10 svar
37 visningar
Freedom är nöjd med hjälpen!
Freedom 99
Postad: 28 jun 2020

visa lösningen med graf!

Det är barmark och börjar snöa med konstant hastighet. Efter två timmar upphör snöfallet. Rita en enkel graf som visar ett möjligt sätt på vilket snödjupet ändras med tiden. 

Mitt svar, om det är stämmer?

Det stämmer fram till tiden är 120 minuter, sedan stämmer det inte. Hur tjockt är snötäcket efter exempelvis 3 timmar?

Freedom 99
Postad: 28 jun 2020
Smaragdalena skrev:

Det stämmer fram till tiden är 120 minuter, sedan stämmer det inte. Hur tjockt är snötäcket efter exempelvis 3 timmar?

Jag har redigerat mitt svar till den här nya, om det vara rätt?? Mitt svar: efter 2 timmar börjar det att smälta, 3,20 cm/Per timme , och det tar 2,5 timmar att alt smälter.

Nej, det är fel. Läs vad det står i uppgiften om snödjupet - det har slutat snöa, men det står inget om att snön smälter.

Freedom 99
Postad: 28 jun 2020
Smaragdalena skrev:

Nej, det är fel. Läs vad det står i uppgiften om snödjupet - det har slutat snöa, men det står inget om att snön smälter.

Om det upphör med snö och det inte smälter fortsätter linjen horisontellt de närmaste timmarna och är fortfarande 8 cm. Om jag har förstått dig.??

Laguna 9049
Postad: 28 jun 2020

Om det är plusgrader så kan det väl först snöa och sedan smälta. 

Freedom skrev:
Smaragdalena skrev:

Nej, det är fel. Läs vad det står i uppgiften om snödjupet - det har slutat snöa, men det står inget om att snön smälter.

Om det upphör med snö och det inte smälter fortsätter linjen horisontellt de närmaste timmarna och är fortfarande 8 cm. Om jag har förstått dig.??

Ja, men så har du inte ritat på något av diagrammet. Det första tar bara slut, och i det andra går linjen nedåt.

Yngve 16186 – Volontär digitala räknestugor
Postad: 28 jun 2020 Redigerad: 28 jun 2020

Du har visat att du förstår hur du med hjälp av en graf kan åskådliggöra ett förlopp, vilket jag antar var det viktiga i den här uppgiften. Bra!

Jag tycker att bäda dina förslag på vad som händer efter de inledande två timmarna är lika bra. Det står ju inte i uppgiften vad som händer efter minut 120, och då är det fritt fram att göra ett antagande kring det. Det viktiga är att du tydligt beskriver vad du antar sker, och det har du gjort. Bra!

Din smältkurva är korrekt och din beskrivning av hur en "konstant snötäcke"-kurva skulle se ut är korrekt. Bra!

Laguna skrev:

Om det är plusgrader så kan det väl först snöa och sedan smälta. 

Det borde ha stått i uppgiften, i så fall.

Freedom 99
Postad: 28 jun 2020
Yngve skrev:

Du har visat att du förstår hur du med hjälp av en graf kan åskådliggöra ett förlopp, vilket jag antar var det viktiga i den här uppgiften. Bra!

Jag tycker att bäda dina förslag på vad som händer efter de inledande två timmarna är lika bra. Det står ju inte i uppgiften vad som händer efter minut 120, och då är det fritt fram att göra ett antagande kring det. Det viktiga är att du tydligt beskriver vad du antar sker, och det har du gjort. Bra!

Din smältkurva är korrekt och din beskrivning av hur en "konstant snötäcke"-kurva skulle se ut är korrekt. Bra!

Precis! efter 2 timmar det kan flera händer, därför jag har bestämt att snön ska smälta men kanske börjar med snön igen eller det är minus grader faller inte snö och inte smälter heller, men försätter att vara konstant 8 cm efter några timmar eller dagar.

Freedom skrev:

Precis! efter 2 timmar det kan flera händer, därför jag har bestämt att snön ska smälta men kanske börjar med snön igen eller det är minus grader faller inte snö och inte smälter heller, men försätter att vara konstant 8 cm efter några timmar eller dagar.

Yes. Det viktiga är att du beskriver dina antaganden i lösningen. Då visar du läraren att du förstår sammanhangen.

Svara Avbryt
Close