mag1 8914
Postad: 25 aug 2021 14:58

Arbete mot plagiering på gymnasie- och universitetsnivå. Bra att ha i åtanke generellt.

För de flesta av er användare här på PA är detta förhoppningsvis redan bekant, men jag tycker det ibland framgår att vissa användare här på PA inte känner till, eller inte tänker på hur gymnasier och universitet använder automatiserade verktyg för att förhindra plagiering (som t.ex. Urkund, Ouriginal, PlagScan).

Dessa verktyg indexerar texter på internet från olika källor, t.ex. Wikipedia och forum som Pluggaktuten. På så vis bygger verktygen upp databaser med "texter som publiceras på nätet". När inlämningsuppgifter skickas in till gymnasier och universitet, används ofta dessa verktygs databaser för att helt enkelt kontrollera att inlämningsuppgiften inte är helt eller delvis plagierad (d.v.s. att det är en originaltext från studenten som inte publicerats någon annan stans). Finns delar av texten i inlämningsuppgiften redan i dessa databaser kommer dessa delar att matchas (de har redan publicerats någon annanstans) - även om det är samma student/författare som skrivit texten!

Och matchas texten så kommer den delen av inlämningsuppgiften att flaggas som redan publicerad och kan då misstänks vara plagierad - de automatiserade verktygen kan inte avgöra om det t.ex. är studenten som skrivit bägge texterna (på nätet och i inlämningsuppgifter), eller om en del av texten är kopierad från någon annans arbete (d.v.s. plagierad från en annan student eller annan öppen källa som wikipedia).

Så risken finns att studentens text egenförfattade och "återanvända" text i inlämningsuppgiften kan tolkas som plagierad ("återanvända" använde jag därför att den första källan till texten är just första gången den publiceras, t.ex. i en fråga/svar här på PA innan inlämningsuppgiften skickats in).

Detta kan undvikas genom att t.ex. texten/svaren på PA skrivs om innan inlämningen eller publiceras som en bild (men så klart är det inte studentens egenskrivna text, är det fortfarande en form av plagiering).

oggih Online 1160 – F.d. Moderator
Postad: 25 aug 2021 15:55 Redigerad: 25 aug 2021 16:43

Bra och viktig tråd, mag1!

Jag skulle dock vilja problematisera det där sista tipset du ger, om att lägga upp texter i form av bilder. Jag har aldrig riktigt förstått mig på varför folk gör så, och skulle nog egentligen helst se att vi utfärdade ett förbud mot det.

För är det inte i grund och botten ganska oetiskt att på det sättet aktivt dölja att man ber om hjälp här på Pluggakuten? Dels känns det problematiskt att få det se ut som man har gjort allt arbete med texten själv, i en situation där man ska bedömas och betygssättas, och dels känns det ganska otacksamt mot de som faktiskt har hjälpt till att försöka dölja deras insats.

Ett mer rimligt beteende när man har tagit hjälp av sin omgivning vid produktionen av en text tycker jag i stället är att avsluta texten med ett "Acknowledgement", där man rakt upp och ner berättar vilka personer (både IRL och på nätet) som har bidragit, och tackar för deras hjälp. 

Exempel: Stort tack till Adam och Beata i klassen samt oggih på läxhjälpsforumet Pluggakuten för hjälp med korrekturläsning,  samt skolbibliotekarien Calle Danielsson för tipset om boken [titel] som kom att bli arbetets huvudskälla. Tack också till min syster Elin Göransson för idén att jämföra X med Y i min analys.

Om man är tydlig att man har tagit hjälp genom Pluggakuten så kommer det med största sannolikhet inte vara något problem att texten flaggas vid en plagieringskontroll (förutsatt att hjälp utifrån var okej). Det enda som kommer hända tänker jag mig är att läraren tittar lite närmare på texten, upptäcker elevens acknowledgement, förstår vad det är fråga om och lämnar flaggningen utan vidare åtgärd. Möjligen kan eleven också ombedjas att verifiera att den är samma person som användaren som har postat texten på Pluggakuten, men det borde inte vara så svårt att ordna tänker jag. 

Utöver detta som handlar om ren akademisk integritet så finns det två praktiska aspekter:

  • Vi som forumcommunity kan omöjligt veta i vilken grad en elev har tillåtelse att be om hjälp. Att ha som norm att alla elevtexter ska publiceras i sökbart skick kommer minska risken att folk ber om olovlig hjälp som de inte kan stå för.
  • Om en elev A lägger upp en text i form av en bild så finns det en risk att någon annan elev B plagierar den genom att helt enkelt skriva av texten från bilden. Om elev A:s och elev B:s lärare använder plagiatverktyg som inte är ihopkopplade finns då en risk att elev B kommer undan med plagieringen. Den risken minskar betydligt om elev A har lagt upp texten i ett sökbart format.
Qetsiyah 6503 – Livehjälpare
Postad: 25 aug 2021 17:07 Redigerad: 25 aug 2021 17:12

Jag kanske skriver någor mer och utförligare om denna fråga senare men rent spontant:

oggih skrev:

Ett mer rimligt beteende när man har tagit hjälp av sin omgivning vid produktionen av en text tycker jag i stället är att avsluta texten med ett "Acknowledgement", där man rakt upp och ner berättar vilka personer (både IRL och på nätet) som har bidragit, och tackar för deras hjälp. 

Exempel: Stort tack till Adam och Beata i klassen samt oggih på läxhjälpsforumet Pluggakuten för hjälp med korrekturläsning,  samt skolbibliotekarien Calle Danielsson för tipset om boken [titel] som kom att bli arbetets huvudskälla. Tack också till min syster Elin Göransson för idén att jämföra X med Y i min analys.

Detta är orealistiskt, ingen uppgift i gymnasiet är stor nog att innehålla en "acknoledgement", bortsett från kanske gymnasiearbetet. Ser väldigt pretentiöst ut i en diktanalys på 800 ord tex. I universitet vet jag inte... Jag tror inte någon enskild inlämning skulle vara stor nog där heller för en sån.

En till kommentar: att ladda upp bilder är också a matter of practicality, det är smidigare.

Jonto 9143 – Moderator
Postad: 25 aug 2021 17:41

Hej!

En bra diskussion att lyfta.

Kan flika in med hur vi hanterar detta från moderatorshåll

En av anledningarna till att vi exempelvis inte tillåter externa länkar med texter, länkar till Drivedokument eller dylikt, är just att hjälpen ska kunna ske öppet och transparent och att det går att se vad och hur en elev har fått hjälp.

Det hör ibland av sig användare och vill radera sina texter som de har publiceras för att de inte ska kunna hittas genom urkund eller vill kringgå det problemet. Vi brukar då rekommendera eller hjälpa till med att omvandla texten till bilder av texten, så att de inte med lika hög sannolikhet fastnar i plagiatkontrollen.

Det finns inget riktigt smidigt sätt att lösa detta på. oggihs förslag om att skriva ett "tack" i texten till de som man fått hjälp av kanske är något överkurs. Däremot skulle man vid inlämning till sin lärare i skrift eller muntligt nämna att man har bett opm respons på Pluggakuten och att texten kan hittas där, så vet läraren det när urkund ger utslag. Att det är man själv som skrivit texten, kan man ju visa genom att visa för sin lärare när man loggar in på sitt konto. Jag tror att detta i praktiken inte är ett stort problem.

Det är dock klart så att man ska vara medveten att det som man publicerar här, är sökbart och kan fastna i en plagiakontroll. Kanske borde vi upplysa mer om det. Har man förslag på var och hur vi på PA kan informera om detta, så får man gärna lämna det till admin eller moderatorer.

Qetsiyah 6503 – Livehjälpare
Postad: 25 aug 2021 17:47 Redigerad: 25 aug 2021 17:53

Men jag tror inte det är mer komplicerat än det här faktiskt:

Om man är tydlig att man har tagit hjälp genom Pluggakuten så kommer det med största sannolikhet inte vara något problem att texten flaggas vid en plagieringskontroll (förutsatt att hjälp utifrån var okej). Det enda som kommer hända tänker jag mig är att läraren tittar lite närmare på texten, upptäcker elevens acknowledgement, förstår vad det är fråga om och lämnar flaggningen utan vidare åtgärd. Möjligen kan eleven också ombedjas att verifiera att den är samma person som användaren som har postat texten på Pluggakuten, men det borde inte vara så svårt att ordna tänker jag. 

Jag tycker inte det är helt nödvändigt att självmant upplysa om detta om nu det från början var tillåtet att be andra om hjälp. 

Om vi vill hålla oss verklighetsnära tycker jag att en sak komplicerar diskussionen: det faktum att lärare (i alla fall enligt min erfarenhet) ofta inte uttryckligen säger om man får ta hjälp eller inte, samtidigt som det äet är en lite stel fråga att fråga. 

Fermatrix 7841 – Fd. Medlem
Postad: 25 aug 2021 17:50

Det är lite skevt vad man får och inte får göra.

Vi uppmuntrat alltid trådstatare att ladda upp bilder på sina matteuppgifter så det känns märkligt om vi då inte tillåter andra att ladda upp bilder på en uppsats. Om tråden ska återanvändas så måste den självklart vara möjlig att hitta så det kanske är viktigare att man ser till att tråden har en bra rubrik så att det faktiskt går att hitta den utan att söka efter specifika ord.

Jag tycker personligen inte att man skall få lov att radera en tråd efter man har fått hjälp. Hela poängen med att allt ska ske i det publika forumet är ju att andra ska kunna ta del av tråden, det kan man inte göra om tråden sedan tas bort. 

Det är trådstatarens uppgift att veta i förväg vad hen får/inte får posta på PA och vad som klassas som fusk eller inte. Man kan väldigt enkelt kolla av med sin lärare i förväg om man är osäker.

Om urkund hittar ens tråd så är det väl också enkelt att visa att det är ens egna text? Bara logga in och visa att det är ens konto.

mag1 8914
Postad: 25 aug 2021 20:49

Tack oggih, för mothugget!

Jag valde till slut att inkludera detta "tips" med att publicera en bild istället, för att sker då och då här på PA. Det är inget jag är en varm anhängare av, just därför det inte är transparent och försöker kringgå just de verktyg som används mot plagiering. Men samtidigt kände jag att detta var något som var värt att diskutera i sammanhanget, och fiskade därför lite.

Att nämna att man tagit hjälp av PA, som du nämnde oggih och även du Jonto, kan nog gå bra för välvilliga lärare på gymnasiet som kan kolla inloggning eller dylikt. Men på universitetsnivå tror jag risken är överhängande att inlämningsuppgiften kuggas p.g.a. "återanvändandet" av sin egen text. Domen faller nog hårdare där, och student och examinator är inte heller lika bekanta med varandra så att de kan logga in/kolla vem som är användaren. Just avståndet mellan studenten och examinatorn är större. Anonymiseringen av inlämnade alster/tentor betraktas som ett verktyg för att undvika särbehandling, och kontakten kan vara begränsad till rent elektronisk kommunikation mellan parter i olika delar av landet.

Verktygen fyller sin funktion och är bra på att snabbt indexera text. Dömandet av om det är plagiat eller inte, är lämnat åt läraren, vilket är en annan diskussion. Samtidigt kan det vara knepigt att få återkoppling på textmaterial i de fall det är tillåtet.

Svara Avbryt
Close