20 svar
354 visningar
danielsson9 är nöjd med hjälpen!
danielsson9 37
Postad: 15 dec 2019

Är det rimligt att ge oss ett sådant prov?

Hej alla!

Jag hoppades att jag kunde få lite svar på om provet som mi nmattelärare gav oss är något som vi fakjtiskt borde ha koll på eller om han gjort det för svårt. I början av terminen hade vi en väldigft dålig lärare som inte gjore någonting så vi förlorade mycket tid där vi inte lärde oss någonting, hon fick efter en tid sparken och vi fick en ersättare som har mycket kunskap men inte en lärarexamen. Nu i slutet fick vi ett prov som skulle testa vad vi kan och stora delar av klassen tycker att det är extremt svårt, även mig. Är det här provet på något sätt något vi borde kunna, också hur poängen är satt?

Soderstrom 435
Postad: 15 dec 2019

Provet ser bra ut tycker jag. Dock testar det mycket procedursförmågan. Kanske därför du tycker det är svårt? 

 

Vilka uppgifter är svåra enligt dig?

danielsson9 37
Postad: 15 dec 2019 Redigerad: 15 dec 2019
Soderstrom skrev:

Provet ser bra ut tycker jag. Dock testar det mycket procedursförmågan. Kanske därför du tycker det är svårt? 

 

Vilka uppgifter är svåra enligt dig?

Praktiskt taget alla med någon form av flerstegs sak. Men specifikt 6, 15, 16

Är också extremt stressad och har så stor ångest. Jag har fått bra de andra kurserna men nu går det åt helvete.

Ja, dessa uppgifter ser ganska rimliga ut för ett kursprov i Ma3c. Du kan kika på ett nationellt prov i kursen här

Börja med att ta några djupa andetag, det går uruselt att plugga  när man är alldeles för stressad, och ännu sämre när man har ångest. Gör en kopp te eller kaffe, och beta sedan av steg för steg vad det är du kan och inte, och vilken tid du har att lära dig detta på. Kan du fråga om du kan få komplettera kursen efter jullovet? 

danielsson9 37
Postad: 15 dec 2019 Redigerad: 15 dec 2019
Smutstvätt skrev:

Ja, dessa uppgifter ser ganska rimliga ut för ett kursprov i Ma3c. Du kan kika på ett nationellt prov i kursen här

Börja med att ta några djupa andetag, det går uruselt att plugga  när man är alldeles för stressad, och ännu sämre när man har ångest. Gör en kopp te eller kaffe, och beta sedan av steg för steg vad det är du kan och inte, och vilken tid du har att lära dig detta på. Kan du fråga om du kan få komplettera kursen efter jullovet? 

När jag är så här stressad brukar jag inte kunna lära mig någonting alls. Är så stressad att jag gråter. Jag vet inte om jag kan komplettera det eller om jag klarar det men får väl fråga. Jag skjuter upp saker helöa tiden och det är en av sakerna som gjort att jag hammnat här. Det är så mycket som händer nu.

 

Föresten det där provet är längt ifrån vad jag kan. Jag skulle inte ens kunna göra 1/4 av alla de uppgifterna.

Jonto 2883 – Gy-lärare (Ty)
Postad: 15 dec 2019 Redigerad: 15 dec 2019

Det  är supersvårt att säga. Allting är ju sådant som ingår i kursinnehållet om det gäller Ma3. Möjligtvis kan jag ställa mig tveksam till sista uppgiften där det krävs kännedom om inre/yttre derivata och sammansatta funktioner som ingår i Ma4.

Uppgift 3 kanske det kunde varit ett enklare gränsvärde för E-poängen. Det är dock småsaker. Alla lärare utformar prov på lite olika sätt.

Sen vad som ska krävas för att få E-poäng, C-poäng och A-poäng och hur svårt/lätt det ska vara. Man ska som lärare göra en tolkning av kunskapskraven och göra lämpliga uppgifter utifrån det. Det är inte alltid det lättaste...

För svårt eller för lätt det kommer alltid vara olika vad man tycker. Det hade inte heller varit bra om lärarens prov höll en för lätt nivå, då hade det blivit en chock på nationella proven sedan kanske. Det är det som är fördelen med nationella proven, att läraren då kan få en liten indikation hur denne lagt ribban jämfört med Skolverket.

Prata med läraren. Ni hittar säkert en väg framåt tillsammans,

danielsson9 37
Postad: 15 dec 2019
Jonto skrev:

Det  är supersvårt att säga. Allting är ju sådant som ingår i kursinnehållet om det gäller Ma3. Möjligtvis kan jag ställa mig tveksam till sista uppgiften där det krävs kännedom om inre/yttre derivata och sammansatta funktioner som ingår i Ma4.

Uppgift 3 kanske det kunde varit ett enklare gränsvärde för E-poängen. Det är dock småsaker. Alla lärare utformar prov på lite olika sätt.

Sen vad som ska krävas för att få E-poäng, C-poäng och A-poäng och hur svårt/lätt det ska vara. Man ska som lärare göra en tolkning av kunskapskraven och göra lämpliga uppgifter utifrån det. Det är inte alltid det lättaste...

För svårt eller för lätt det kommer alltid vara olika vad man tycker. Det hade inte heller varit bra om lärarens prov höll en för lätt nivå, då hade det blivit en chock på nationella proven sedan kanske. Det är det som är fördelen med nationella proven, att läraren då kan få en liten indikation hur denne lagt ribban jämfört med Skolverket.

Prata med läraren. Ni hittar säkert en väg framåt tillsammans,

Okej, känns som att det här mitt fel och skolans fel som anlitar en jubelidiot till lärare. Hon kunde för fan knappt svenska och snackade om helt andra saker än matte majoriteten av tiden.

Ibland i skolverkligheten så händer saker som gör att förutsättningar inte blir helt optimala. Man kan prata med rektorn om att han inte är nöjd men det går inte att göra något åt det som varit.

Kanske har du genom provet nu fått klarhet i vad som du inte kan och behöver träna mer på. Använd Pluggakuten, internet och boken och plugga på egen hand. Du fixar detta även om du måste kämpa hårt!

danielsson9 37
Postad: 15 dec 2019
Jonto skrev:

Ibland i skolverkligheten så händer saker som gör att förutsättningar inte blir helt optimala. Man kan prata med rektorn om att han inte är nöjd men det går inte att göra något åt det som varit.

Kanske har du genom provet nu fått klarhet i vad som du inte kan och behöver träna mer på. Använd Pluggakuten, internet och boken och plugga på egen hand. Du fixar detta även om du måste kämpa hårt!

Jag vet inte om jag gör det. Det är det som är problemet, jag har ADHD och förmodligen också deprission. Jag klarar inte av mycket. Allt som blir ett hinder är jobbigt.

I Ma3 lär man sig att derivatan av ax=axln(a) och att derivatan eax=aeax utan att behöva bekymra sig om att man egentligen använder sig av inre derivata (det lär man sig i Ma4).

Det  var ett förhållandevis lätt men stort prov - hoppas du hade god tid på dig. Möjligen var det lite för få svåra uppgifter för att man skulle få chansen att visa att man förtjänar ett A.

Det är kanske inte matematiken som då egentligen är problemet utan hela situationen. Jag tycker i så fall du ska prata med din mentor, skolsköterska/skolkurator och kanske en speciallärare. Tillsammans får ni göra en plan för hur du ska göra och vad du kan klara av. Kanske kan du få och ska ha stöd? Det här ska du inte behöva lösa ensam utan du behöver få råd, hjälp och stöd från personer på skolan om vad det finns för möjligheter och hur ni bör göra. Du får gärna PM:a någon av oss användare här om du behöver prata om något du inte vill skriva i forumet. 

Matte är inte allt i livet! På ett eller annat sätt ordnar det sig.

danielsson9 37
Postad: 15 dec 2019
Smaragdalena skrev:

I Ma3 lär man sig att derivatan av ax=axln(a) och att derivatan eax=aeax utan att behöva bekymra sig om att man egentligen använder sig av inre derivata (det lär man sig i Ma4).

Det  var ett förhållandevis lätt men stort prov - hoppas du hade god tid på dig. Möjligen var det lite för få svåra uppgifter för att man skulle få chansen att visa att man förtjänar ett A.

DEt hjälper mig inte så mycket. Om du inte förstod tonen av de andra sakerna jag skrivit till de andra så bryr jag mig inte riktigt vad vi borde vetat. Men tack ändå.

Naturligtvis är det jättesynd och helt bedrövligt att du och din klass inte har fått den undervisning ni borde ha fått, men det gör inte att provet blir för svårt i förhållande till kursen. Jag håller med Jonto om att du bör prata med någon om situationen - kanske rentav din rektor?

Laguna 7692
Postad: 16 dec 2019

Fråga 6 är lite speciell. Den är mycket bökig om man använder algebraiska metoder rakt av (om jag inte missar nåt), men lätt om man har "blick" för algebraiska manipulationer, och gissar lite. Det borde vara det första man gissar som är rätt, men man vet aldrig.

Om hela klassen har drabbats borde det synas på resultaten över de gångna åren och på hur proven såg ut under den dåliga läraren, men jag är inte lärare så jag vet inget.

danielsson9 37
Postad: 16 dec 2019
Laguna skrev:

Fråga 6 är lite speciell. Den är mycket bökig om man använder algebraiska metoder rakt av (om jag inte missar nåt), men lätt om man har "blick" för algebraiska manipulationer, och gissar lite. Det borde vara det första man gissar som är rätt, men man vet aldrig.

Om hela klassen har drabbats borde det synas på resultaten över de gångna åren och på hur proven såg ut under den dåliga läraren, men jag är inte lärare så jag vet inget.

Hon var så ineffektiv att vi inte hann ha något prov. 

SvanteR Online 1815
Postad: 16 dec 2019
Laguna skrev:

Fråga 6 är lite speciell. Den är mycket bökig om man använder algebraiska metoder rakt av (om jag inte missar nåt), men lätt om man har "blick" för algebraiska manipulationer, och gissar lite. Det borde vara det första man gissar som är rätt, men man vet aldrig.

Om hela klassen har drabbats borde det synas på resultaten över de gångna åren och på hur proven såg ut under den dåliga läraren, men jag är inte lärare så jag vet inget.

Fråga 6 hade jag inte fixat på gymnasiet. Den bygger väldigt mycket på att man ska "se" att det finns ett konjugat och att gissa att man antagligen ska förlänga med det. Detta blir mycket lättare när man har jobbat mycket med komplexa tal, vilket de flesta inte har efter Matte 3.

 

Är det vanligt att man använder Eulers notation (till exempel D(2x)) på gymnasiet nuförtiden, förresten?

danielsson9 37
Postad: 16 dec 2019
SvanteR skrev:
Laguna skrev:

Fråga 6 är lite speciell. Den är mycket bökig om man använder algebraiska metoder rakt av (om jag inte missar nåt), men lätt om man har "blick" för algebraiska manipulationer, och gissar lite. Det borde vara det första man gissar som är rätt, men man vet aldrig.

Om hela klassen har drabbats borde det synas på resultaten över de gångna åren och på hur proven såg ut under den dåliga läraren, men jag är inte lärare så jag vet inget.

Fråga 6 hade jag inte fixat på gymnasiet. Den bygger väldigt mycket på att man ska "se" att det finns ett konjugat och att gissa att man antagligen ska förlänga med det. Detta blir mycket lättare när man har jobbat mycket med komplexa tal, vilket de flesta inte har efter Matte 3.

 

Är det vanligt att man använder Eulers notation (till exempel D(2x)) på gymnasiet nuförtiden, förresten?

Jag tror inte det men han berätta vad det betydde så att det var ju inte så att vi inte visste vad det betyddde

Om man identifierar nämnaren i HL i fråga 6 som nånting man kan använda konjugatregeln på, så borde det inte vara alltför svårt att se vad man skall ha som minsta gemensamma nämnare.

lillmackish 71
Postad: 16 dec 2019 Redigerad: 16 dec 2019

Jag har en fråga kring lösningen av uppgift 2, och vet inte om det är bäst att skriva en egen tråd i det syftet eller att bara kommentera här, men jag testar här först:

(y = e2x)

f(x) = e2x

f'(x) = 2e2x

2e2x = 4

e2x = 2

ln 2 = 2x

Nu står det still, och jag har uppenbarligen fortfarande problem vid derivator av exponentialfunktioner. Har jag gjort rätt hittills, och vad fattas?

Raderade tre svar på frågan, som borde ha fått en egen tråd (av någon anledning försvann inlägget jag skrev i samband med att jag strök över frågan). Det står i Pluggakutens regler att varje tråd skall handla om en enda fråga, och den här tråden handlar om huruvida provet var för svårt. /moderator

Jonz 9
Postad: 26 mar 2020

Borde ha lagt lite mer resonemang frågor, och mindre krav. Om ja kollar på provet så behöver man minst 13 poäng för godkänt, och för ett icke godkänt vid 12 poäng, de borde alltså vara mer E-poäng och mindre A poäng och C poäng, det tar också en lång tid med massor av A poäng !

Svara Avbryt
Close