3 svar
214 visningar
Galed 9
Postad: 19 dec 2021 12:50

bildanalys

Skulle vilja ha hjälp med att Göra bildanalys på denna bild. 

1 analysera den utifrån begreppen denotation, konotation och målgrupp.? 

2 Anser du att reklamen bryter mot god marknadsföringssed genom att den exempelvis är diskriminerande eller vilseledande?

3 Hur tror du att reklamen kan påverka tittare?(Utgå exempelvis från begreppen socialisation och confirmation bias i ditt svar.)

 

 

Hur har du försökt lösa uppgiften? Vad handlar problemet om? Vad hittar du om detta område i din lärobok? Vad hittar du när du letar på internet? Vi hjälper dig gärna, men vi behöver veta vad du gjort hittills för att kunna hjälpa dig. /moderator 

Galed 9
Postad: 19 dec 2021 16:45

så lång har jag kommit Ver inte vad jag ska göra 

det är en 5 årig pojke som är modell för HM . Och bär på en grön tröja där han ska marknadsföra för HM. Det står även på tröjan “ Coolest Monkey in the Jungle” på svenska  Coolaste apan  djungel  .så varför  gjorde  denna reklam för en hoodie med en svart barnmodell arga folk för.

Tja, det finns många olika sätt detta kan ha skett på, men de kan nog reduceras ned till två olika alternativ: 

  1. Misstag: HM har anlitat några barn som ska ställa upp som klädmodeller till deras kläder. De har kanske tio ungar och hundra plagg, och i ett försök att vara inkluderande har HM valt ut barn med olika hudfärg och utseende. De tänker inte mer på saken än så – de fotar barnen i de olika plaggen utefter vilka plagg som passar barnens olika storlekar och liknande. Alternativt hade de bara mörkhyade modeller vid denna fotografering, och tänkte inte på 
  2. Medvetet: Någon har tänkt "den där tröjan ger vi tilll den mörkhyade pojken [eftersom han är mörkhyad]". Någon fotograf eller stylist har sett till att tröjan ska ges till ett mörkhyat barn. 

Mörkhyade personer har under historiens gång ofta setts som "primitiva" och mindre värdefulla än ljushyade personer. Detta har bland annat gjorts genom att jämföra mörkhyade personer med apor. Det är därför denna reklam har fått så mycket kritik – om barnet på bilden hade haft ljus hy hade det bara varit en vanlig, ful tröja, men eftersom barnet på bilden är mörkhyat väcker det tankar om att barnet kallas för apa (oavsett om det var avsiktligt eller inte). 

Det ska också tilläggas att detta inte är något litet klädföretag med en fotograf som lägger ut bilderna direkt på företagets hemsida. Troligtvis har bilden gått via ett antal personer, och någon av dem borde väl ha sett kopplingen? Men å andra sidan är det inte första gången klädföretag missar uppenbart problematiska produkter/marknadsföring. Ett klassiskt exempel är denna pyjamas från Zara, som för tankarna till förintelsen: 

Hur kunde en sådan produkt gå igenom designers, produktutvecklare och kvalitetsgranskare, utan att någon mumlade att "vi kanske ska byta färg på tröjan eller ta bort stjärnan..."?

Vilseledande kan bilden väl inte anklagas för att vara – det är en grön barnhoodie på bilden och det verkar vara det en får för pengarna också – men är den diskriminerande? 

Svara Avbryt
Close