7 svar
347 visningar
lamayo är nöjd med hjälpen
lamayo 2570
Postad: 8 jan 2020 15:37

Adverb beskriver adverb

Ska skriva en mening där adverb beskriver adverb. 

Är följande mening korrekt: "Han sprang ofta snabbt"?

Jag tänker att ofta är adverb till sprang och snabbt beskriver adverbet. Är dock väldigt osäker på om jag fattat det rätt.

Tacksam för hjälp!

Smaragdalena 78373 – Lärare
Postad: 8 jan 2020 16:26

Det är inget riktigt bra exempel, eftersom "ofta" kan syfta antingen på "sprang" eller "snabbt".

Jag tänker att ofta är adverb till sprang och snabbt beskriver adverbet.

Nej, snabbt beskriver verbet.

Ett tydligare exempel är Han sprang väldigt snabbt.

Laguna 28563
Postad: 8 jan 2020 16:49

Jag tycker man kan bryta ner det första exemplet semantiskt så här: "Han sprang snabbt. Det gjorde han ofta."

Den andra tolkningen: "Han sprang ofta. Det gjorde han snabbt." är konstig.

Men "Han sprang ofta. Det gjorde han gärna." går bra, och bildar "Han sprang gärna ofta".

Men jag vet inget om syntaxformalism.

Jonto 9193 – Moderator
Postad: 8 jan 2020 18:06

Jag skulle säga att ett bra exempel är: Han spelade väldigt högt.

spelade=verb

högt=adverb (då det beskriver hur han spelade(verb))

mycket= adverb( då det beskriver hur högt(adverb) han spelade))

Jonto 9193 – Moderator
Postad: 8 jan 2020 18:09

Eller ja. "Han sprang ganska snabbt". ,  exempelvis.

Problemet är som ni varit inne på att "ofta" handlar om tid och inte kan beskriva hur snabbt han springer. Det blir således  också ett adverb till verbet "sprang".

 

"Han sprang onödigt ofta i skogen". , hade dock fungerat.

sprang= verb

ofta= adverb, beskriver när/hur han sprang(verb)

onödigt= adverb, beskriver hur ofta(adverb) han sprang

Arktos 3926
Postad: 8 jan 2020 18:22 Redigerad: 8 jan 2020 18:24

Här kommer lite syntaxformalism.

•  Han sprang [ofta] [snabbt]

Här är [ofta] och [snabbt] två skilda satsdelar (båda adverbial).
De behöver inte nödvändigtvis stå ihop. Man kan t ex säga
•  [Ofta] sprang han [snabbt]


Den andra meningen var

•  Han sprang [(väldigt) snabbt]

Här finns bara ett adverbial,  [(väldigt) snabbt] .
Ska man vända på den meningen måste det bli

• [(Väldigt) snabbt] sprang han

Det går t ex inte att säga
• Väldigt sprang han snabbt        (ogrammatiskt)

Man måste flytta hela satsdelen (hela frasen) och i den är
‘snabb’ huvudord och ‘väldigt’ en bestämning till 'snabb'.
Bestämningen måste alltid hänga ihop med sitt huvudord!

 

Allt blir mycket tydligare när man delar in meningen i fraser
och bestämmer sig för vilka som är satsdelar och vilka som är bestämningar.

Hur mycket håller man på med sådant i gymnasiet? 

lamayo 2570
Postad: 8 jan 2020 19:17 Redigerad: 8 jan 2020 19:18

Tack för all hjälp! Förstår nu.

lamayo 2570
Postad: 8 jan 2020 19:18
Arktos skrev:

Här kommer lite syntaxformalism.

•  Han sprang [ofta] [snabbt]

Här är [ofta] och [snabbt] två skilda satsdelar (båda adverbial).
De behöver inte nödvändigtvis stå ihop. Man kan t ex säga
•  [Ofta] sprang han [snabbt]


Den andra meningen var

•  Han sprang [(väldigt) snabbt]

Här finns bara ett adverbial,  [(väldigt) snabbt] .
Ska man vända på den meningen måste det bli

• [(Väldigt) snabbt] sprang han

Det går t ex inte att säga
• Väldigt sprang han snabbt        (ogrammatiskt)

Man måste flytta hela satsdelen (hela frasen) och i den är
‘snabb’ huvudord och ‘väldigt’ en bestämning till 'snabb'.
Bestämningen måste alltid hänga ihop med sitt huvudord!

 

Allt blir mycket tydligare när man delar in meningen i fraser
och bestämmer sig för vilka som är satsdelar och vilka som är bestämningar.

Hur mycket håller man på med sådant i gymnasiet? 

Tack så mycket! Vet att vi ska gå in på satsdelar strax i kursen.

Svara Avbryt
Close