16 svar
384 visningar
Korra 3888
Postad: 2 aug 10:39 Redigerad: 2 aug 10:40

Vilken kreativ uppgift (hp matte)

 

 

Vad har skaparna av hp-matte för utbildning? Doktorand i matematik +?

AlexMu 940
Postad: 2 aug 11:02

Håller med! Snygg för att vara hp! 

Ooooh den var riktigt trevlig!

Bra uppgift. Här gäller det att komma fram till något som man nog lär sig i högstadiet, men som inte är alldeles uppenbart.

Tomten 2001
Postad: 2 aug 12:08

Att skapa uppgifter för HP kräver bastant matematisk bildning och disciplin. Därutöver krävs pedagogisk insikt så att de uppgifter man skapar blir lärande och precist formulerade. Denna enkla uppgift är ett exempel på detta. Synd bara att den är en ”flervals-uppgift”. Den som löser uppgiften borde själv få chansen att åstadkomma ett bindande resonemang.

sictransit skrev:

Bra uppgift. Här gäller det att komma fram till något som man nog lär sig i högstadiet, men som inte är alldeles uppenbart.

Det räcker att kunna att vinkelsumman i en triangel är 180 grader. 

MrPotatohead skrev:
sictransit skrev:

Bra uppgift. Här gäller det att komma fram till något som man nog lär sig i högstadiet, men som inte är alldeles uppenbart.

Det räcker att kunna att vinkelsumman i en triangel är 180 grader. 

Självfallet, men man skall ju inse att de är så uppgiften skall lösas också. Dessutom skall man komma ihåg att ett varv är 360 grader, så att det försvinner en halvcirkel. Det är nog inte så plättlätt för alla, särskilt inte på ett HP. 

Trinity2 Online 3710
Postad: 2 aug 14:05
Korra skrev:

Vad har skaparna av hp-matte för utbildning? Doktorand i matematik +?

De är troligen pedagoger och 'misslyckade matematiker'.

Statistiskt sett har de lyckats väl. Jag tror det är endast 2 uppgifter under snart 15 års tid som har tilldelats alternativa svar pga. av diffus frågeställning och/eller felaktiga bilder. Bara det är en prestation.

En djävul som läser bibeln skulle kanske vilja ha in "vardera" (eller "radierna") i första meningen. De brukar ha denna patologiska typ av formulering, men kanske det har lättats upp på senare tid av olika skäl.

sictransit skrev:
MrPotatohead skrev:
sictransit skrev:

Bra uppgift. Här gäller det att komma fram till något som man nog lär sig i högstadiet, men som inte är alldeles uppenbart.

Det räcker att kunna att vinkelsumman i en triangel är 180 grader. 

Det är nog inte så plättlätt för alla, särskilt inte på ett HP. 

Verkligen inte. Det är ovanligt många steg för en XYZ-fråga. Det är heller ingen ”standarduppgift”, som många andra.

Personligen hade jag nog fått hoppa över den i första vändan. Om jag inte har tur och råkar tänka i rätt banor direkt.

Jag är övertygad om att fyra cirklar på en kvadrat hade varit väsentligt enklare.

Då är det lättare att snabbt se att det försvinner fyra kvarter och arean blir 3π.

Trinity2 Online 3710
Postad: 2 aug 15:20
sictransit skrev:

Jag är övertygad om att fyra cirklar på en kvadrat hade varit väsentligt enklare.

Då är det lättare att snabbt se att det försvinner fyra kvarter och arean blir 3π.

Eftersom vinkelsumman är konstant kan topphörnet dras mot "basen" vilket ger (i limes) en linje med 2.5 cirklar.

Korra 3888
Postad: 2 aug 19:56
Trinity2 skrev:
Korra skrev:

Vad har skaparna av hp-matte för utbildning? Doktorand i matematik +?

De är troligen pedagoger och 'misslyckade matematiker'.

Statistiskt sett har de lyckats väl. Jag tror det är endast 2 uppgifter under snart 15 års tid som har tilldelats alternativa svar pga. av diffus frågeställning och/eller felaktiga bilder. Bara det är en prestation.

En djävul som läser bibeln skulle kanske vilja ha in "vardera" (eller "radierna") i första meningen. De brukar ha denna patologiska typ av formulering, men kanske det har lättats upp på senare tid av olika skäl.

Intressant svar, varför tycker du som du gör

Trinity2 skrev:
sictransit skrev:

Jag är övertygad om att fyra cirklar på en kvadrat hade varit väsentligt enklare.

Då är det lättare att snabbt se att det försvinner fyra kvarter och arean blir 3π.

Eftersom vinkelsumman är konstant kan topphörnet dras mot "basen" vilket ger (i limes) en linje med 2.5 cirklar.

Bra sätt att åskådliggöra det. Två spetsar försvinner när vinkeln går mot 180 och kapar bort en halvcirkel. 

Dr.scofield 561
Postad: 2 aug 20:48

Är det någon som vill dela med sig av sitt tankesätt? :) Min lösning tog mer tid än vad som bör läggas på uppgiften. 

sictransit 2844 – Livehjälpare
Postad: 2 aug 20:53 Redigerad: 2 aug 20:55
Dr.scofield skrev:

Är det någon som vill dela med sig av sitt tankesätt? :) Min lösning tog mer tid än vad som bör läggas på uppgiften. 

Apselut! Vinkelsumman i en triangel är 180 grader. De tre cirkelsektorerna som försvinner är alltså tillsammans 180 grader, alltså hälften av en cirkels 360. Återstår 2½ cirkelarea och med r=1 blir det C som är rätt svar.

Korra 3888
Postad: 3 aug 11:35 Redigerad: 3 aug 13:24

såg ej att någon redan skrivit den metoden, bättre förklaring än min. Jag tänkte likadant. 

Trinity2 Online 3710
Postad: 4 aug 18:59
sictransit skrev:
Trinity2 skrev:
sictransit skrev:

Jag är övertygad om att fyra cirklar på en kvadrat hade varit väsentligt enklare.

Då är det lättare att snabbt se att det försvinner fyra kvarter och arean blir 3π.

Eftersom vinkelsumman är konstant kan topphörnet dras mot "basen" vilket ger (i limes) en linje med 2.5 cirklar.

Bra sätt att åskådliggöra det. Två spetsar försvinner när vinkeln går mot 180 och kapar bort en halvcirkel. 

Detta kallas(?) för "invariansprincipen".

Inget jag kom i kontakt med i gymnasiet på min tid. Har det ändrats idag?

Det är väl mera ett "analysverktyg" än ett strikt bevis, men kanske funkar bra i många situationer, typ HP?

Svara
Close