5 svar
55 visningar
Limona 5
Postad: 22 sep 13:52 Redigerad: 22 sep 13:55

vill vara nyttig

Hej min hemkunskapslärare säger att i 2 terminer ska vi inte äta så mycket kolhydrater men jag kan inte få bort sötsuget för att min lilla syster retar mig alltid jag har lärt mig kunna avstå från chips men kan jag få mer hjälp.

Jag vill verkligen få bra betyg på det här projektet

AbbyXavior 20
Postad: 27 sep 16:44

Det jag kan rekommendera, är jordnötter (om du inte är nötallergier) det är väldigt gott, och jag själv fastnar lätt för det om jag bara tar några stycken, sedan om du bara vill äta lite som ett snack på dagen kan jag också rekommendera gurka. Det är jättegott, och om du vill pröva, så ta lite salt på det, det blir ännu godare, hela min släkt älskar gurka med salt. Hoppas att det här hjälper dig! :)

mekatronik 357
Postad: 27 sep 17:28

Frukt är det bästa du kan äta för att fylla sötsuget, jag tappade 40 kg genom att bland annat byta ut mina mellanmål till bara banan/vattenmelon/körsbär. Ändrade självklart också resterande delar av min kost men just för sötsuget är dessa tre frukter grymma.

AbbyXavior 20
Postad: 28 sep 08:08

Jag tror inte att det funkar, för att frukt är en av de maträtter som innehåller mest kolhydrater, och uppgiften är att undvika  kolhydrater, men om det inte gjorde det så skulle det vara ett bra förslag :)

mekatronik 357
Postad: 28 sep 09:14
AbbyXavior skrev:

Jag tror inte att det funkar, för att frukt är en av de maträtter som innehåller mest kolhydrater, och uppgiften är att undvika  kolhydrater, men om det inte gjorde det så skulle det vara ett bra förslag :)

Det var därför jag skrev för just sötsuget. En banan har mellan 80-110 kalorier beroende på storlek, samma för äpple. I snitt bränner en person i normalvikt mellan 1700-2100 kalorier om dagen av att bara vara vaken. Håller man sig i intervallet kan du i princip äta vad som helst.

Teraeagle 15787 – Moderator
Postad: 28 sep 10:00

Gäller det även långsamma kolhydrater? Ett vanligt råd är annars att äta fullkornsprodukter och livsmedel med mycket fibrer vilket gör att man inte blir sötsugen lika lätt. Ofta beror sötsuget på att man är hungrig eller har ätit för dåligt.

Svara Avbryt
Close