det går bra att göra så istället.

Det går ofta att lösa ett problem på flera olika sätt.

Om du vill/orkar så är det en bra extraövning att tolka den sträckaformel du använde geometriskt. De båda termerna i formeln motsvarar nämligen en rektangel och en triangel, precis som det spåret du var inne på tidigare i den här tråden.

Svara Avbryt
Close