18 svar
251 visningar
basinski 260 – Fd. Medlem
Postad: 3 nov 2018 17:36

cirkelrörelse, vektorer

hur vill dom att man ritar in delta v

jonis10 1919
Postad: 3 nov 2018 17:51

Hej

Hur har du själv försökt? Tänk på att v1,v2 är vektorer.

basinski 260 – Fd. Medlem
Postad: 3 nov 2018 18:06

så v1=5cm, v2=3cm, delta v =2cm, men hur ritar man den?

Laguna 28587
Postad: 3 nov 2018 18:22

5-3=2 blir det bara om de pekar i samma riktning. Vektorer, som sagt.

 

v1, v2 och v2-v1 bildar en triangel. Du kan rita den var du vill, men jag skulle själv utgå ifrån den v1 som redan är ritad. 

Smaragdalena 78405 – Lärare
Postad: 3 nov 2018 18:35

men jag skulle själv utgå ifrån den v1 som redan är ritad

Så kan man göra, men jag skulle välja att utgå från den v2v_2  är utritad och rita en vektor -v1-v_1, d v s en vektor med samma lutning och längd som v1v_1 men som pekar åt andramotsatt håll. Jag skulle starta vektorn -v1-v_1 i spetsen av v2v_2. Den sökta vektorn får man som en vektor från "roten" av v2v_2 till toppen av -v1-v_1.

basinski 260 – Fd. Medlem
Postad: 3 nov 2018 19:51

är en ruta=10m/s? facit säger 20m/s

Laguna 28587
Postad: 3 nov 2018 20:01

Att döma av v2 är en ruta 5 m/s. 

basinski 260 – Fd. Medlem
Postad: 3 nov 2018 20:10

25-15=10m/s

hur får jag det till 20?

Smaragdalena 78405 – Lärare
Postad: 3 nov 2018 20:21

Har du ritat? Av dina kommentarer verkar det inte så. Gör det!

basinski 260 – Fd. Medlem
Postad: 3 nov 2018 21:08

Laguna 28587
Postad: 3 nov 2018 21:12

Vad är v som du har räknat ut? Hur långa är sidorna i triangeln? 

basinski 260 – Fd. Medlem
Postad: 3 nov 2018 21:17

vektoraddering som jag gjorde

basinski 260 – Fd. Medlem
Postad: 3 nov 2018 21:18

men det är delta v som jag egentligen ska räkna ut och får det till 10

Laguna 28587
Postad: 3 nov 2018 21:37

Vilken sida är 15 och vilken är 25?

basinski 260 – Fd. Medlem
Postad: 3 nov 2018 21:43

15 är närliggande

25 är hypotenusan

Smaragdalena 78405 – Lärare
Postad: 3 nov 2018 21:45

Om närliggande katet är 15 och hypotenusan är 25, hur lång är då motstående katet?

basinski 260 – Fd. Medlem
Postad: 3 nov 2018 21:56

cos-1(1525)=53.1°sin(53,1)*25=20

ok tack, jag är bara dum :D

Smaragdalena 78405 – Lärare
Postad: 3 nov 2018 22:01

Varför krångla till det? Pythagoras sats räcler till.

ConnyN 2578
Postad: 4 nov 2018 08:06 Redigerad: 4 nov 2018 08:57
Smaragdalena skrev:

jag skulle välja att utgå från den v2 som är utritad och rita en vektor -v1, d v s en vektor med samma lutning och längd som v1men som pekar åt andra motsatt håll. Jag skulle starta vektorn -v1 i spetsen av v2. Den sökta vektorn får man som en vektor från "roten" av v2 till toppen av -v1.

 Ett mycket pedagogiskt förslag som du borde titta på. Om du ritar det och skriver ut hastigheterna på bilden så ser du att du har kateterna 15 och 25. Om du lär dig att du får en rät vinkel genom att använda måtten 3, 4 och 5 så ser du genast att om du dubblerar 15 till 30 och 25 till 50 så måste en kateter vara 40. Det är känt bland snickare som kanske inte ens känner till Pythagoras sats eftersom det är så användbart. 60, 80 och 100 blir också en rät vinkel eller t.ex. 3m, 4m och 5m. En praktisk regel för att kolla om vinklar i ett hus är riktigt räta, vilket de ofta inte är. I alla fall inte äldre hus.

När du ritat och mätt som din lärobok föreslår och som Smaragdalena föreslår så ser du tydligt att Laguna har rätt att varje ruta är 5 m/s.

Svara Avbryt
Close