13 svar
49 visningar
heymel är nöjd med hjälpen
heymel 663
Postad: 14 jun 2018 07:52

Vad svarar A resp B mot? (Kurvintegral)

 

Först (det första gula markerade) säger man att A motsvarar t=0, och B motsvarar t=1,

 

Men i det andra gula, så står det att A är t=1, och B är t=0, 

Hur vet man vilken av dom som ska svara mot vad?

Smaragdalena 78521 – Lärare
Postad: 14 jun 2018 08:12

Man har försökt att visa att man kan göra vilket man vill. För det mesta finns det mer än ett sätt att göra något i matte.

heymel 663
Postad: 14 jun 2018 08:14
Smaragdalena skrev:

Man har försökt att visa att man kan göra vilket man vill. För det mesta finns det mer än ett sätt att göra något i matte.

 Ok, tänkte att det alltid (allmänt) att man satte A t=0 och B t=1, men ok :) tack!

Dr. G 9362
Postad: 14 jun 2018 08:15

Man kan parametrisera på samma kurva på (oändligt) många sätt. Alla är lika rätt, men några val kan ge betydligt enklare uträkningar.

En annan variant är

(x,y,z) = (1.5,2.5,3.5) + t*(1,3,5)

vilka t-värden ger då punkten A respektive B?

heymel 663
Postad: 14 jun 2018 08:18
Dr. G skrev:

Man kan parametrisera på samma kurva på (oändligt) många sätt. Alla är lika rätt, men några val kan ge betydligt enklare uträkningar.

En annan variant är

(x,y,z) = (1.5,2.5,3.5) + t*(1,3,5)

vilka t-värden ger då punkten A respektive B?

Men den här då tex, om man hade A motsvarar t=1 och B motsvarar t=0, hur hade det sett ut då? 

Smaragdalena 78521 – Lärare
Postad: 14 jun 2018 08:21

Då hade r'(t) = (-1,-1,-2).

heymel 663
Postad: 14 jun 2018 08:29
Smaragdalena skrev:

Då hade r'(t) = (-1,-1,-2).

 hmmm.. vill du visa hur? :)

Smaragdalena 78521 – Lärare
Postad: 14 jun 2018 08:53

r(t) =(2-t, 2-t, 3-2t)

heymel 663
Postad: 14 jun 2018 09:01
Smaragdalena skrev:

r(t) =(2-t, 2-t, 3-2t)

 Jahaaa, så när man säger att A motsvarar t=0, så menas det då att det är startpunkten och B motsvarar t=1, då är det slutpunkten och då är AB = B-A

 

men sätter man motsatta (A; t=1, B; t=0) så är B startpunkten och A slutpunkten, å får således BA = A-B 

??? Rätt? :) 

Smaragdalena 78521 – Lärare
Postad: 14 jun 2018 09:08

Ja, precis som vektorerna i Ma1c.

heymel 663
Postad: 14 jun 2018 09:28
Smaragdalena skrev:

Ja, precis som vektorerna i Ma1c.

Vektorer fanns inte i matte A (på min tid) 

Smaragdalena 78521 – Lärare
Postad: 14 jun 2018 10:06

Nej, men vektorer fanns på gymnasiet på din tid - det fanns redan på min tid, fast men lärde sig det minst lika mycket på fysiklektionerna som på matten. (Som tur var hade vi Sture som lärare i båda, och som klassföreståndare. Det var bara lite fånigt den gången han behövde meddela klassen något på kemilektionen och demonstrativt höll för näsan.)

heymel 663
Postad: 14 jun 2018 10:27
Smaragdalena skrev:

Nej, men vektorer fanns på gymnasiet på din tid - det fanns redan på min tid, fast men lärde sig det minst lika mycket på fysiklektionerna som på matten. (Som tur var hade vi Sture som lärare i båda, och som klassföreståndare. Det var bara lite fånigt den gången han behövde meddela klassen något på kemilektionen och demonstrativt höll för näsan.)

 Hmm... har 0 minne av det, var förvisso kanske >10år sedan jag läste MaA. Men har stött på det (vad jag minns) i fyB. 

Smaragdalena 78521 – Lärare
Postad: 14 jun 2018 11:23

Lite off-topic: Jag är inte alls säker på att symmetrilinjen för andragradsfunktioner fanns med i mattekursen på min tid. I alla fall, första gången jag skulle undervisa i MaB kändes det helt ovant att kunna ta fram minimi- eller maximipunkter för en andragradsfunktion utan att derivera den.

Svara Avbryt
Close