9 svar
89 visningar
Johanna1999 18 – Fd. Medlem
Postad: 2 mar 2021 09:35

Vilken potensregel ska jag använda för att få reda på x?

Jag har förstått att jag kan bryta ut en 4, men sen kommer jag inte vidare... Vad ska jag sätta framför roten ur tecknet? Sk jag ta inversen?

qwerty1234 114
Postad: 2 mar 2021 09:38

Kan du skriva om vänster ledet i ditt näst sista steg så att det har samma bas som höger ledet?

Johanna1999 18 – Fd. Medlem
Postad: 2 mar 2021 09:43

Okej nu skrev jag om det, tack!

Johanna1999 18 – Fd. Medlem
Postad: 2 mar 2021 10:10

Hur ska jag göra nu? 

Smaragdalena 78373 – Lärare
Postad: 2 mar 2021 10:15

Sätt in ditt svar i ursprungsekvationen och kolla om det stämmer. Om det gör det är allt bra, om det inte gör det vet du att du behöver jobba mer.

Johanna1999 18 – Fd. Medlem
Postad: 2 mar 2021 10:18

det står att x ska bli 3/2. Men jag har ju inget svar ännu 

Bedinsis 2639
Postad: 2 mar 2021 10:23

Du kommer fram till att

9x/3=3

Om vi nu inför variabeln y= x/3 så står det

9y=3

Vet du vilket tal man skall upphöja 9 med för att få 3? qwerty1234's råd kan här vara till hjälp.

Smaragdalena 78373 – Lärare
Postad: 2 mar 2021 10:25

Det stämmer att 9x/3 = 3 men nästa rad stämmer inte. Du borde ha att (32)x/3 = 3. Kommer du vidare?

Johanna1999 18 – Fd. Medlem
Postad: 2 mar 2021 10:28

Tack för hjälpen, nu kom jag fram till rätt svar! Så införa en ny variabel är nyckeln i såna här problem alltså? :)

Bedinsis 2639
Postad: 2 mar 2021 10:38 Redigerad: 2 mar 2021 12:22

Det KAN vara nyckeln. Det beror på hur man tänker.

Hade jag stått bakom ryggen på dig och du pekat i ditt anteckningsblock skulle jag antagligen använt tummen för att täcka över x/3 och sagt att "Du har alltså att 9 upphöjt till 'någonting' blir 3, vad är då detta någonting?".

Detta är egentligen samma sak som införandet av en ny variabel, fast förklarat på ett annorlunda vis som du kanske har stött på tidigare. Det kanske hjälper att höra detta.

Svara Avbryt
Close