7 svar
173 visningar
Ironmann är nöjd med hjälpen
Ironmann 319
Postad: 31 aug 2022 17:43

Värdesiffror vid delberäkningar

Jag undrar lite hur det funkar när man ska beräkna delberäkningar när det kommer till värdesiffror. T ex mäta en figur tre gånger och ta medelvärdet (3,2+3,04+5,04)/3 = 3,76. Säg att detta är medelvärdet av diametern på en cylinder.

Ska man avrunda direkt efter beräkningen eller ska man fortsätta att använda samma värde som man får utav medelvärdet? Min lärare har sagt att vi ska använda två extra värdesiffror vid delberäkningar. Jag tycker allt känns himla luddigt just nu. 

Smaragdalena Online 78384 – Lärare
Postad: 31 aug 2022 17:57
Ironmann skrev:

Jag undrar lite hur det funkar när man ska beräkna delberäkningar när det kommer till värdesiffror. T ex mäta en figur tre gånger och ta medelvärdet (3,2+3,04+5,04)/3 = 3,76. Säg att detta är medelvärdet av diametern på en cylinder.

Ska man avrunda direkt efter beräkningen eller ska man fortsätta att använda samma värde som man får utav medelvärdet? Min lärare har sagt att vi ska använda två extra värdesiffror vid delberäkningar. Jag tycker allt känns himla luddigt just nu. 

Det verkar väldigt osannolikt att du skaulle mäta samma sträcka tre gånger och få tre så spretiga resultat - mät det två gånger till och ta bort det största och det minsta värdet! Se till att ha lika många värdesiffror på alla mätningarna - var inte så lat att du skriver 3,2 om du menar 3,20.

Ironmann 319
Postad: 31 aug 2022 18:12 Redigerad: 31 aug 2022 18:13
Smaragdalena skrev:
Ironmann skrev:

Jag undrar lite hur det funkar när man ska beräkna delberäkningar när det kommer till värdesiffror. T ex mäta en figur tre gånger och ta medelvärdet (3,2+3,04+5,04)/3 = 3,76. Säg att detta är medelvärdet av diametern på en cylinder.

Ska man avrunda direkt efter beräkningen eller ska man fortsätta att använda samma värde som man får utav medelvärdet? Min lärare har sagt att vi ska använda två extra värdesiffror vid delberäkningar. Jag tycker allt känns himla luddigt just nu. 

Det verkar väldigt osannolikt att du skaulle mäta samma sträcka tre gånger och få tre så spretiga resultat - mät det två gånger till och ta bort det största och det minsta värdet! Se till att ha lika många värdesiffror på alla mätningarna - var inte så lat att du skriver 3,2 om du menar 3,20.

Det var mest som ett exempel! Får ursäkta! Frågan var mer riktad mot hur många värdesiffror jag ska ha med till delberäkningar. Ett mer realistiskt exempel, bredden är (9,98 + 9,97 + 9,98)/ 3 = 9,9766667mm och längden är 31mm. Detta är värden på en cylinder för bredden och längden. 

om jag ska räkna ut volymen av cylindern, ska jag ta med värdet 9,9766mm? (Om man tänker på det min lärare sa med två extra värdesiffror)

Pi * 9,9766^2 * 31 = 9693.41232643mm^3

och hur många värdesiffror ska jag spara här om jag ska beräkna vidare med det svaret? Ska jag ta med 9693mm^3? (Precis som förra, att min lärare vill ha två extra värdesiffror) 

Smaragdalena Online 78384 – Lärare
Postad: 31 aug 2022 18:50

Varför inte använda alla siffror som redan finns i räknaren? Du behöver inte avrunda förrän på slutet.

Ironmann 319
Postad: 31 aug 2022 18:55
Smaragdalena skrev:

Varför inte använda alla siffror som redan finns i räknaren? Du behöver inte avrunda förrän på slutet.

Ärligt talat så vet jag inte. Något som läraren ville

Laguna Online 28566
Postad: 31 aug 2022 19:06

Ibland skriver elever ner beräkningar och tar med alla decimaler de ser på räknaren i mellanstegen. Det är onödigt mycket att skriva och att läsa. Två siffror fler än antalet gällande siffror i de givna data räcker utmärkt.

Smaragdalena Online 78384 – Lärare
Postad: 31 aug 2022 19:08

Räkna med bokstäver så mycket som möjligt, så är det lättare för läraren att nänga med, och man behöver inte fundera på antalet värdesiffror förrän på slutet.

Ironmann 319
Postad: 31 aug 2022 20:40
Laguna skrev:

Ibland skriver elever ner beräkningar och tar med alla decimaler de ser på räknaren i mellanstegen. Det är onödigt mycket att skriva och att läsa. Två siffror fler än antalet gällande siffror i de givna data räcker utmärkt.

Okej tack. Undrar då om jag gjorde rätt vid beräkningen som jag hade som exempel? Vill bara veta så jag fullständigt är med på det hela.

Svara Avbryt
Close