Vilket/vilka intervall A-D kan medelvärdet M ligga på? Motivera. (A-fråga)
Hej hej! : ) Håller just nu på att plugga inför matte NP och har fasnat lite på denna gamla NP fråga:
Jag har redan uteslutit A, då det är omöjligt att medelvärdet är 0 om vi har andra värden över 0 (man kan inte heller dividera något och få kvoten 0). Men jag är osäker på hur man ska bevisa att de andra stämmer (vilket de gör enligt facit). Det jag har gjort än så länge är att skriva upp alla värden man får av lådogrammet, vilket är:
Median=20
Lägsta värde=0
Högsta värde=112
Nedre kvartil=6
Övre kvartil=31
Ett lösningssätt jag har sett är att man räknar ut minsta och största medelvärde och därefter kollar vilka intervall som faller under dem. Men jag förstår inte hur man ska göra det utan att veta exakt hur många elever som har med sig ex. 7 kr till skolan. Hur ska jag göra?
Tack! : D
Tydligen hade elev nr 1 (när man ordnar dem i storleksordning) med sig 0 kronor, elev nr 10 hade 20, nr 19 hade 112, nr 5 hade 6 och nr 15 hade 31.
Det är allt vi vet. Vad får man när de övriga är så små som möjligt?
Ändring: Det kanske ska vara att medelvärdet av elev 5 och 6 är 6, och medelvärdet för nummer 14 och 15 är 31.
Yngve skrev:Hej.
Ett sätt att angripa uppgiften är detta.
Hjälper det dig?
Inte direkt :,( Jag förstår inte hur liknelsen med lådan fungerar. Den säger väl inte hur många elever har med sig x kr? Eller jag kanske har missförstått..
Eller jo nu tror jag att jag förstår! Jag behövde bara tänka lite, tack så mycket! Jag inser nu hur hjälpsam liknelsen var haha : )
Jag undrar bara hur antalet personer ska fördelas inom lådogrammet? Jag försöker lista ut det själv och med bilder jag hittat på nätet men jag förstår inte direkt.
coremeltdown skrev:Eller jo nu tror jag att jag förstår! Jag behövde bara tänka lite, tack så mycket! Jag inser nu hur hjälpsam liknelsen var haha : )
Vad bra! Om man lyckas hitta sådana saker så blir ofta problemen mycket lättare att lösa.
Jag undrar bara hur antalet personer ska fördelas inom lådogrammet? Jag försöker lista ut det själv och med bilder jag hittat på nätet men jag förstår inte direkt.
För lådagram gäller generellt att den delar in observationerna i fyra lika stora delar.
i ditt fall betyder det att eleverna är indelade enligt följande:
