Vågkällor - konstruktiv interferens

Hejsan
skulle jag kunna få lite tips på hur att börja?
Känner du till formeln ?
vimärbäst skrev:Känner du till formeln ?
Den ser bekant ut, men kan inte riktigt se vinkeln


Tänk dig att vi har en linje parallellt med de två vågkällorna x meter ifrån dem, detta ger oss då en vinkel a mellan normallinjen mittemellan de två källorna och punkten på linjen där borta.

Med detta kan man se att gitter formel kan användas och då beror på vinkel a.
Samt skillnaden i distans vilket ska vara . Testa gärna och se vad som händer med detta om du applicerar de vi vet från uppgiften in i ekvationen.

är det dubbelt spalt?
stämmer bilden?
Det är bra att ni försöker göra en allmänn metod men det är också viktigt att kunna avgöra när man bara kan göra kvalitativ analys för att få svaret.
Sidospår:
Eftersom våglängden är samma som avståndet mellan punkterna så är det jättelätt att bara rita vågfronterna om man har rutat papper eller en passare.
Precis när en vågtopp rört sig 2m från sin startpunkt är när nästa vågtopp avges så man
Här har jag skissat vågtopparna och de resulterande interferensmaximum och buklinjer.

Dessa är alltså inte nodlinjerna men hur kan vi från detta diagram ändå lätt få fram antalet nodlinjer?
Om vi ville skissa kurvorna som bildar nodlinjer mer explicit hur kan man man rita till några fler cirklar för vågdalar?
SeriousCephalopod skrev:Det är bra att ni försöker göra en allmänn metod men det är också viktigt att kunna avgöra när man bara kan göra kvalitativ analys för att få svaret.
Sidospår:
Eftersom våglängden är samma som avståndet mellan punkterna så är det jättelätt att bara rita vågfronterna om man har rutat papper eller en passare.
Precis när en vågtopp rört sig 2m från sin startpunkt är när nästa vågtopp avges så man
Här har jag skissat vågtopparna och de resulterande interferensmaximum och buklinjer.
Dessa är alltså inte nodlinjerna men hur kan vi från detta diagram ändå lätt få fram antalet nodlinjer?
Om vi ville skissa kurvorna som bildar nodlinjer mer explicit hur kan man man rita till några fler cirklar för vågdalar?
Är det tre nodlinjer? De små cirklarna ä?
