Annan uträkning?
Hej!
Jag sitter och pluggar inför ett matteprov och jag har gjort en del av de svårare uppgifterna i boken. Jag har kommit fram till rätt svar men har i vissa fall skrivit en annan ekvation än den facit efterfrågat/sagt var rätt. Jag undrar om man på typ A-frågor får avdrag för att ha skrivit en annan ekvation än den som står i facit (men ekvationen är fortfarande korrekt) och man kommer fram till rätt svar. Jag vet inte om det riktigt finns någon här som vet hur det funkar, men tänkte att det ändå var värt att ställa frågan.
Tacksam för alla svar!
Jag gissar att det kan bero på lärare. Jag minns att min lärare i högstadiet gav mig massvis med avdrag för att lösa uppgifterna på lite annorlunda sätt. Har inte haft den erfarenheten på gymnasiet dock. Personligen tycker jag det är dåligt att ge avdrag för annorlunda metoder, så länge som de inte är typ att testa sig fram på ett ostrategist sätt
Ja jag håller med! Provet kommer handla om uttryck och ekvationer så det känns som att så länge man löser uppgiften med hjälp av en ekvation borde man ju inte få avdrag? samtidigt vill jag minnas att man typ får poäng för att ha ett visst tillvägagångssätt, Vad det nu än betyder. Jag menar det finns ju hur många lösningar som helst på problem? Men men. Då antar jag att jag får ta det med min lärare imorgon. Tack för din tanke!
KlmJan skrev:Ja jag håller med! Provet kommer handla om uttryck och ekvationer så det känns som att så länge man löser uppgiften med hjälp av en ekvation borde man ju inte få avdrag? samtidigt vill jag minnas att man typ får poäng för att ha ett visst tillvägagångssätt, Vad det nu än betyder. Jag menar det finns ju hur många lösningar som helst på problem? Men men. Då antar jag att jag får ta det med min lärare imorgon. Tack för din tanke!
Skulle du kunna ge ett exempel på en uppgift, din lösning och facits lösning?
Absolut!
Här är en av de frågorna:
Här är min lösning och vad facit säger:

Jag förstår logiken bakom ekvationen i facit, men det var bara inget jag själv hade kommit på för att lösa uppgiften om man säger så.
Dessutom hade jag redan löst frågan när jag räknade ut X. De sista raderna är egentligen onödiga.
Jag är ju ingen lärare, så det är svårt för mig att säga, särskilt eftersom jag inte känner till kunskapskraven. På uppgifter jag minns från gymnasiet kan det ofta vara exempelvis att man får 1 A-poäng för att ställa upp en korrekt ekvation och sedan ytterligare ett A-poäng om man löser den korrekt.
Det kanske (igen jag är INTE lärare) är så att de vill se en ekvation med bråk för full poäng. Det beror nog på hur stränga kunskapskraven är.
Personligen tycker jag för det mesta att om man löser uppgiften korrekt på ett sätt som är metodiskt och inte att blint pröva sig fram så är det ofta en bra lösning.
Ja, du har nog rätt. Tack för hjälpen!
KlmJan skrev:Ja, du har nog rätt. Tack för hjälpen!
Fråga din lärare och stort lycka till med provet!
Yes, Jag frågar honom imorgon, och tack så mycket!
Så länge du kan motivera varför din metod är korrekt så borde det inte vara problematiskt. Om en lärarinna eller lärare inte ger dig poäng för något som är rätt, så tyder det på bristande matematikkunskaper hos henne eller honom.
Det är fjanteri och tramsfasoner att inte ge full poäng för en korrekt lösning, där eleven kan motivera varför han gör som han gör.
naytte skrev:Så länge du kan motivera varför din metod är korrekt så borde det inte vara problematiskt. Om en lärarinna eller lärare som inte ger dig poäng för något som är rätt, så tyder det på bristande matematikkunskaper hos henne eller honom.
Det är fjanteri och tramsfasoner att inte ge full poäng för en korrekt lösning, där eleven kan motivera varför han gör som han gör.
Ja, jag kollade med min lärare idag och som vi alla sa så räcker det att man har använt sig av en korrekt och matematisk lösning så får man inga avdrag eller liknande. SPeciellt eftersom att det kan finnas flera lösningar till en uppgift.