Bil rullar nerför en backe, beräkna friktionskraften

En bil rullar nedför ett lutande plan, vill beräkna friktionskraften F som håller tillbaka bilen, så här har jag räknat, är det rätt?
Fg=10N
Fd=0.4N
Fn = Fgy dvs komposant till Fg.
På bilden är vinkeln mellan fg och fgy 10 grader alltså är
Fg=10N och Fd=0,4N skriver du. Är det givna förutsättningar eller något du räknat ut med givna uppgifter?
Uträkningen av Fgy stämmer inte. Om du tittar på din figur så ser du att Fg är hypotenusan så den kommer att vara störst.
Fgy och Fgx är katetrarna och som jag tror är Fgx dragkraften. Annars så får du lägga ihop Fd och Fgx som bägge pekar nedför backen.
Välkommen till pluggakuten och återkom gärna med frågor eller berätta hur du fortsatte.
ConnyN skrev:Fg=10N och Fd=0,4N skriver du. Är det givna förutsättningar eller något du räknat ut med givna uppgifter?
Uträkningen av Fgy stämmer inte. Om du tittar på din figur så ser du att Fg är hypotenusan så den kommer att vara störst.
Fgy och Fgx är katetrarna och som jag tror är Fgx dragkraften. Annars så får du lägga ihop Fd och Fgx som bägge pekar nedför backen.
Välkommen till pluggakuten och återkom gärna med frågor eller berätta hur du fortsatte.
Tack för hjälp.
fg och fd är givna. fgx är bara komposanten till fg, borde fd + fgx = kraften nedåt?
Om fg är hypotenusan så borde väl fgy beräknas som:
fgy=fn
Friktionskraften 0,39N
fgx är motstående katet ifrån vinkeln, alltså kraften fgx
Vad är det Fd syftar på? Är det dragkraft i positiv riktning?
Är det summa dragkraft av luft- och friktionsmotstånd?
Jag får inte till det. Vad som menas.
Hur ser bakgrunden ut?
Om vi tittar på din uppställning så ser den ut att komma av och samt
Den situationen har vi om vi drar bilen på plant underlag.
Då finns två möjligheter vi drar bilen med konstant fart och mäter dragkraften med dynamometer.
Alternativt mäter vi vilken kraft som behövs för att bilen ska börja rulla med dynamometer.
Är det ett av de två alternativen du har använt för att få fram ?