7 svar
204 visningar
Dani163 1009
Postad: 1 apr 2023 00:28

Visa att en linje är parallell med en plan

 

Hej alla,

Jag arbetar med en uppgift om linjär algebra och jag behöver hjälp med att visa att linjen

x-2=y+32=z-14 x-2=\frac{y+3}{2}=\frac{z-1}{4}

är parallell med planet 2y-z=12 y-z=1. Dessutom behöver jag också räkna ut avståndet mellan linjen och planet.

Jag har försökt lösa uppgiften genom att skriva om planet i riktningsvektorform och hitta en riktningsvektor för linjen. Sedan använde jag skalärprodukten för att visa att riktningsvektorn för linjen är vinkelrät mot normalvektorn för planet, vilket skulle visa att linjen är parallell med planet. Men jag fastnade när jag försökte räkna ut avståndet mellan linjen och planet.

Jag skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig att förstå hur jag kan lösa denna uppgift. Tack på förhand!

D4NIEL 2525
Postad: 1 apr 2023 00:57 Redigerad: 1 apr 2023 01:00

Linjen är som sagt parallell med planet

Rita planet (ett tjockt horisontellt streck duger om konstnärligheten tryter) och en parallell linje en bit ovanför planet.

Markera en valfri punkt på planet och en valfri punkt på linjen. Kalla punkterna något, t.ex. PP och QQ. Dra en vektor mellan dem.

Kan du också markera planets normalvektor, kanske så att det blir en rätvinklig triangel? Normalen ska ju vara vinkelrät mot både planet och linjen. Ger det dig några geometriska eller vektoriella idéer baserat på vad ni lärt er hittills?

Dani163 1009
Postad: 1 apr 2023 01:14 Redigerad: 1 apr 2023 01:14

D4NIEL skrev:

Linjen är som sagt parallell med planet

Rita planet (ett tjockt horisontellt streck duger om konstnärligheten tryter) och en parallell linje en bit ovanför planet.

Markera en valfri punkt på planet och en valfri punkt på linjen. Kalla punkterna något, t.ex. PP och QQ. Dra en vektor mellan dem.

Kan du också markera planets normalvektor, kanske så att det blir en rätvinklig triangel? Normalen ska ju vara vinkelrät mot både planet och linjen. Ger det dig några geometriska eller vektoriella idéer baserat på vad ni lärt er hittills?

I denna ritning representerar den nedre horisontella linjen planeten, och linjen ovanför representerar ”parallella linjen”. Punkten P är en punkt på planeten, och punkten Q är en punkt på linjen. Normalvektorn n\vec{n} skulle vara en vektor som pekar uppåt och som är vinkelrät mot planeten, den ritade jag med ett gult streck. Vektorn mellan P och Q ritade jag med ett rött streckad linje.

 

Observera att denna ritningen gjordes på min iPhone och att det inte är perfekt.  

D4NIEL 2525
Postad: 1 apr 2023 01:28 Redigerad: 1 apr 2023 01:51

Tycker det blev jättebra. Nu kan du ta en punkt i planet, vilken punkt du vill, bara den uppfyller planets ekvation. En punkt som verkar lätt är t.ex. P=(0,1,1)P=(0,1,1)

Den uppfyller planets ekvation eftersom 2y-z=12y-z=1 ty 2·1-1=12\cdot 1-1=1

Försök också hitta en punkt QQ på linjen, vilken som helst. Sedan bildar du vektorn QP\vec{QP}

Märk också ut vinkeln mellan normalvektorn och vektorn QP\vec{QP}. Kanske kan du använda skalärprodukten mellan vektorerna till något?

Andra möjliga vägar är kryssprodukt, projektion eller vanlig gymnasiegeometri, Du har ju en rätvinklig triangel.

Du kan också försöka hitta en punkt direkt "under" linjen,

EDIT: vi tar bort onödigt komplicerade spetsfundigheter av pedagogiska skäl.

Dani163 1009
Postad: 1 apr 2023 20:43
D4NIEL skrev:

Tycker det blev jättebra. Nu kan du ta en punkt i planet, vilken punkt du vill, bara den uppfyller planets ekvation. En punkt som verkar lätt är t.ex. P=(0,1,1)P=(0,1,1)

Den uppfyller planets ekvation eftersom 2y-z=12y-z=1 ty 2·1-1=12\cdot 1-1=1

Försök också hitta en punkt QQ på linjen, vilken som helst. Sedan bildar du vektorn QP\vec{QP}

Varför vill man hitta två nya punkter och rita en till vektor, kunde man inte behålla de som jag markerade på min ritning? Kan samma P vara (0, 1, 1) t.ex.? Blir svårt att föreställa sig vart en punkt kan vara när man jobbar med tre dimensioner.

Märk också ut vinkeln mellan normalvektorn och vektorn QP\vec{QP}. Kanske kan du använda skalärprodukten mellan vektorerna till något?

Vill vi alltså räkna ut arccosa·bab=θ\arccos \left( \frac{a\cdot b}{\left| a\right| \left| b\right| } \right) =\theta?

Andra möjliga vägar är kryssprodukt,

Så vill få upphov till en ny tredimensionell vektor (a × b) med egen längd och riktning, där riktningen är vinkelrät mot det plan som spänns upp av de två vektorerna a och b?

projektion

Alltså en  ortogonalprojektion? För att bestämma en uppdelning av en vektor v i en del som ligger i ett underrum, och den del som är ortogonal mot underrummet, där den senare är det vi är intresserade av?

eller vanlig gymnasiegeometri

och

Du kan också försöka hitta en punkt direkt "under" linjen,

inte säker på vad du syftar på här.

D4NIEL 2525
Postad: 1 apr 2023 22:44 Redigerad: 1 apr 2023 23:05
Dani163 skrev:

Varför vill man hitta två nya punkter och rita en till vektor, kunde man inte behålla de som jag markerade på min ritning? Kan samma P vara (0, 1, 1) t.ex.? Blir svårt att föreställa sig vart en punkt kan vara när man jobbar med tre dimensioner.

Du kan behålla punkterna du markerat, men du måste låta punkterna anta några värden för att konkret kunna bilda vektorn QP=Q-P\vec{QP}=Q-P. Det viktiga är att en av punkterna ligger i planet och en på linjen.

När du vet hur lång hypotenusan |QP||\vec{QP}| är och kanske även känner till vinkeln θ\theta (som ju är vinkeln mellan normalen och QP\vec{QP}) kan du med enkel geometri bestämma närliggande katet dd:

Det är avståndet dd man söker i frågan. Och enligt figuren är d=|QP|cos(θ)d=|\vec{QP}|\cos(\theta)

Tips: notera att uttrycket |QP|cos(θ)|\vec{QP}|\cos(\theta) eventuellt kan tänkas dyka upp i skalärprodukten QP·n\vec{QP}\cdot \vec{n}


Om ni lärt er projektionsformeln kan du projicera vektorn QP\vec{QP} på normalen direkt, absolutbeloppet blir naturligtvis dd då också.

 

Dani163 1009
Postad: 2 apr 2023 00:13 Redigerad: 2 apr 2023 00:27
D4NIEL skrev:
Dani163 skrev:

Varför vill man hitta två nya punkter och rita en till vektor, kunde man inte behålla de som jag markerade på min ritning? Kan samma P vara (0, 1, 1) t.ex.? Blir svårt att föreställa sig vart en punkt kan vara när man jobbar med tre dimensioner.

Du kan behålla punkterna du markerat, men du måste låta punkterna anta några värden för att konkret kunna bilda vektorn QP=Q-P\vec{QP}=Q-P. Det viktiga är att en av punkterna ligger i planet och en på linjen.

När du vet hur lång hypotenusan |QP||\vec{QP}| är och kanske även känner till vinkeln θ\theta (som ju är vinkeln mellan normalen och QP\vec{QP}) kan du med enkel geometri bestämma närliggande katet dd:

Det är avståndet dd man söker i frågan. Och enligt figuren är d=|QP|cos(θ)d=|\vec{QP}|\cos(\theta)

Tips: notera att uttrycket |QP|cos(θ)|\vec{QP}|\cos(\theta) eventuellt kan tänkas dyka upp i skalärprodukten QP·n\vec{QP}\cdot \vec{n}


Om ni lärt er projektionsformeln kan du projicera vektorn QP\vec{QP} på normalen direkt, absolutbeloppet blir naturligtvis dd då också.

 

Svarade fel. Ska skriva en ny kommentar.

D4NIEL 2525
Postad: 2 apr 2023 13:37 Redigerad: 2 apr 2023 13:38

Jag ser nu att jag i hastigheten skrev QP=Q-P\vec{QP}=Q-P men det ska såklart vara P-QP-Q, inte för att det spelar någon roll åt vilket håll vektorn är riktad eftersom vi alltid anser att dd är ett absolutbelopp.

d=|QP·nn|=85d=|\frac{\vec{QP}\cdot \vec{n}}{\|\vec{n}\|}|=\frac{8}{\sqrt{5}}

Svara Avbryt
Close