1 svar
39 visningar
Helo är nöjd med hjälpen
Helo 30
Postad: 24 maj 2023 21:06

Vektorgeometri, area av triangel

En triangel har två av sina hörn i (4.432, 0, 1.364), (0, 4.432, 1.364), och tredje på den kurva i rummet som består av alla punkter (4.432, 4.432, a^2 + 1.364) är ett reellt tal. Beräkna arean av triangeln som en funktion av och ange var funktionen antar sitt minimala värde. (Positivt orienterat ON-system.)

Vi får och ska använda matematica för att lösa denna.

Jag gjorde så här:

u1 = {4.432, 0, 1.364}
u2 = {0, 4.432, 1.364}
u3 = {4.432, 4.432, (a^2 + 1.364)}

Sedan:

v1 = u3 - u2
v2 = u3 - u1

Får då ut:

{4.432, 0., 0. + a^2}

{0., 4.432, 0. + a^2}

Sedan

Norm[Cross[v1, v2]/2]

Får då ut:

Sqrt[96.4582 + 1/2 Abs[0. - 4.432 a^2]^2]

För att hitta minsta värdet för funktionen, slår jag in:

Minimize[%, a]

Får då ut:

{9.82131, {a -> 5.86214*10^-7}}

Det blir fel? Vad gör jag för fel och hur ska jag annars göra? Super tack i förhand!

D4NIEL Online 2605
Postad: 25 maj 2023 05:08 Redigerad: 25 maj 2023 05:11

För att få Mathematica att inte avrunda mellanresultaten kan du använda 4432/1000 istället för 4.432 och så vidare.

Ett annat sätt är att öka precisionen eller noggrannheten. Det gör du med ` och `` T.ex. kommer 4.432``20 ha 20 korrekta decimaler och 4.432``3 har tre korrekta decimaler.

Om du räknar med 20 decimaler kommer du istället få svaret

{9.821312000000000000, {a -> 5.371917972157876444*10^-10}}

Och om du räknar exakt får du svaret

{153458/15625, {a -> 0}}

Svara Avbryt
Close