9 svar
71 visningar
Kaffekannan 399 – Fd. Medlem
Postad: 14 jan 2021 18:43

Bestäm avståndet mellan 2 laddade kulor svävande i ett glas

jag tror att jag är helt ute och cyklar.. vet inte vad som kan vara ett rimligt avstånd, nån som kan ge sig in och kika? 

Smaragdalena Online 78526 – Lärare
Postad: 14 jan 2021 20:33

Du skriver alldeles för lite förklaringar. Jag lyckas inte tyda vad det är du gör mer än på vissa rader. 

Börja t ex med: Eftersom den övre kulan är stilla, betyder det att nettokraften på den är 0, d v s att gravitationskraften och den elektriska kraften är lika stora men motriktade.

Uttryckt med formler blir det mg = kQ2/r2. Du har nästan detta på rad 2 nerifrån, men du har inte satt in att F = mg.

Kommer du vidare härifrån?

Kaffekannan 399 – Fd. Medlem
Postad: 14 jan 2021 20:41

Jag visar ju steg för steg.. jag visade detta genom att skriva första raden, alltså kulan svävar alltså är den elektriska kraften lika stor som tyngdkraften. Räknat ut eklektiska fältstyrka, därefter kraften och på så sätt kan jag lösa ut ”r2”

Kaffekannan 399 – Fd. Medlem
Postad: 14 jan 2021 20:43

Lösa ut ”r2” ut coulombsslag

Kaffekannan 399 – Fd. Medlem
Postad: 14 jan 2021 20:48

I första stegen tänkte jag på millikans oljedroppförsök 

Smaragdalena Online 78526 – Lärare
Postad: 14 jan 2021 21:49
Alfredo skrev:

Jag visar ju steg för steg.. jag visade detta genom att skriva första raden, alltså kulan svävar alltså är den elektriska kraften lika stor som tyngdkraften. Räknat ut eklektiska fältstyrka, därefter kraften och på så sätt kan jag lösa ut ”r2”

Du skriver säkert så att du själv begriper vad du menar, men jag gör det inte. Ett bra tips är att tänka sig att du skall förklara det så tydligt att en femåring skulle kunna begripa det. 

Kaffekannan 399 – Fd. Medlem
Postad: 14 jan 2021 22:00
Smaragdalena skrev:
Alfredo skrev:

Jag visar ju steg för steg.. jag visade detta genom att skriva första raden, alltså kulan svävar alltså är den elektriska kraften lika stor som tyngdkraften. Räknat ut eklektiska fältstyrka, därefter kraften och på så sätt kan jag lösa ut ”r2”

Du skriver säkert så att du själv begriper vad du menar, men jag gör det inte. Ett bra tips är att tänka sig att du skall förklara det så tydligt att en femåring skulle kunna begripa det. 

Okej ska tänka på det, men hade jag tänkt och gjort rätt? 

Laguna Online 28613
Postad: 15 jan 2021 07:56

Din storhet (är det ett dubbelskrivet F?) med enheten N/C är rätt onödig, för du multiplicerar den genast med nämnaren i uttrycket som gav den, så du får F, som du alltså redan hade.

Sedan är det mycket oklart vad som står under rottecknet och inte. Vad blir svaret när du räknar ut det?

Smaragdalena Online 78526 – Lärare
Postad: 15 jan 2021 08:17

Okej ska tänka på det, men hade jag tänkt och gjort rätt? 

Vet inte, eftersom du inte har lyckats visa hur du tänker 

Kaffekannan 399 – Fd. Medlem
Postad: 15 jan 2021 10:15
Laguna skrev:

Din storhet (är det ett dubbelskrivet F?) med enheten N/C är rätt onödig, för du multiplicerar den genast med nämnaren i uttrycket som gav den, så du får F, som du alltså redan hade.

Sedan är det mycket oklart vad som står under rottecknet och inte. Vad blir svaret när du räknar ut det?

Den storheten du nämner är ett ”tjockt” E, står för fältstyrka, och som jag nämnt tidigare så har jag 1.räknat ut fältstyrkan

2.kraften 

3. Lösa ut r ut coulombsslag

Svara Avbryt
Close