18 svar
279 visningar
Ha en fin dag är nöjd med hjälpen
Ha en fin dag 2221
Postad: 23 maj 2023 21:13

AI och läxor

Är det säkert att använda AI-botar som hjälp när man pluggar? 

Laguna Online 28725
Postad: 23 maj 2023 21:15

Menar du om någon kan avgöra om du fuskar?

Ha en fin dag 2221
Postad: 23 maj 2023 21:16
Laguna skrev:

Menar du om någon kan avgöra om du fuskar?

Dels det. Men också om man kan lite på informationen man får?

Laguna Online 28725
Postad: 23 maj 2023 21:16

Absolut inte. Men du kan kolla det du får mot andra källor.

OILOL 469
Postad: 23 maj 2023 21:18 Redigerad: 23 maj 2023 21:19

Hur menar du med säkert? Jag själv tycker inte att det skulle vara en bra idé att t.ex kopiera av en text som en AI har skrivit, för då försvinner hela syftet med uppgiften och om läraren intervjuar dig om din text så kan du inget om den. 

Men det finns många fördelar att plocka ut från AI-verktyg, att bolla ideer och få hjälp med idéer till olika argument till en argumenterande text kan AI vara väldigt användbart. Då kan du sen hitta dina egna källor och skriva din egna text, men du slipper att grumla på vad din text ska innehålla.

Ha en fin dag 2221
Postad: 23 maj 2023 21:20 Redigerad: 23 maj 2023 21:21
OILOL skrev:

Hur menar du med säkert? Jag själv tycker inte att det skulle vara en bra idé att t.ex kopiera av en text som en AI har skrivit, för då försvinner hela syftet med uppgiften och om läraren intervjuar dig om din text så kan du inget om den. 

Men det finns många fördelar att plocka ut från AI-verktyg, att bolla ideer och få hjälp med idéer till olika argument till en argumenterande text kan AI vara väldigt användbart. Då kan du sen hitta dina egna källor och skriva din egna text, men du slipper att grumla på vad din text ska innehålla.

Finns det någon nackdel med att kopiera texten om man förstår innehållet, men bara inte orkar formulera sig  med egna ord? 

Smutstvätt 23989 – Moderator
Postad: 23 maj 2023 21:20
Ha en fin dag skrev:
Laguna skrev:

Menar du om någon kan avgöra om du fuskar?

Dels det. Men också om man kan lite på informationen man får?

Kort sagt: Nej. Många gånger kommer de att ha rätt, men långt ifrån alltid, och hur respektive AI hanterar situationer där den inte kan svaret, det varierar också. 

Smutstvätt 23989 – Moderator
Postad: 23 maj 2023 21:22
Ha en fin dag skrev:
OILOL skrev:

Hur menar du med säkert? Jag själv tycker inte att det skulle vara en bra idé att t.ex kopiera av en text som en AI har skrivit, för då försvinner hela syftet med uppgiften och om läraren intervjuar dig om din text så kan du inget om den. 

Men det finns många fördelar att plocka ut från AI-verktyg, att bolla ideer och få hjälp med idéer till olika argument till en argumenterande text kan AI vara väldigt användbart. Då kan du sen hitta dina egna källor och skriva din egna text, men du slipper att grumla på vad din text ska innehålla.

Finns det någon nackdel att kopiera texten om man förstår innehållet, men bara inte orkar formulera sig  med egna ord? 

Ja, du lär dig i princip ingenting, och dessutom är det fusk. Det är en mycket dålig idé. 

Ha en fin dag 2221
Postad: 23 maj 2023 21:23
Smutstvätt skrev:
Ha en fin dag skrev:
OILOL skrev:

Hur menar du med säkert? Jag själv tycker inte att det skulle vara en bra idé att t.ex kopiera av en text som en AI har skrivit, för då försvinner hela syftet med uppgiften och om läraren intervjuar dig om din text så kan du inget om den. 

Men det finns många fördelar att plocka ut från AI-verktyg, att bolla ideer och få hjälp med idéer till olika argument till en argumenterande text kan AI vara väldigt användbart. Då kan du sen hitta dina egna källor och skriva din egna text, men du slipper att grumla på vad din text ska innehålla.

Finns det någon nackdel att kopiera texten om man förstår innehållet, men bara inte orkar formulera sig  med egna ord? 

Ja, du lär dig i princip ingenting, och dessutom är det fusk. Det är en mycket dålig idé. 

Är det? på vilket sätt då? om man pluggar inför ett prov exempelvis, och ska skriva en text om låt säga grodor för att ha med sig den infon på provet om något om grodor kommer upp, är det fortfarande fusk då?

Ha en fin dag 2221
Postad: 23 maj 2023 21:24 Redigerad: 23 maj 2023 21:24

Och hur kommer det sig att man inte lär sig någonting när man pluggar in innehållet?

OILOL 469
Postad: 23 maj 2023 21:31 Redigerad: 23 maj 2023 21:32

Att låta AI sammanfatta texter som du ska använda till att skriva ett prov skulle jag inte klassa som fusk. Men jag skulle verkligen inte tycka att det är en bra idé. Att göra den sammanfattande texten själv, med dina egna ord, gör att du redan innan har en bra uppfattning av vad som står på pappret och du kommer garanterat förstå din egen text bättre än om vem som helst förutom du skrivit texten, vare sig det är AI eller t.ex din kompis.

Alltså varför AI kan leda till fusk i skolan är eftersom du lämnar in en uppgift som du inte har skapat. Det handlar inte om att du förstår vad som står på pappret, utan att det inte är du som har gjort det. Plagiat är något som skolverket klassar som fusk och det kan beskrivas som "Att plagiera något betyder att man använder andras arbeten för att få texterna att framstå som sina egna.". Absolut, du kan ju låta AI skriva ditt arbete och att du lär dig saker ifrån texten, men du får inte låstas som att det är du som har skapat text som du har kopierat av AI.

Ha en fin dag 2221
Postad: 23 maj 2023 21:34 Redigerad: 23 maj 2023 21:35

Jag fattar. Ibland känns det bara så svårt att veta om man bör ta hjälp av AI eller inte. Det suger att behöva söka upp en massa fakta från olika sidor och sätta ihop sin egen text när man vet att man kan få något så mycket bättre av att skriva till AI (och dessutom spara en massa tid..)

Teraeagle 20283 – Moderator
Postad: 23 maj 2023 21:40 Redigerad: 23 maj 2023 21:40
Ha en fin dag skrev:

Jag fattar. Ibland känns det bara så svårt att veta om man bör ta hjälp av AI eller inte. Det suger att behöva söka upp en massa fakta från olika sidor och sätta ihop sin egen text när man vet att man kan få något så mycket bättre av att skriva till AI (och dessutom spara en massa tid..)

En viktig del av att studera är att lära sig att hämta in och kritiskt granska information. Att leta fakta på olika ställen för att få en helhetsbild är alltså en del av lärandemålen.

Du kan absolut ta hjälp av AI att hitta information (du kan t.ex. be den redovisa sina källor), men du kan inte göra det okritiskt. Jag har själv ställt en del frågor där svaren har varit uppenbart felaktiga.

Ha en fin dag 2221
Postad: 23 maj 2023 21:41 Redigerad: 23 maj 2023 21:42
Teraeagle skrev:
Ha en fin dag skrev:

Jag fattar. Ibland känns det bara så svårt att veta om man bör ta hjälp av AI eller inte. Det suger att behöva söka upp en massa fakta från olika sidor och sätta ihop sin egen text när man vet att man kan få något så mycket bättre av att skriva till AI (och dessutom spara en massa tid..)

En viktig del av att studera är att lära sig att hämta in och kritiskt granska information. Att leta fakta på olika ställen för att få en helhetsbild är alltså en del av lärandemålen.

Du kan absolut ta hjälp av AI att hitta information (du kan t.ex. be den redovisa sina källor), men du kan inte göra det okritiskt. Jag har själv ställt en del frågor där svaren har varit uppenbart felaktiga.

Nej det är sant. Går det  bra att be AI skriva en text på t.ex spanska om man har det som språkval? För då kan det inte bbli någon falsk information 

Laguna Online 28725
Postad: 23 maj 2023 21:51

Man kan väl jämföra med att be en människa om hjälp. Om den visar dig var du ska söka, och förklarar bra, så är det inte fusk. Om den skriver en egen text och du lämnar in den så är det fusk (även om du har läst den och förstått den).

Smutstvätt 23989 – Moderator
Postad: 23 maj 2023 21:55
Ha en fin dag skrev:
Smutstvätt skrev:
Ha en fin dag skrev:
OILOL skrev:

Hur menar du med säkert? Jag själv tycker inte att det skulle vara en bra idé att t.ex kopiera av en text som en AI har skrivit, för då försvinner hela syftet med uppgiften och om läraren intervjuar dig om din text så kan du inget om den. 

Men det finns många fördelar att plocka ut från AI-verktyg, att bolla ideer och få hjälp med idéer till olika argument till en argumenterande text kan AI vara väldigt användbart. Då kan du sen hitta dina egna källor och skriva din egna text, men du slipper att grumla på vad din text ska innehålla.

Finns det någon nackdel att kopiera texten om man förstår innehållet, men bara inte orkar formulera sig  med egna ord? 

Ja, du lär dig i princip ingenting, och dessutom är det fusk. Det är en mycket dålig idé. 

Är det? på vilket sätt då? om man pluggar inför ett prov exempelvis, och ska skriva en text om låt säga grodor för att ha med sig den infon på provet om något om grodor kommer upp, är det fortfarande fusk då?

Jaha, du menar som stöd inför ett prov? Det är såklart tillåtet, om inte din lärare sagt något annat. Om du vill sammanställa en text som du ska lära dig av, absolut! Det är tveksamt om det är den mest effektiva metoden, och jag skulle definitivt inte lita på den fakta du får, utan att dubbelkolla allt i texten, men det är inte fusk. 

I princip kan du tänka såhär: AI som stöd för att du ska lära dig saker, inte fusk. AI som stöd för att slippa göra saker, fusk. Lagunas liknelse är också bra att ha med sig. 

Smutstvätt 23989 – Moderator
Postad: 23 maj 2023 22:00
Ha en fin dag skrev:
Teraeagle skrev:
Ha en fin dag skrev:

Jag fattar. Ibland känns det bara så svårt att veta om man bör ta hjälp av AI eller inte. Det suger att behöva söka upp en massa fakta från olika sidor och sätta ihop sin egen text när man vet att man kan få något så mycket bättre av att skriva till AI (och dessutom spara en massa tid..)

En viktig del av att studera är att lära sig att hämta in och kritiskt granska information. Att leta fakta på olika ställen för att få en helhetsbild är alltså en del av lärandemålen.

Du kan absolut ta hjälp av AI att hitta information (du kan t.ex. be den redovisa sina källor), men du kan inte göra det okritiskt. Jag har själv ställt en del frågor där svaren har varit uppenbart felaktiga.

Nej det är sant. Går det  bra att be AI skriva en text på t.ex spanska om man har det som språkval? För då kan det inte bbli någon falsk information 

Även om det sällan blir grammatiska fel, tänk på att mycket AI-genererad text har ett speciellt… tonfall, antar jag? Text från exempelvis ChatGPT (3.0) låter ofta på ungefär samma sätt - samma burkiga, lite för konstlade uttryckssätt och meningsstruktur. Risken är att din lärare kommer att reagera på det, och ställa kritiska frågor om texten och din process. 

Att lämna in något som AI skrivit (för betygssättning), det är i de flesta fall att betrakta som fusk. Att du frågar om argument till en text, tja det kan diskuteras, och där får du fråga din lärare, men att kopiera stycken eller hela texter från en AI-tjänst, det är definitivt fusk. 

Jonto 9266 – Moderator
Postad: 23 maj 2023 22:31 Redigerad: 23 maj 2023 22:37

Min syn på saken är så här:

- Om du har en inlämningsuppgift ska du ha producerat texten helt på egen hand. Det innebär att du inte ska be AI skriva något åt dig eller hur du ska formulera dig. Det räknas som fusk. Även om det inte fastnar i plagiatkontroller, så är det ganska lätt för en lärare att förstå att en AI skrivit texten. Dels då de känner till hur du brukar uttrycka dig och skriva men också för att AI-svaren oftast har en speciell karaktär av generalitet och sätt att uttrycka sig på, som inte gemene högstadie- och gymnasieelev gör. Jag tycker dock AI går att använda i vissa avseenden till inlämningsuppgifter med inspiration och generella tips. Exempelvis att inför att man ska skriva en novell fråga AI: "Vad ska jag tänka på för att skriva en bra novell?" eller "Vad skulle jag kunna använda för intressanta teman till min novell?" eller "Vad är en novell?". Ungefär som du skulle kunna fråga på Pluggakuten. Här skiljer sig dock lärare mycket åt, hur mycket hjälp eller stöd (av AI eller andra personer) som en lärare, tycker det är okej att man tar på uppgifter. Bäst är att fråga sin lärare. Nu när AI finns brukar jag om jag ger en inlämningsuppgift som lärare, berätta på vilket sätt man kan, får och inte får använda AI.

- Vad gäller att plugga inför ett prov (som ska skrivas på en lektion utan hjälpmedel) så tycker jag AI kan vara en resurs ungefär som en lärare att exempelvis fråga "Hur fungerar en generator?". Fördelen med AI är att du kan ställa följdfrågor ex. "Jag förstod inte begreppet induktion. Kan du förklara det begreppet?" Det kan vara en bra pluggresurs som kan vara mer lätthanterad än att googla om man inte är så bra på det. Man bör dock se upp med två saker:

* AI kan ha fel. Den är inte så väl utvecklad att den alltid ger helt korrekt information eller kan ge information som är vinklad eller felaktig. (Jag har testat och fått felaktigheter i svaret flera gånger). Problemet är också att AI inte anger källor och att dess information kan vara svår att verifiera eller kontrollera.

* AI kan använda språk och begrepp som inte är anpassat för din nivå. Kanske lär du dig att förklara begrepp och skeenden på ett sätt som inte är lämpligt eller relevant för den nivån som du studerar på.

mekatronik 624
Postad: 24 maj 2023 08:55

Ett tips om du skall använda ChatGPT är att den ibland kan hjälpa till med att förklara hur man löser tenta frågor (ibland inte alltid).

Vissa lärare jag har är bedrövliga på att förklara, deras facit är inte heller till någon nytta. För vissa av dessa frågor brukar jag använda ChatGPT för att få en utförlig förklaring, om du frågar boten "kan du förklara detta på ett enkelt sätt?" kommer den att göra det. 

När det kommer till saker som att skriva rapporter osv finns det ett syfte bakom det, många jobb som innefattar någon form av projekt eller research kräver att du skriver en rapport. Du kan ju självklart använda boten för att skriva rapporter men jag tycker istället att du bör använda den för att kanske förbättra rapporten du själv skrivit. Den tenderar att ge märkliga svar ibland så det är bättre att använda det som ett komplement.

Svara Avbryt
Close