10 svar
94 visningar
eddberlu är nöjd med hjälpen
eddberlu Online 1511
Postad: 28 aug 2021 16:40

Variabler

Jag förstår inte hur de får fram totalt 60 i information 2??? (Övningsuppgift 3)

Skaft 2373 – F.d. Moderator
Postad: 28 aug 2021 16:46

Börja från ekvationen t = x+y+z. Byt sen ut x, y och z mot de uttryck de bildat med hjälp av påstående 2: 

t = t/2 + 3t/10 + 12

Lös sen ut t :)

Men notera att man inte behöver räkna fram 60 för att besvara frågan, utan bara säga att det *går*.

eddberlu Online 1511
Postad: 28 aug 2021 16:50

Det är det att jag inte förstår hur jag löser ut t/2 osv. Ledsen, tack för tålamod!

Micimacko 4070
Postad: 28 aug 2021 16:53

Ta båda sidor gånger 10

eddberlu Online 1511
Postad: 28 aug 2021 17:05

så att det blir 10t = t/20 + 30/100 + 120 ?

Skaft 2373 – F.d. Moderator
Postad: 28 aug 2021 17:12

Naj, sådär funkar inte bråk! Om du har 1 fjärdedel av en pizza, och nån annan har 3 gånger så mycket, hur många fjärdedelar har den? Jo, 3. Dvs: 3 * 1/4 = 3/4.

Så när t/2 blir 10 ggr större så blir det 10t/2. Man multiplicerar alltså in i täljaren, inte i nämnaren.

eddberlu Online 1511
Postad: 28 aug 2021 17:21

löste den lille rackaren med din hjälp. Bevisligen behöver jag träna på bråk. Förstår liksom inte VARFÖR man multiplicerar med just 10 här,

Bästa,

E

Skaft 2373 – F.d. Moderator
Postad: 28 aug 2021 17:27

Man multiplicerar med 10 därför att båda nämnarna (2 och 10) delar 10 jämnt. Bråken går alltså jämnt upp då, så man slipper bråken och ekvationen blir lite enklare.

eddberlu Online 1511
Postad: 28 aug 2021 17:36

Fattar. Men då ska man väl multiplicera 2 med 10 och 10 med 2 så att du faktiskt får gemensam nämnare och inte täljare? 

Skaft 2373 – F.d. Moderator
Postad: 28 aug 2021 17:46

Då är du inne på att förlänga bråk. Det gör man om man ska lägga ihop bråken till ett enda, för det får man bara göra om de har samma nämnare. Man hade kunnat lösa ekvationen på det sättet också.

Men här var poängen att bli av med bråken helt, på en gång, så då multiplicerar vi hela ekvationen med något som gör att alla divisioner går jämnt upp. Anledningen till att vi får göra så (för det är inte självklart - vi ändrar faktiskt bråkens värde) är att *allt* görs 10 gånger större, även vänsterledet. Därför är likheten fortfarande bevarad.

eddberlu Online 1511
Postad: 31 aug 2021 17:26

Superstort tack för ett så pedagogiskt och bra svar!!

Svara Avbryt
Close