18 svar
1635 visningar
rrt04 är nöjd med hjälpen
rrt04 1033 – Fd. Medlem
Postad: 13 jan 2018 13:23

Vinklar

Hej! 

Jag behöver hjälp med denna uppgift:

3017
Hugo tittar på en flaggstång som han inte vet längden på. Klockan 12.00 mäter han längden på skuggan till 6 m och vinkeln mellan slutet på skuggan och flaggstångens topp till 60°. Rita en bild av flaggstången med skugga. Låt 1 cm på bilden motsvara 1 m i verkligheten.
a Hur hög är flaggstången?
b Om Hugo väntar till lite senare på dagen då vinkeln mellan slutet på skuggan och flaggstångens topp är 45° är det lätt att bestämma höjden på flaggstången utan att rita. Förklara.

 

Tack i förhand

Smaragdalena Online 78290 – Lärare
Postad: 13 jan 2018 13:46

Rita!

rrt04 1033 – Fd. Medlem
Postad: 13 jan 2018 13:52
Smaragdalena skrev :

Rita!

Jag behöver hjälp med a-delen. Jag har försökt att rita men det har itne gått så bra för jag vet inte hur jag ska lösa själva uppgiften. Skuggan är ju 6m vilket gör att jag ska rita skuggan som 6 cm, så hur kommer jag kunna ta reda på flaggans längd. 

Mvh

Smaragdalena Online 78290 – Lärare
Postad: 13 jan 2018 14:00

Du lösera-delen genom att rita en triangel. Du vet ju vinkeln också, och så kan du räkna med att flaggstången står lodrätt, så den vinkeln är 90 grader. Om du ritar en triangel där den korta sidan är 6 cm, en vinkel är 60, en är 90 och den tredje  är 30 grader så kan du mäta i bilden. Det går att räkna ut detta också, men det är nog över åk7-nivå. (Det handlar om Pythagoras sats.)

rrt04 1033 – Fd. Medlem
Postad: 13 jan 2018 14:05 Redigerad: 13 jan 2018 14:14
Smaragdalena skrev :

Du lösera-delen genom att rita en triangel. Du vet ju vinkeln också, och så kan du räkna med att flaggstången står lodrätt, så den vinkeln är 90 grader. Om du ritar en triangel där den korta sidan är 6 cm, en vinkel är 60, en är 90 och den tredje  är 30 grader så kan du mäta i bilden. Det går att räkna ut detta också, men det är nog över åk7-nivå. (Det handlar om Pythagoras sats.)

Ok, så jag ska svara hur lång flaggan är i cm och inte meter eller ska jag skriva att flaggstången är 8,1 m lång. OBS. När jag ritade flaggstången så var den 8,1 cm lång 

Mvh 

Smaragdalena Online 78290 – Lärare
Postad: 13 jan 2018 16:23

Då har du ritat fel. Din vinkel som borde vara 60 grader måste vara knappt 54 grader om du får det svaret.

Smaragdalena Online 78290 – Lärare
Postad: 13 jan 2018 16:33

Jag raderade just din dubbelpost. Det är inte tillåtet att ha två trådar om samma fråga. /moderator

rrt04 1033 – Fd. Medlem
Postad: 13 jan 2018 16:47
Smaragdalena skrev :

Jag raderade just din dubbelpost. Det är inte tillåtet att ha två trådar om samma fråga. /moderator

Ok, tack, men jag trode att man inte fick ha två frågor i ett inlägg

mvh

rrt04 1033 – Fd. Medlem
Postad: 13 jan 2018 16:49
Smaragdalena skrev :

Då har du ritat fel. Din vinkel som borde vara 60 grader måste vara knappt 54 grader om du får det svaret.

Ok, ska jag använda en gradskiva när jag ritar eller ska jag uppskatta? 

Mvh

Smaragdalena Online 78290 – Lärare
Postad: 13 jan 2018 17:32

Naturligtvis skall du använda gradskiva. Hur skulle du annars kunna rita en vinkel som är 60 grader?

rrt04 1033 – Fd. Medlem
Postad: 13 jan 2018 19:40
Smaragdalena skrev :

Naturligtvis skall du använda gradskiva. Hur skulle du annars kunna rita en vinkel som är 60 grader?

Ok! Men hur ska jag lösa B uppgiften. 

Smaragdalena Online 78290 – Lärare
Postad: 13 jan 2018 20:23

På samma sätt. Rita! Det är något särskilt med en triangel med vinklarna 45, 45 och 90 grader.

rrt04 1033 – Fd. Medlem
Postad: 14 jan 2018 13:08
Smaragdalena skrev :

På samma sätt. Rita! Det är något särskilt med en triangel med vinklarna 45, 45 och 90 grader.

Är att det blir en likbent triangel. 

Smaragdalena Online 78290 – Lärare
Postad: 14 jan 2018 15:42

Ja, att den är likbent och rätvinklig. Om du mäter upp skuggan och den är 10 m lång, hur hög är då flaggstången?

rrt04 1033 – Fd. Medlem
Postad: 14 jan 2018 18:47
Smaragdalena skrev :

Ja, att den är likbent och rätvinklig. Om du mäter upp skuggan och den är 10 m lång, hur hög är då flaggstången?

10m, men jag förstår inte varför. 

Mvh

Smaragdalena Online 78290 – Lärare
Postad: 14 jan 2018 19:12

En 45-45-90-triangel brukar kallas "en halv kvadrat". I en kvadrat är ju alla sidorna lika långa. Hjälper det dig?

rrt04 1033 – Fd. Medlem
Postad: 15 jan 2018 17:37
Smaragdalena skrev :

En 45-45-90-triangel brukar kallas "en halv kvadrat". I en kvadrat är ju alla sidorna lika långa. Hjälper det dig?

Men sidorna är inte lika långa i denna triangeln. 

Mvh

Smaragdalena Online 78290 – Lärare
Postad: 15 jan 2018 17:46

Inte alla tre, men två av dem. Rita till en likadan triangel, den längsta sidan mot den längsta sidan, så får du fram kvadraten.

rrt04 1033 – Fd. Medlem
Postad: 15 jan 2018 18:05
Smaragdalena skrev :

Inte alla tre, men två av dem. Rita till en likadan triangel, den längsta sidan mot den längsta sidan, så får du fram kvadraten.

Jaha, tack ska du ha för hjälpen! 

Mvh 

Svara Avbryt
Close