6 svar
33 visningar

Vad händer med om man begränsar en undersökning?

Jag vill veta vad kan möjliga konsekvenser vara om man begränsar en undersökning. låt säga att jag vill veta vad tjejer som går i 1 året i gymnasiet tycker om Boderline personality disorder. Vad händer om jag endast undersöker utifrån en skola,hur kan det påverka min resultat. Hur kan det bli svårare att dra slutsats? jag har ju inte undersökt utifrån hela Sveriges befolkning utan endast utifrån en skola som ligger här i Sverige?

matsC 149
Postad: 6 nov 2020

Generellt blir resultaten osäkrare och mindre representativ men man får tid och råd att göra undersökningen.

I ditt fall kan man väl närmast tänka sig att generalisera till gymnasister eller kanske tonåringar.

Ett knep att få kontroll över eventuell skevhet som begränsningen lett till är att ta med några extra frågor som man vet hur den större gruppen har svarat på i större bättre kontrollerade undersökningar. Om din begränsade grupp svarar helt annorlunda än i den stora undersökningen har du råkat få ett orepresentativ urval.

matsC skrev:

Generellt blir resultaten osäkrare och mindre representativ men man får tid och råd att göra undersökningen.

I ditt fall kan man väl närmast tänka sig att generalisera till gymnasister eller kanske tonåringar.

Ett knep att få kontroll över eventuell skevhet som begränsningen lett till är att ta med några extra frågor som man vet hur den större gruppen har svarat på i större bättre kontrollerade undersökningar. Om din begränsade grupp svarar helt annorlunda än i den stora undersökningen har du råkat få ett orepresentativ urval.

asså det finns ingen som har gjort liknande undersökning. vad tror du kan bli fel ? tror du man kan diskutera att man gjort en begränsing i sinanrlys. vad tror du man kan resonera kring varför man valde undersöka en gymnasiet skola.jag gjorde det pågrund av tidsbrist men också att jag inte har så mycket plats på ytrymme för skriva. jag valde begränsa min undersökning för enkelheten skulle bara för att besvara min frågeställning som är vad tycke gymnasielever i 1an  om borderline personality disorder.

matsC 149
Postad: 6 nov 2020

Man ska alltid ange vilket urval man gjort och det är ganska självklart att man som ensam behöver begränsa sig väldigt mycket mer än vad som skull leda till säkra, precisa och generaliserbara reslutat. 

matsC skrev:

Man ska alltid ange vilket urval man gjort och det är ganska självklart att man som ensam behöver begränsa sig väldigt mycket mer än vad som skull leda till säkra, precisa och generaliserbara reslutat. 

är det systematisk urval då om jag själv väljer vilken skola jag vill undersöka och besvarar min frågeställning utifrån det resultat jag får ut genom att använda mig av enkät.men hur vet jag om min undersökning är skevt om det inte finns något att jämföra med,hur vet jag att resultaten ej kan stämma? är det bättre jämföra två skolor då

det en skola jag undersöker av all skolor i sverige,kommer det bli svårare att dra slutsats när jag begränsat mitt arbete så mkt?. jag vill bara besvara frågeställning men jag har ingenting att jämföra utifrån. jag vill även underlätta och göra en enkel enkät undersökning och sammanställning av resultat.

jag tänker skriva i urval att jag endast valde undersöka 1 skola.Det inte så att jag kan undersöka alla skolor i Sverige,även dock om det hade gett mig exakt svar.jag undersöker bara 1 skola utifrån alla skolor i Sverige.Och det jag som valde vilken skola det är.Men jag tänkt skriva i diskussion delen att jag valde begränsa min undersökning och en orsak till det var pågrund av tidsbrist,ville bara undersöka vad gymnasielever i 1 skola inställer sig till ett ämne. Jag vet att jag inte har något att jämföra det utifrån.Jag vet inte vad mer jag borde diskutera i diskussions delen !

Svara Avbryt
Close