16 svar
275 visningar
koreangirl är nöjd med hjälpen
koreangirl 43
Postad: 20 feb 2017 14:16

Värmekapacitet

Hej, jag undrar, jag har gjort en labbplanering för värmekapacitet för vatten, glykol och matolja. Jag skrev i min planering att använda en hårfön för att kunna värma upp vätskan och sedan använda en termometer, samt voltmätare och amperemätare. Är det rätt att använda dessa föremål för att ta reda på vilket av vätskorna som behöver mest energi för att bli varm???

tack för svar

Smaragdalena 78405 – Lärare
Postad: 20 feb 2017 14:20

Hur har du tänkt använda voltmetern och amperemetern? 

Mätglas, termometer och klocka är de instrument jag skulle vilja använda till ditt experiment, förutom fönen.

koreangirl 43
Postad: 20 feb 2017 14:22

Man ska väll använda voltmätaren och amperemätaren för att ta reda på spänningen och strömmen för hårfönen. Och kan man inte använda en hårfön för att kunna värma upp vätskorna?? Jag kom på att en värmestav kanske är bättre men kommer inte fönen att hjälpa till???

koreangirl 43
Postad: 20 feb 2017 14:29

Någon????

koreangirl 43
Postad: 20 feb 2017 14:36

Har jag fel?

Smaragdalena 78405 – Lärare
Postad: 20 feb 2017 14:43

Sluta bumpa! Det är otrevligt och får dig att verka som en ohyfsad typ. Dessutom är det förbjudet enligt reglerna.

Vad skulle du ha för nytta av att veta ström och spänning? Det borde inte påverka fönen om det är vatten, glykol eller matolja i kärlet du värmer upp?

Visst kan man använda en hårfön för att värma - det var ju det jag skrev! Se bara till att du värmer upp de tre vätskorna på samma sätt. 

koreangirl 43
Postad: 20 feb 2017 14:50

Men du skrev att du skulle använda ett instrument istället för fönen, är fönen än dålig ide?? förlåt om jag bumpar, har bara mycket ångest.

koreangirl 43
Postad: 20 feb 2017 15:13

Vad anser ni? 

Smaragdalena 78405 – Lärare
Postad: 20 feb 2017 15:14

Nej, jag skrev att du skulle använda mätglas, termometer, klocka och så fönen.

koreangirl 43
Postad: 20 feb 2017 15:15

Så om du skulle bedöma mig mellan E-A, vad skulle du ge mig då?

tack för svar:)

koreangirl 43
Postad: 20 feb 2017 15:18

Och föresten så ska man använda voltmätaren och amperemätaren för kunna ta reda på ström och spänning och sedan ta reda på effekten för att kunna ta reda på energi, eller hur?

Smaragdalena 78405 – Lärare
Postad: 20 feb 2017 15:19

Vad har du för nytta av att veta det? Det räcker att fönen har samma effekt hela tiden, så att du kan jämföra hur lång tid det tar för t ex 1 dl av vardera vätskan att värmas t ex 10 grader.

koreangirl 43
Postad: 20 feb 2017 15:22

men jag behöver den här formeln för att ta reda på effekten: effekten=spänning*ström

Smaragdalena 78405 – Lärare
Postad: 20 feb 2017 15:25

Det brukar väl stå på fönen vilken effekt den har. Dessutom är det växelström, och då blir en hel del elektriska formler krångligare än för likström - även om det inte borde gälla just effekten för en fön. 

koreangirl 43
Postad: 20 feb 2017 15:31

Vad för betyg skulle du sätta mig då?

tacksam för svar

Smaragdalena 78405 – Lärare
Postad: 20 feb 2017 15:41

Ingen aning. Dels har jag inte koll på kriterierna för grundskolan, dels behöver man ett betydligt större underlag än några inlägg på en webplats.

Russell 379 – F.d. Moderator
Postad: 20 feb 2017 17:00

koreangirl: Läs Pluggakutens regler. En av dem säger:

9. Det är inte tillåtet att bumpa sin tråd mer än en gång per dygn.

Du har brutit mot denna regel flera gånger trots tillsägelser. Vid upprepade regelbrott kan man bli avstängd från Pluggakuten, så läs och följ reglerna i fortsättningen om du vill vara kvar på forumet.

//Moderator

Svara Avbryt
Close