7 svar
128 visningar
Peter1986 21
Postad: 3 aug 11:34 Redigerad: 3 aug 11:35

Vilka böcker om TV-spelsprogrammering är bra för totala nybörjare?

Jag har alltid gärna velat kunna designa mina egna TV-spel, och det närmaste som jag hittills har kommit den drömmen är i stort sett att designa banor till "Super Mario World" med editorn Lunar Magic;
och den editorn var rätt rolig att använda, men jag hade helst velat lära mig TV-spelsprogrammering så att jag från grunden själv kan skapa vad jag vill.
Mitt första mål är ju då förstås att överhuvudtaget få någonting att bete sig på något specifikt sätt, exempelvis att bara säga till en punkt på skärmen att flytta sig till en viss ny koordinat, och sedan bygga vidare på det, helst på en nivå som mer eller mindre motsvarar enkla spel till Nintendo Entertainment System.

Jag har en del enkla kunskaper i programmen C och MatLab;
inte några särskilt djupa kunskaper, men i alla fall tillräckligt mycket för att det ska motsvara några veckor i båda de respektive programmen
(jag kan skriva hyfsat detaljerade funktioner och loop-kommandon och sånt, däremot så är jag lite osäker på "Structures" och en del detaljer om 3D-grafer).

Laguna Online 20235
Postad: 3 aug 13:46

Visst kan man göra grafik med C, men hur skulle det vara att använda Python? Jag tror det är lättare.

Peter1986 21
Postad: 3 aug 14:12
Laguna skrev:

Visst kan man göra grafik med C, men hur skulle det vara att använda Python? Jag tror det är lättare.

Ja, jag har hört Matt Parker från Numberphile insistera vid ett flertal tillfällen att Python är ett jättebra program, så jag har blivit lite nyfiken på det programmet.

Det som jag i första hand skulle vilja börja med är ju som sagt att lyckas med att få något slags objekt att göra någon sorts rörelse;
det hade typ känts som ett framsteg att få en pixel att röra sig från en koordinat till en annan koordinat.

SaintVenant 3446
Postad: 3 aug 14:58

Python är bra eller varför inte Java? Absolut högre nivå än C, skulle jag säga. MATLAB eller Octave kan du köra med men GUI är faktiskt mest omständligt i interpretiva språk. MATLAB är också utvecklat för helt andra ändamål.

Kolla dessa för inspiration:

https://youtu.be/om59cwR7psI 

https://youtu.be/1gir2R7G9ws

https://youtu.be/sHgnw7SGLyE 

Du behöver lite koll på Java så om du inte har det kan du börja med något sådant här:

https://youtu.be/RRubcjpTkks

Laguna Online 20235
Postad: 3 aug 17:17

När jag har gjort nåt grafiskt med Python har jag använt en modul som heter tkinter.

Dracaena 5183 – Moderator
Postad: 3 aug 23:36 Redigerad: 3 aug 23:42

Jag hade inte rekommenderat C. Självklart, du kan verkligen göra allt med C, men inte allt är så enkelt att göra i C.

Det beror också på vad för typ av spel du vill skapa. C++/C# i Unreal och Unity är väldigt kraftigt.

Pratar vi snarare om snake, eller lite mer simpla spel så tycker jag nog Python eller JavaScript är att föredra. 

Java fungerar självklart också.

Lindehaven 798 – Lärare
Postad: 4 aug 15:41

Din fråga gäller böcker och det finns ett antal beroende på vilket språk/utvecklingsmiljö du tänker använda. Det finns även en mängd tutorials på internet. Videor är ofta bra men jag tycker att text är enklare att följa i sin egen takt.

Om du siktar på en karriär inom spelprogrammering så tror jag att du bör ta tjuren vid hornen och lära dig C++ eller C# samt Unreal eller Unity som även @Dracaena tipsade om.

Gör du det för att lära dig programmering genom att utveckla enklare spel så kan Python och arcade vara en bra start med något lägre "tröskel" in.

Lär dig grunder i Python och arcadehttps://api.arcade.academy/en/latest/get_started.html

Mycket mer om arcadehttps://api.arcade.academy/en/latest/ 

Peter1986 21
Postad: 5 aug 18:30 Redigerad: 5 aug 18:38

Tack för tipsen, allihop.
Jag tror att jag ska börja med att träna lite på Python och Java.

Svara Avbryt
Close