8 svar
76 visningar
N00R är nöjd med hjälpen
N00R 955
Postad: 2 apr 14:32 Redigerad: 2 apr 14:33

Abrahamitiska religionerna.

Jag frågade min lärare om vad det är jag ska kunna inför provet. Han svarade så här - 

Världsreligionerna: judendom, kristendom, islam samt hinduism och buddhism (gudsbild, människosyn, frälsning/mål för människan och hur det uppnås)

Det var ganska så längesen jag kollade runt om religionerna. Så har typ glömt :)

Jag har sökt mycket om de olika när det gäller frälsning / mål för människan oh de uppnås. Men jag får typ ingenting.

När de talar om människosyn så vet jag inte direkt vad det är exakt jag ska svara på.

När det gäller gudsbild, menar han då vad religionerna tror på? T.ex judendomen, kristendomen och islam tror på en gud. Men så gör inte buddismen eller hinduismen. Har inte direkt koll på det.

Tacksam för svar! 

plusminus 524
Postad: 2 apr 18:23

Gudsbild:

De abrahamitska religionerna tror på EN gud. Alla tre anser det är något viktigt och man försöker följa gudsregler för att man efter döden tror på himmel/helvete. Inom kristendomen tror man på treenigheten också (gud, fadern, son) men det finns inte i islam och judendomen.

Inom hinduismen tror man på FLERA gudar (går att söka upp). 

Inom buddhismen är det olika, de flesta anser att det inte finns någon gud och man betonar på människans handlingar. Det finns andra (främst östra asien) som anser Buddha vara som gud. Både hinduismen och buddhismen tror på en cirkulär tidslinje - återfödelse tills man når nirvana (tillstånd av frid). 

De abrahamitiska religionerna tror på en linjär tid - man föds, växer, dör.

N00R 955
Postad: 2 apr 19:19

Ahaa tack så jättemycket.

Men när det gäller människosyn och fräsning då?

N00R 955
Postad: 3 apr 17:23

När det gäller människosyn och fräsning då?

N00R 955
Postad: 3 apr 17:31

Vad menas med fräsning?

Du menar nog frälsning, inte fräsning.

N00R 955
Postad: 3 apr 17:55
Smaragdalena skrev:

Du menar nog frälsning, inte fräsning.

Hahahah det är nu jag märkte att jag skrev fel på samma ord alla tre senaste inlägg.

Men det är för att det är första gången jag hör ordet, så det var något nytt. Inget jag skriver varje dag i vardagen :)

Frälsning handlar om befrielse och räddning från synder, alltså att bli förlåten för sina synder och kan sen också handla om att få leva i harmoni och sedan nå himlen/ett liv efter detta.

Exempelvis beskrivs i kristendomen hur Jesus dog för människornas synder för att sedan återuppstå. Från Gud och Jesus så kan man ta emot frälsningen och få sina synder förlåtna. Det kan ske genom bön exempelvis att be trosbekännelsen eller Fader vår där man ber om förlåtelse för sina synder. Det kan också ske genom att ta emot nattvarden där man tar emot syndernas förlåtelse. Inom katolicismen så finns även bikten där man genom att bikta sig kan få sina synder förlåtna och därigenom nå frälsning. Målet med frälsningen är sedan att nå himlen och få leva ett evigt liv med Gud.

I Judendomen handlar frälsning om att göra goda gärningar. Liksom inom kristendomen kan ens synder förlåtas genom bekännelse och ånger. Det finns dock inte samma fokus på ett liv efter döden som i kristen tro. Källa: So-rummet

Inom islam så svarar Islamska förbundet så här på frälsning (observera att det är deras tolkning av religionen)

Muslimen tror på uppståndelse, ansvar och Domedagen. Han vet att det finns belöning och straff, att det finns liv efter detta och att belöning eller straff inte nödvändigtvis väntar till Domedagen, utan börjar direkt efter begravningen. Islam lär en person att vara ödmjuk och att inse att han inte kan uppnå frälsning genom sin egen rättrådighet. Den ofullkomliga människans försoning med Allah är beroende av tre saker: Allahs nåd och barmhärtighet, goda handlingar och rätt tro. Rätt tro och goda handlingar är förutsättningar för Allahs förlåtelse och för att vi ska kunna resa oss över våra vanliga tillkortakommanden.

N00R 955
Postad: 3 apr 18:38 Redigerad: 3 apr 18:43

Ahaaaa. Nu förstår jag. Tack så mycket!

Men inom buddism och hinduism hur funkar det där då?

Svara Avbryt
Close