Casio eller Texas? Vad säger ni lärare (och elever)?
Jag tänkte dyka ner lite i moderna grafräknare under jul-/nyårshelgerna. Casio CG50 och TI-84+ CE verkar vara de som är mest populära. Ni som är lärare i gymnasieskolan, vad anser ni är den 'bästa' räknaren? Casio verkar avsevärt "rappare" i respons/CPU.
Hur hanterar ni att eleverna har olika räknare? Kan ni hantera båda 'flytande' eller överlåter ni all sådan kunskap (och ansvar) på eleverna? Om ni fick välja, vilken hade ni föreslagit?
Själv har jag alltid varit Casio trogen, sedan jag var typ 12 år gammal... FX-19 (en kanonräknare) var min första Casio
https://www.calculator.org/calculators/Casio_fx-19.html
som jag ärvde av min bror, sedan följde Casio FX-602P (min första 'egna')
https://www.calculator.org/calculators/Casio_fx-602P.html
som var ännu bättre. Sedan blev det HP-28 för universitetet
https://www.calculator.org/calculators/Hewlett-Packard_HP_28C.html
Till sist köpte jag HP Prime (för skoj skull)
https://www.calculator.org/calculators/Hewlett-Packard_HP_Prime.html
som är värdelös. Inte alls HP-kvalité längre. Pinsamt långsam.
Jag har alla kvar i mitt personliga "museum" tillsammans med räknestickor, räkneskivor, kurvmallar och annan kuriosa...
Jag är inte lärare men har vikarierat och erbjudit privat läxhjälp tidigare, och jag svär vid TI-84 Plus CE-T (Python Edition).
Den är intuitiv, enkel att använda och det är enkelt att skriva egna script i TI-basic för att automatisera många enkla "standardgrejer" som man gör hela tiden, t.ex. lösa andragradare eller tredjegradare. Det finns säkert något liknande scriptspråk på Casioräknare men TI-basic är väldigt enkelt; jag har svårt att se hur Casio skulle kunna göra sitt enklare.
Dessutom brukar det inte finnas några regler på gymnasiala prov om att man ska tömma minne eller liknande (som vid salstentor på universitetet), så just automatisering kan komma till stor nytta och spara mycket tid. Pay2win, som det heter... :)
Casio CG50 är min favorit. Casio FX-991EX (solcellsdriven med vita knappar) tycker jag om också, men den har ersatts med en nyare modell som inte är lika smidig att använda. Jag tycker att Casios miniräknare underlättar för elever eftersom uträkningarna och svaren visas på ett matematiskt sätt istället för tekniskt som är vanligt på Texas miniräknare.
Räknesnurror har jag köpt på Tradera och det är lite kul för eleverna att se och räkna på. Rejäla tunga saker.
Miniräknarvärlden verkar spännande. När ens universitet dock inte godkänner särskilt avancerade räknare på tentor finns det ingen större anledning att lägga pengar på en. Ens dator med Python och den vida webben finns ju ändå alltid nära till hands.
Eller finns det andra anledningar att ta klivet?
Vilka räknare man får använda beror ju ofta på vilken tenta man skriver. Läser man en ingenjörslinje kan det definitivt vara värt att investera i en lite mer avancerad räknare eftersom den ofta tillåts i ingenjörskurserna. Läser man matematik däremot kanske man ska köra på en billigare räknare...
Har ni haft en tenta som godkänner mer än ”chalmersgodkända”?
Japp.
När jag pluggade matematik på Lund Uni. var alla räknare förbjudna, allt utom "HP2" (huvud, papper, penna).
På kursen Numerisk analys var räknare tillåtna. Lite längre upp i utbildningen använde vi MatLab, men det var för att det ingick i kursen, inte som ett "personligt verktyg". Mathematica och Maple hade just börjat bli 'stabila' så det fanns få möjligheter att kontrollera sina läxor m.m. Man fick lita på sin förmåga (och eventuella skicklighet)... Inte alls som idag där de finns mycket hjälp att tillgå.
Imorgon skall jag spana in räknare på Claes O eller Kjell & Co. Kanske blir det en tidig julklapp... "Ho ho ho...!"
Sedan gymnasiet har jag använt ti-84an. Den är superbra, lätt att använda och man kan även skriva egna program på den, vilket är trevligt. Det enda jag känt att jag saknat som exempelvis finns på ti nspire är numerisk dubbelintegration, men det är säkert något jag kan programmera och lägga till.