10 svar
50 visningar
E.E.K behöver inte mer hjälp
E.E.K 588
Postad: 9 okt 2021 15:57

2015 vår NOG

Hej! Jag har en fråga angående denna uppgift. Jag förstår hur jag ska lösa problemet mha informationen i (1) men HUR ska jag kunna lösa frågan med enbart information (2)? Förstår verkligen inte, tycker det var väldigt invecklat. 
Svaret är nämligen D.

Macilaci 2113
Postad: 9 okt 2021 16:09

Förlåt, men vad betyder D?

E.E.K 588
Postad: 9 okt 2021 16:10
Macilaci skrev:

Förlåt, men vad betyder D?

Oj förlåt! D betyder ”Tillräcklig information för lösningen erhålls i (1) och (2) var för sig”

Macilaci 2113
Postad: 9 okt 2021 16:11 Redigerad: 9 okt 2021 16:27

Tack. Precis.

Om du ritar ett Venn-diagram, blir det plötsligt självklart.

Macilaci 2113
Postad: 9 okt 2021 16:32

F: antalet flickorna

P: antalet pojkarna 

FM: flickorna med moped

PM: pojkarna med moped

-----------------

P + F = 24

P = 2 * PM

F - FM = P - PM + 2

F - FM = FM + 4

-----------

Vi har tillräckligt många ekvationer.

E.E.K 588
Postad: 9 okt 2021 16:41
Macilaci skrev:

F: antalet flickorna

P: antalet pojkarna 

FM: flickorna med moped

PM: pojkarna med moped

-----------------

P + F = 24

P = 2 * PM

F - FM = P - PM + 2

F - FM = FM + 4

-----------

Vi har tillräckligt många ekvationer.

Tack för hjälpen! Tycker verkligen denna uppgiften var jättesvår så har svårt att se sammanhangen eftersom det är så mycket ouppklarade detaljer. Det blir så rörigt i huvudet på mig. Hur ska jag kunna få reda på FM när det inte ens finns värden till alla variabler?:/ Tycker det känns som att det fattas ett eller två värden i (2). Hur ser ekvationen med värdena ut då? 

E.E.K 588
Postad: 9 okt 2021 16:46

Vi vet ju inte t.ex: att antalet pojkar och flickor är lika stora, eller totala antalet pojkar i klassen, eller totala antalet pojkar som har moped eller ej moped. Vi vet ju ingenting känns det som. Bara massa lösa trådar:/

Macilaci 2113
Postad: 9 okt 2021 16:53 Redigerad: 9 okt 2021 16:55

Vi har ju 4 ekvationer och 4 okända värden. Behöver bara lösa ekvationssystemet (genom att t.ex. eliminera okända):

1) P + F = 24

2) P = 2 * PM

3) F - FM = P - PM + 2

4) F - FM = FM + 4

-------------------------

4) -> 5) F = 2 * FM + 4

3), 4) -> 6) P - PM + 2 = FM + 4 

2), 6) -> 7) PM = FM +2

2), 7) -> 8) P = 2 * FM + 4

5), 8) -> P = F 

osv

E.E.K 588
Postad: 9 okt 2021 17:08
Macilaci skrev:

Vi har ju 4 ekvationer och 4 okända värden. Behöver bara lösa ekvationssystemet (genom att t.ex. eliminera okända):

1) P + F = 24

2) P = 2 * PM

3) F - FM = P - PM + 2

4) F - FM = FM + 4

-------------------------

4) -> 5) F = 2 * FM + 4

3), 4) -> 6) P - PM + 2 = FM + 4 

2), 6) -> 7) PM = FM +2

2), 7) -> 8) P = 2 * FM + 4

5), 8) -> P = F 

osv

Tack, jag uppskattar verkligen tiden du lagt ner på att förklara. Tyvärr är det väldigt svårt för mig att förstå helt och hållet men ska klura på det lite till. Men detta är nog den svåraste NOG uppgiften jag gjort hittills. Är detta verkligen matte från åk 1 på gymnasiet? Är inte detta typ matte 2/3?

Macilaci 2113
Postad: 9 okt 2021 17:11

Ekvationssystem verkar vara matte 2

Macilaci 2113
Postad: 9 okt 2021 17:23 Redigerad: 9 okt 2021 17:25

Det var egentligen jag som överkomplicerade lösningen.

Som sagt, Venn-diagrammet visar lösningen på en gång:

Hälften av pojkarna har moped:

Av dem som inte har moped är flickorna 2 fler än pojkarna:

Av flickorna är de som inte har moped 4 fler än de som har moped:

Det är klart att 4*PM = 24, PM=6, F=2*PM=12, P=2*PM=12

Svara
Close