Ädla och oädla metaller
vad är ädla och oädla metaller? vad är skillnaden? och vad betyder det om de är väteutdrivande. svara gärna så utförligt som mjligt
"Ädelhet" är ett begrepp som används för att beskriva vissa metallers förmåga att sno elektroner från andra. Om du skulle lägga ned en bit fast zink i en koppar(II)lösning, så skulle kopparen reduceras till fast koppar och samtidigt oxidera zinken till zinkjoner.
Om du istället skulle lägga ned en bit fast koppar i en zinklösning så hade det inte hänt något alls. Det beror på att koppar är mer "ädelt" än zink.
Att en metall är väteutdrivande innebär att den reagerar med vätejoner och bildar vätgas. Ett exempel är aluminium:
2Al (s) + 6H+ (aq) → 2Al3+ (aq) + 3H2 (g)
Detta sker om du t.ex. lägger en bit aluminiumfolie i saltsyra. Då börjar det bubbla och det bildas vätgas (som är explosiv i luft). Ett exempel på just detta kan du se här:
naytte skrev:Att en metall är väteutdrivande innebär att den reagerar med vätejoner och bildar vätgas.
Jag fick googla det. Det verkar vara en svensk skolterm...
Annars är det vanliga ordet https://sv.wikipedia.org/wiki/Oädla_metaller
Pieter Kuiper skrev:naytte skrev:Att en metall är väteutdrivande innebär att den reagerar med vätejoner och bildar vätgas.
Jag fick googla det. Det verkar vara en svensk skolterm...
Annars är det vanliga ordet https://sv.wikipedia.org/wiki/Oädla_metaller
Det är nog snarare en historisk term generellt, de kallas hydrogen liberating metals på engelska. Experimenten med väteutdrivande metaller och utspädd syra har ju gått att göra sedan lång tid tillbaka i historien.
mag1 skrev:
de kallas hydrogen liberating metals på engelska.
Termen ger mig bara en träff: https://www.google.com/search?q="hydrogen liberating metals"
Det är en patentskrift som är 70 år gammal.
Då är man nästan i alkemins tidsålder... skolan är en väldig traditionell institution.
Ja kanske inte kombinationen är så vanligt med -ing ändelsen, "hydrogen liberation" med eller utan"dilute acid" eller liknande kanske ger fler träffar.
Men alkemins tidevarv håller jag inte med om, motsvarande väteutdrivning var om jag inte missminner mig något som skedde i samband med upptäckten av grundämnent, Boyle/Cavendish under 1700 talet. Men experimentet är så pass enkelt att det har gått att göra sedan man kunnat rena fram väteutdrivande metaller. Och visst är det en traditionell institution, men det ligger väl generellt i undervisande och kunskapsinhämtande institutioners natur att vara traditionella?
Jag vidhåller att "väteutdrivande" inte är ett ord som som grundskolans elever ska behöva kunna.
Det är en svensk skolterm.
Fast det är väl rimligt att svenska elever lär sig svenska begrepp? ”Väteutdrivande metall” är ett ganska centralt begrepp som man lär sig väldigt tidigt när man studerar kemi. Dessutom går en viktig skiljelinje mellan metallers reduktionspotentialer just vid vätets reduktionspotential, så det är rimligt att man hittar något sätt att särskilja dessa grupper av metaller.
Ibland behandlas väteutdrivande och oädel metall som synonymer, ofta drar man dock skiljelinjen vid att en oädel metall korroderar i fuktig luft. Koppar är t.ex. inte väteutdrivande men korroderar (ärgar) i fuktig luft.
tack! stämmer det då att alla oädla metaller är väteutdrivande och alla ädla inte är det ?
Det beror på hur ”ädel” metallen är jämfört med vätejoner. ”Ädelhet” är ju ett relativt begrepp.