Vikarietips önskas
Hej på er.
Imorgon ska jag vikariera på en gymnasieskola för första gången en sådär 40-45 år.
Jag vet inte vilka klasser/kurser det kommer att vara, men det är troligtvis flera olika.
Jag undrar om ni hsr tips på kluringar/uppgifter/lekar jag kan ha med mig in i klassrummet för att kanske skspa lite engagemang och intresse?
Yngve skrev:Hej på er.
Imorgon ska jag vikariera på en gymnasieskola för första gången en sådär 40-45 år.
Jag vet inte vilka klasser/kurser det kommer att vara, men det är troligtvis flera olika.
Jag undrar om ni hsr tips på kluringar/uppgifter/lekar jag kan ha med mig in i klassrummet för att kanske skspa lite engagemang och intresse?
Vilken nivå?
Lös andragradsekvationer med sax och pappersbitar: https://www.youtube.com/watch?v=cUzklzVXJwo
(Hoppa till två minuter in i videon.)
Det finns några som kan vara kul att prata om:
- magiska kvadrater (med större tal än 1-9)
- samband sidor kanter hörn i olika topologier (sfär, plan, donut)
- "ovanliga" funktioner , t ex söka extremvärde av xx i intervallet 0<x<1
Henrik Petersson på Hvitfeldska driver en hemsida med "hur mycket" tävlingsmatematik" som helst,
Googla bara på namnet
Trinity2 skrev:
Vilken nivå?
Det är en gymnasieskola som har Natur-, Ekonomi- och Samhällsprogram.
Uppdraget är mellan 0830 och 1415, så troligtvis är det flera kurser på olika nivåer.
Generellt tips: Ha inte för höga krav på dig själv. När man ser på skolan utifrån är det lätt att tänka "det gäller bara att lärarna är engagerade. Om jag skulle vara där skulle alla lyckas..." men det är inte så lätt, tyvärr. Framförallt inte som vikarie. Ingen känner dig och du känner inte dem.
Jag skulle avstå från tricks och tävlingsmatematik. Det är för tid som råkar bli över. Fokusera på behoven genom att lyssna på vad de säger, hur dom LÄSER uppgifterna och titta på hur dom skriver. Försöka inta en svenklärares perspektiv. Utgå från att de vill klara de aktuella uppgifter som ges.
Tack för alla tips. Det gick rätt bra tror jag 👍
@Yngve: Nu när du själv har vikarierat, har du några egna tips att dela med dig av? 😊
oggih skrev:@Yngve: Nu när du själv har vikarierat, har du några egna tips att dela med dig av? 😊
Ja, ett par.
- Ta med egna whiteboardpennor. Det är inte säkert att det finns i salarna.
- Ta med pennor att låna ut till eleverna.
- Gör reklam för Mattecentrums resurser (räknestugor, Pluggakuten, Livehjälpen, konvent, Matteboken). Men fråga först på skolans kansli om det är OK.
- Försök att komma överens med eleverna att inte prata samtidigt som du pratar, av hänsyn till dig och andra elever som vill lyssna.
- Uppmana eleverna att ställa många frågor, både under genomgång och "räknetid". Jag blev förvånad över att så få elever ställde frågor.
- Ha en lagom svår och snabbt löst kluring i bakfickan för de fall där eleverna verkar ha tappat arbetslusten. Men ta bara fram den i slutet av lektionen. Låt gärna någon frivillig elev gå fram och visa lösningen.
- Beskriv i början vad ditt mål med lektionen är, t.ex. att alla ska ha ett hum om vad räta linjens ekvation är och hur den hänger ihop med en linjär graf. Fråga på slutet om du lyckades och tipsa eleverna om vart de kan vända sig om du inte nådde målet.
Låter som väldigt vettiga tips. Tack! 😊
Varsågod. Fyll gärna på med fler.